Ga naar inhoud

Netwerkje: Win2k> Win98 & win2k


anoniem

Aanbevolen berichten

ik weet dat mijn vraag vaak gesteld is deze cat. Maar na wat bladeren in dit forum en vervolgens wat dingen te gaan testen krijg ik het volgende niet voor elkaar: Heb hier een netwerkje van 3 pc's, Server is een Windows2000 pro machine en 1 van clients is ook een Windows 2000 pro (win2k) machine en de andere computer draait onder Win98se. Van uit de server kan ik alle andere computers goed benaderen (bestanden etc.) maar als ik achter de Win98 computer zit dan krijg ik geen verbinding met 1 van de 2 andere win2k computers. Win98 ziet de computers wel, maar heb geen toegang tot de (gedeelde) bestanden & schijven. Win98 vraagt dan steeds om een wachtwoord [ \\computernaam\IPC$ ] Volgens mij heb ik nooit geen wachtwoorden ergens voor opgeven... stel dat ik dat dan eventueel wel heb gedaan waar kan ik dezen dan gaan achterhalen??? Ook heb ik diverse shares aangemaakt, op de diverse computers (snap eigenlijk niet goed waar dat voor is)... Maar ook hierdoor krijg ik het niet voorelkaar... Wie kan me verder helpen?? Siebren :D
Link naar reactie
Dit onderwerp is niet nieuw. Even zoeken op IPC$, je vindt dan vrij gemakkelijk enige onderwerpen die je verder helpen. Het verwarrende is dat de meeste recente onderwerpen over XP gaan, maarre het is dus wel hetzelfde soort probleem. De aanmelding gaat niet goed, controleer de werkgroepnaam (is die gelijk op alle systemen?) en controleer de gebruikersnaam (het 2000 systeem moet de w98 gebruiker kennen, verder moet je meestal rechten aan die gebruiker toekennen). Het wordt iets eenvoudiger als je 2000 instelt voor 1 persoon zonder bijzondere rechten. Ook het aanmaken van shares gaat onder Win2000 wat anders. Mijn advies is om eerst is in de materie zelf te gaan verdiepen. Succes.
Link naar reactie
[quote:8de7469d32]Volgens mij heb ik [b:8de7469d32]nooit geen[/b:8de7469d32] wachtwoorden ergens voor opgeven... stel dat ik dat dan eventueel wel heb gedaan waar kan ik dezen dan gaan achterhalen??? [/quote:8de7469d32] nooit geen = altijd ;) Dat is niet belangrijk. Om je probleem op te lossen moet je zorgen dat je kunt inloggen op de win98 machine. Geef voor de makkelijkheid dezelfde naam en wachtwoord op als van de server. Als je onder die gelijke naam bent ingelogd, herkent de Win2000 (server) je namelijk. Later kun je andere gebruikers aanmaken, dat moet je zelf maar beslissen. [quote:8de7469d32]Ook heb ik diverse shares aangemaakt, op de diverse computers (snap eigenlijk niet goed waar dat voor is)... Maar ook hierdoor krijg ik het niet voorelkaar... [/quote:8de7469d32] Share's zijn gedeeltes waar andere gebruikers toegang toe hebben. Je deelt eerst je schijven. Dan zijn je schijven in theorie beschikbaar voor anderen, maar om niet direct de hele computer beschikbaar te stellen aan anderen maak je share's aan. Met die share's geef je aan op welk gedeelte ofwel map een gebruiker mag komen. Als alle drie computers in je eigen bezit zijn, en door jou -in eerste instantie - gebruikt worden maak je de share's niet een gedeelte/map, maar de hele schijf beschikbaar. Voor elke schijf moet je een share aanmaken. Dus na het maken van share's en het aanmaken van een gebruiker op de Win98 machine, met dezelfde inlognaam en wachtwoord zal het pas werken. Duidelijk? :lol:
Link naar reactie
Ik vond ondermeer het volgende: http://forum2.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=67751&highlight=ipc Het volgende topic geeft ook wat informatie, maar ik zou daar niet te lang naar kijken: http://forum2.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=63252&highlight=ipc Gecombineerd met de informatie van Wiep moet je nu toch een stapje verder komen. Tja, en op mijn homepage heb ik er ook ooit wat over gezegd. Niet direct wat over IPC$ maar wel Win2000 in een Windows netwerk met allerlei Windows systemen: http://home.hccnet.nl/h.vosman/netwerk7.htm
Link naar reactie
Allereerst: hartstikke bedankt voor de informatie!!!! Dat van die shares was me opzich wel duidelijk, maar als je een schijf op delen zet dan maakt windows 2000 volgens mij automatisch al een standaard share aan. Maar je moet dus dan nog zelf handmatig weer een share gaan aanmaken, als ik het goed begrijp. Vanaf de win98 machine kan ik nu wel bestanden bekijken op een win2k machine, Maar een netwerk printer inst. in win98 lukt niet. Ben op elke computer ingelogt als "Administrator" met een gelijk wachtwoord in een dezelfde gebruikersgroep. Ook heb ik dezen ingesteld bij het delen van de printer.... Wat doe ik nu nog fout?? siebren
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...