Ga naar inhoud

TCP/IP probleem?


anoniem

Aanbevolen berichten

Geachte lezers, Ik probeer sinds een dag of wat een netwerk aan te leggen. Ik heb al heel wat gelezen hier en daar over ip adressen en nog werkt mijn netwerk niet! Zou dit kunnen komen omdat TCP/IP niet aan mijn netwerkaart gekoppeld is, maar geheel zelfstandig in de netwerkconfig staat? Zo ja hoe komt dit dan, en hoe los ik dat op zodat ze wel aan elkaar gekoppeld zijn want ik heb al een paar keer alles verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar zonder succes. Het OS is Windows 98se op een Pentium I 166 mhz. Bij voorbaat dank voor reacties..... groeten
Link naar reactie
[quote:ba11c307d8="Idareyou"]Ik heb al heel wat gelezen hier en daar over ip adressen en nog werkt mijn netwerk niet! Zou dit kunnen komen omdat TCP/IP niet aan mijn netwerkaart gekoppeld is, maar geheel zelfstandig in de netwerkconfig staat?[/quote:ba11c307d8] Dat ligt eraan wat je precies bedoeld. Als je geen modem (externe toegang) gebruikt, dan verwacht ik eenmaal je kaart te zien en eenmaal TCP/IP. Voeg je externe toegang toe, dan zullen er 2 TCP/IP items verschijnen gekoppeld aan een kaart of externe toegang o.i.d. Voor de rest, volg het advies van Belg. Vermoedelijk een aanmeldingsprobleem. De volgende link verwijst er naar. De topic opener is geloof ik niet zo overtuigd, maar het scheelt mij weer wat tikwerk. Van belang is dus wat je wel ziet staan. Verder helpt het als je wat meer vertelt over de gebruikte configuratie (ntwerkkaart ...). [url=http://forum2.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=69322]Re: Netwerk functioneert niet meer[/url]
Link naar reactie
Wederom bedankt voor een reactie! Aan de heer Vosman zou ik willen vragen wat u bedoeld met de volgende zin op uw site... "Microsoft Family biedt de mogelijkheid om "zonder wachtwoord" op te starten als de PC geconfigureerd is voor één gebruiker, [b:4862ad6280]de service dan nog wel even als primaire netwerkaanmelding kiezen[/b:4862ad6280]? Interessante site waar ik dankbaar gebruik van hoop te maken, maar wat moet ik doen om een primaire netwerkaanmelding tot stand te brengen? groeten J.
Link naar reactie
Op zich bijna niks. Op het moment dat een netwerkkaart of modem wordt geconfigureerd, zal (bijna altijd) de 'Client voor Microsoft netwerken' worden geinstalleerd en geselecteerd (door Windows). Deze instelling kan gewijzigd of bekeken worden onder eigenschappen van de Netwerkomgeving of onder Netwerk op het configuratiescherm. Een andere mogelijke keuze voor primaire netwerkaanmelding zijn: Windows aanmelding en Microsoft Family (indien aanwezig anders is die toe te voegen). Alle geboden keuzes zijn okay! Wat van belang is, dat met een geldige gebruikersnaam en wachtwoord (kan ook leeg zijn) wordt aangemeld. Als alles goed is gegaan verschijnt 'De computer' zelf in de Netwerkomgeving en wordt de gebruikersnaam getoond onder 'Start' bij 'afmelden'. Primaire netwerkaanmelding is het aanmelden van de computer op het netwerk. Dit gebeurt op een WIndows systeem op het moment dat de gebruiker inlogt. Dit gebeurt ook als er ogenschijnlijk niet wordt ingelogd (het inlog venstertje verschijnt niet). In dat geval is er wel een gebruikersnaam en wachtwoord bekend. Het wachtwoord is dan alleen leeg. Inloggen via ESC of annuleren, zal als het goed is, geen netwerk aanmelding opleveren ... Op oudere Windows versies, zoals Windows 95, moet soms opnieuw aangemeld worden.
Link naar reactie
Geachte lezers, Ik heb alle verbingen gecontroleerd volgens de aangegeven website en alle gegevens staan goed. Omdat het nog niet werkte heb ik op de xp server Netbeui geinstalleerden op de win98se client ook maar je raad het al ook nu geen netwerkverbinding. XP ziet de client wel maar andersom niet (zelfs zichzelf niet!). Waarschijnlijk is het dan een windows aanmeld probleem, maar ik zal als laatste oplossing proberen opnieuw win98 te installeren. Ik zal nog beter proberen uit te leggen wat er precies gebeurt tijdens het openen van de netwerkomgeving! Ik heb in start>uitvoeren> de server proberen te openen, maar dat duurde minuten eer hij met een boodschap kwam dat hij die niet kon vinden. Ook door de netwerkomgeving te openen komt soms wel maar vaak geen "volledig netwerk" in beeld. In de gevallen dat ik wel een volledig netwerk in beeld krijg en deze probeer te openen krijg ik ook de boodschap dat die het niet kan vinden. Gaarne reacies voor iemand die het helemaal gehad heeft met windows98! groeten.....
Link naar reactie
Heb je op W98 machine al zoeken op computers geprobeerd? Klikken op netwerkomgeving levert vaak dit soort problemen op. Met zoeken wordt de computer soms wel gevonden. XP heeft soms wat specifieke problemen. Zoals Realtek 8139A allergie, firewall die wel eens actief, bestandsdeling staat niet aan, een foutieve werkgroepnaam ... deze moeten op beide computers gelijk zijn. Omdat hier over nog geen informatie is gegeven, kan ik niet beoordelen of dat okay is. Verder heb je nog niks verteld over de netwerkkaarten en de gebruikte kabel. Soms ligt daar het probleem. Je maakt gebruik van eenvoudig netwerk met 2 netwerkkaarten en een crosskabel? De netwerkkaarten zijn correct geïnstalleerd? Geen foutmeldingen?
