Ga naar inhoud

ethernet netwerk met 1 win98 PC en een XP machine


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik probeer een win98 PC aan een XP machine te knopen zonder hubs ertussen. Gewoon met 2 ethernetkaartjes en een Cross over kabel cat. 5. Nu ziet middels ping de Win98 PC de XP machine wel, maar de XP machine de 98 PC niet. Als ik op de XP machine via windows explorer naar de netwerk omgeving kijk dan ziet hij de 98 PC wel alleen hij kan hem niet benaderen, hij geeft de melding: Pc is niet niet toegangkelijk. Kan het netwerkpad niet vinden. Als ik op de 98 PC kijk dan geeft hij als ik via netwerkomgeving een melding dat hij de netwerkomgeving niet kan scannen. De werkgroepnamen staan gelijk en de IP adressen zijn: 192.168.1.1 voor de 98 machine en 192.1.68.1.3 voor de XP machine. Ik maak in XP geen gebruik van netwerkbruggen ed. Ik snap het helemaal niet meer. Op allebei de PC's log ik in middels het ingeven van een user-name en een password en op beide PC's zijn de C schijven geshared. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt, Diederik Nieuwenhuis
Link naar reactie
Ik heb hetzelfde probleem alleen dan met WinME en Win98. Heb zelfde opzet. Bij mij is willekeurig 1 van de pc's niet toegankelijk. De ander ziet de netwerkomgeving wel. Kan alleen niet de andere pc bekijken omdat ik dan weer de melding "\\computernaam is niet toegankelijk. Kan computernaam of sharenaam niet vinden". De kabel heb ik bij leverancier vandaag laten testen. Die werkt gewoon correct. Ligt dus ergens anders aan.. Op http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=414887#414887 staat mijn probleem vermeldt. Kun je kijken of daar misschien iemand met een duidelijk antwoord op heeft gereageerd.
Link naar reactie
Hoi, ik ben ietsjepietsje opgeschoten. Heb beide netwerkkaarten opnieuw geinstalleerd met op de Win98 het enige verschil dat ik daar de DNS heb ingeschakeld met bij host de naam van de andere pc en daaronder het TCP/IP van die pc toegevoegd. Daarna beide weer opgestart zonder dat ik de kabel in de pc's had zitten. Bij netwerkomgeving kon ik op beide dan de eigen pc zien. Daarna de kabel erin gestopt en op 1 pc kreeg ik dan het gehele netwerk te zien. Enige wat dus is opgeschoten is dat ik geen melding meer krijg dat het netwerk ontoegankelijk is. Nu maar verder kijken.. Ik hou je op de hoogte...
Link naar reactie
misschien helpt dit: het netwerk (XPhome, XP pro Win98 en Win95) doet het...eindelijk.... de oplossing gevonden adhv een artikel in pcm van sept.2002. de ICS was de boosdoener. Citaat uit het artikel:...." Gaat het mis met de installatie van ICS, deinstalleer, herstart, en herinstalleer dan dit componenet binnen Software, onder Windows Setup. Het komt namelijk nogal eens voor dat na een fout ICS helemaal niet meer wil werken. Mocht u nog steeds problemen houden dan kunt u altijd nog (ongeacht het besturingssysteem) via Apparaatbeheer uw netwerkkaart verwijderen. Met deze actie verwijdert Windows namelijk automatisch alle netwerkopties, en zet het de boel na een herinstallatie in netwerkomgeving weer op de standaardwaarden En vaak werkt het dan wel. Eigen instellingen bijvoorbeeld een zelfgekozen IP-adres per computer , kunnen problemen geven met ICS" :P
Link naar reactie
Mijn probleem is opgelost! Ik heb alles van de beide pc's weer verwijderd. Heb daarna de kasten weer opengeschroeft en de netwerkkaarten omgewisseld. Daarna alles weer op de pc's geínstalleerd. Tot mijn verbazing vonden de pc's elkaar moeiteloos en zelfs het pingen gaat nu met 100% ontvangst. Op beide pc's zijn de gebruikers te zien. Misschien iets dat jij ook kunt uitproberen?
Link naar reactie
[quote:ef0b64bbd1="katrien"]misschien helpt dit: het netwerk (XPhome, XP pro Win98 en Win95) doet het...eindelijk.... de oplossing gevonden adhv een artikel in pcm van sept.2002. de ICS was de boosdoener. Citaat uit het artikel:...." Gaat het mis met de installatie van ICS, deinstalleer, herstart, en herinstalleer dan dit componenet binnen Software, onder Windows Setup. Het komt namelijk nogal eens voor dat na een fout ICS helemaal niet meer wil werken. Mocht u nog steeds problemen houden dan kunt u altijd nog (ongeacht het besturingssysteem) via Apparaatbeheer uw netwerkkaart verwijderen. Met deze actie verwijdert Windows namelijk automatisch alle netwerkopties, en zet het de boel na een herinstallatie in netwerkomgeving weer op de standaardwaarden En vaak werkt het dan wel. Eigen instellingen bijvoorbeeld een zelfgekozen IP-adres per computer , kunnen problemen geven met ICS" :P[/quote:ef0b64bbd1] Dit gaat over internet delen. Hij heeft een probleem met zijn home lan. Hier heeft tie dus niks aan. ICS= internet connection sharing. Diederik, branden de ledjes van beide netwerkkaarten? Wat heb je als subnetmask opgegeven? Lukt het wel om te pingen naar beide PC's? Zorg er verder voor dat IPX/SPX ook geïnstalleerd is. Het kan zijn dat de netwerkkaarten elkaar niet meteen zien, kan ff paar minuten duren. Dus als je je PC opgestart hebt w8 dan ff 5 minuten. Verder ff een tip, kijk uit met het sharen van je complete C -schijf. Als je bindingen met bestands en printerdeling aangevinkt staan bij je netwerkkaart die je voor je internet gebruikt, kan iedereen zo op je PC komen. Want dan staat NetBIOS poort 139 open. Die binding wordt automatisch aangezet als je bestanden gaat delen. Behalve in Win ME en XP, daar staat dit niet standaard aan. Dit is dus alleen het geval als je internet binnenkomt via 1 netwerkkaart, zoals het geval is met kabelinternet of ADSL ofzo. Hopelijk heb je wat aan deze info, we horen het wel. mvg, Roy
Link naar reactie
[quote:d3eed91b78="katrien"]kan wel zijn Roy, maar bij mij loste dat wel mijn netwerk probleem op! ( pc zagen elkaar gedeeltelijk en toegang werd geweigerd) ...dus nooit geschoten altijd mis...[/quote:d3eed91b78] Okee. Ik weet wel dat er een bug zit in ICS in sommige Windows versies, geloof 98 en ME ofzo. Maar daarvoor is er een update beschikbaar, om die fout op te lossen. Als je auto-update installeert dan gaat tie er vanzelf om gillen. Maar dat kan niet de oplossing zijn voor zijn probleem. Want bij mij werkt mijn netwerk zonder ICS. Ik heb die niet eens geïnstalleerd, gewoon verwijderd. En het netwerk werkt gewoon prima. Wat wel kan is dat je IPX/SPX toegevoegd moet worden. Bij sommige netwerkkaarten werkt het netwerk beter als je dat protocol ook toevoegd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...