Ga naar inhoud

ADSL en KABEL


anoniem

Aanbevolen berichten

Op onze scholengemeeschap hebben wij kabel via kennisnet. Omdat dit nogal instabiel is, en wij vanwege enkele applicaties een permanente verbinding [b:9a00f90b1d]moeten[/b:9a00f90b1d] hebben, zijn we van plan er 2 ADSLlijnen naast te leggen. Maar op welke manier zou ik deze kunnen koppelen aan ons netwerk. Aan de proxyserver zit nu onze kabelverbinding, maar daar zou dan ook de 2 ADSL lijnen op moeten worden aangesloten, die de verbinding garanderen ingeval de kabelverbinding eriut gaat.
Link naar reactie
[quote:fed1084a00="pauldevos1"]Op onze scholengemeeschap hebben wij kabel via kennisnet. Omdat dit nogal instabiel is, en wij vanwege enkele applicaties een permanente verbinding [b:fed1084a00]moeten[/b:fed1084a00] hebben, zijn we van plan er 2 ADSLlijnen naast te leggen. Maar op welke manier zou ik deze kunnen koppelen aan ons netwerk. Aan de proxyserver zit nu onze kabelverbinding, maar daar zou dan ook de 2 ADSL lijnen op moeten worden aangesloten, die de verbinding garanderen ingeval de kabelverbinding eriut gaat.[/quote:fed1084a00] Lijkt me allemaal wel dubbelop en een slechte service van Kennisnet. Maar okay. Ik weet niet precies hoe je de proxyserver gekoppeld hebt. Dus ik ga maar uit van de configuratie waar ikzelf mee te maken heb. Mij was verteld dat je niet zomaar een netwerk aan Kennisnet mocht hangen. Er moest een router tussengeplaatst worden naar het andere netwerk. Als je dat doet, en je zorgt ervoor dat de proxyserver die de internet informatie binnenkrijgt met een extra netwerkkaart wordt uitgerust, dan ben je volgens mij al klaar. Overigens zit kennisnet al met een paar routers teveel in elkaar, dus eentje erbij moet nog wel kunnen. Overigens heeft op onze school de Win2000 server de hete zomer niet overleefd.
Link naar reactie
[quote:9e8ad6ab2c="Leo S"]Heel simpel: gewoon 2 extra netwerkkaarten installeren. Alleen zie ik het nut van 2 adsl lijnen niet.[/quote:9e8ad6ab2c] En dan?? Ligt wel aan je proxy servertje of die hier uberhaupt mee om kan gaan. Je kunt wel 4 netwerkkaarten in een machine proppen, maar je hebt ook nog software nodig die de betreffende requests (vanuit je lan) de goede kant op duwt. Komt nog bij dat als de betreffende applicaties ook inbound verkeer op basis van bijv. een vast ip adres afhandelen (bijv een eigen mail server) je de buitenwereld ook nog ff moet vertellen dat er ook sprake kan zijn van een ander (publiek) ip adres.
Link naar reactie
Voor mail bestaat er zoiets als bSMTP. Het e-maildomein staat geregistreerd op een bepaald IP-adres. Als dit IP adres uit de lucht is, wordt alle mail vastgehoden in een mailbox bij de provider. Zodra het IP-adres up is merkt de provider dit en de mail wordt automatisch doorgestuurd. Het hoeft dus geen probleem te zijn dat er meerdere publieke IP-adressen naar 1 server wijzen. Verder mag ik er toch wel van uit gaan dat er een professionele proxy-server draait. Microsoft ISA-server kan dit makkelijk aan en ook de voorloper, Proxy server 2.0, heeft er geen enkel probleem mee dat er meerdere netwerkkaarten in de server zitten. Gewoon een kwestie van de routering goed instellen en je bent klaar.
Link naar reactie
[quote:8836725531="Leo S"]Voor mail bestaat er zoiets als bSMTP. Het e-maildomein staat geregistreerd op een bepaald IP-adres. Als dit IP adres uit de lucht is, wordt alle mail vastgehoden in een mailbox bij de provider. Zodra het IP-adres up is merkt de provider dit en de mail wordt automatisch doorgestuurd. Het hoeft dus geen probleem te zijn dat er meerdere publieke IP-adressen naar 1 server wijzen. Verder mag ik er toch wel van uit gaan dat er een professionele proxy-server draait. Microsoft ISA-server kan dit makkelijk aan en ook de voorloper, Proxy server 2.0, heeft er geen enkel probleem mee dat er meerdere netwerkkaarten in de server zitten. Gewoon een kwestie van de routering goed instellen en je bent klaar.[/quote:8836725531] Dan heb je dus geen backup/beschikbaarheid en continuiteit, maar blokkeer je alles totdat de eerste verbinding weer online is. Mail oplossing = priorities in MX records op DNS niveau Microsoft ISA server en Proxy server kunnen geen meerdere VASTE externe interfaces aan, zij kunnen alleen een gedefinieerde backup route aanspreken op het moment dat de primaire route eruit ligt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...