Link naar reactie
Geachte topicstarter. Hoe zit het met de werkgroepnaam? Kies eens een andere werkgroepnaam en stel die in op alle computers. Ook hoofdletters en kleine letters hetzelfde. Als hij de werkgroep niet herkent kan hij de anderen ook niet vinden. En heb je de kaart in een ander slot gestoken? Gans genegen. Was getekend. (onleesbaar)
Link naar reactie
Ik kan u het volgende meedelen; XP pro heeft een netwerkaart van Realtek RTL8029 based Ethernet Adapter welk geen uitroeptekens geeft in Apparaatbeheer dus goed geinstalleerd is met de laatste drivers. Windows 98se heeft ook een realtek RTL8019 PNP LAN adapter of compatibel en ook dezae geeft geen problemen in apparaatbeheer en staat angegeven als werkt correct! Ze staan met elkaar in verbinding middels een crosskabel en de lampjes op de kaarten branden goed! Ook de werkgroep namen zijn indentiek aan elkaar. Ik heb de kaart inderdaad in een ander slot gestoken om te kijken of dat beter ging maar helaas dezelfde problemen. Ook de computer laten zoeken geeft weinig hoop want ik heb de pc een kwartier geleden de opdracht gegeven maar hij weet het nog steeds niet??? Her rare is dat ik al wel alle gegevens van de client(win98) over heb gezet vanuit de server pc(XP) want die zien elkaar goed! Onder TCP/IP zagen ze alkaar en onder Netbeui nog steeds. Probleem ligt toch bij win98 want de netwerkkaart is gewoon goed, lijkt me. Kan ik op een of ander manier die netwerkkaart testen??? Zo niet, is dan formatteren en opnieuw installeren een optie of zal dit niets uitmaken? groeten J.
Link naar reactie
[quote:d32353ae4a="Idareyou"]XP pro heeft een netwerkaart van Realtek RTL8029 ... Windows 98se heeft ook een realtek RTL8019 ... Ze staan met elkaar in verbinding middels een crosskabel en de lampjes op de kaarten branden goed! Ook de werkgroep namen zijn indentiek aan elkaar.[/quote:d32353ae4a] Goede informatie! Enne, met dat soort Realteks heb ik zelf ook goede ervaringen. [quote:d32353ae4a="Idareyou"] Her rare is dat ik al wel alle gegevens van de client(win98) over heb gezet vanuit de server pc(XP) want die zien elkaar goed! Onder TCP/IP zagen ze alkaar en onder Netbeui nog steeds. Probleem ligt toch bij win98 want de netwerkkaart is gewoon goed, lijkt me. Kan ik op een of ander manier die netwerkkaart testen??? [/quote:d32353ae4a] Je bent er bijna! Als er data over de kabel gaat, dan zijn netwerkkaarten en kabels okay. Dus niks te testen lijkt me :wink:. Dus nu nog de instellingen goed zien te krijgen. Dit lijkt me toch typisch een aanmeldingsprobleem van de Windows 98 machine. Heb je op de 98 machine een andere gebruikersnaam gekozen? [quote:d32353ae4a="Idareyou"]Zo niet, is dan formatteren en opnieuw installeren een optie of zal dit niets uitmaken?[/quote:d32353ae4a] Dat zou ik niet doen, zonde van de tijd. De vraag is even of de verbinding via Netbeui of TCP/IP gaat. Heb je ze beide nog geladen? Of gebruik je nu alleen TCP/IP?
Link naar reactie
De nieuwe stand van zaken na het formatteren en opnieuw installeren; Netwerk configuratie (win98se); Client voor MS netwerken MS Family aanmelden Delen van internetverbinding Realtek RTL8019 pnp lanadapter Internet connection Sharing protocol>delen van internet Internet connection Sharing protocol>Realtek 8019 pnp TCP/IP>delen van internetverbinding TCP/IP>realtek 8019 pnp ipadres 192.168.0.2 gegeven Netwerk configuratie (xp) Client voor MS netwerken QOS pakketplanner Bestands en printerdeling voor ms netwerken Internetprotocol TCP/IP ipadres 192.168.0.1 gegeven Verhaal is dat ze elkaar niet meer zien. XP ziet in volledig netwerk zichzelf niet maar ook de client niet.......... De client heeft ook ergens last van want die zegt dat hij het netwerk niet kan doorzoeken. Als ik ze beide de opdracht geef om de andere pc te zoeken dan vinden ze niets. Zou iemand me kunne vertellen wat ik met de DNS instellingen moet doen en hoe dat werkt met DHCP en hoe ik dat moet instellen. Alle andere tips zijn welkom............... groeten
Link naar reactie
Zolang de boel niet werkt zou ik gewoon een IP adres met submask invullen. BIjvoorbeeld 192.168.0.1/255.255.225.0 op de ene en 192.168.0.2/255.255.225.0 Dus laat DHCP even voor wat het is. Gateway en DNS is voor een normaal Windows netwerk niet van belang. Wel voor internet delen ... maar dat moet nog even wachten. Controleer of de werkgroepnaam op beide systemen hetzelfde zijn. Zet bestandsdeling aan en zo. Voor de rest zijn de overige tips al gegeven. Het zijn er vrij veel, dus er kan vrij makkelijk een tip over het hoofd gezien worden :(.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...