Ga naar inhoud

Win98 en WinME verbindingsproblemen


anoniem

Aanbevolen berichten

98Hallo, ik zit met een probleem waar ik maar niet uitkom. Ik ben bezig een thuisnetwerk op te zetten met als doel met 2 personen te kunnen gamen. Verder niets. Zou je zeggen dat dit een simpel netwerkje moet zijn. Op 1pc staat Windows ME en op de ander staat Windows 98. Ik heb in elke pc een netwerkkaart geplaatst (10/100MB). De pc's zijn verbonden met een crosskabel. Het probleem is dat, willekeurig bij opstarten, bij netwerkomgeving maar bij 1 pc de beide gebruikers staan. De ander pc geeft dan altijd als melding (als je volledig netwerk aankiest) "kan netwerk niet doorzoeken. Kan geen toegang verkrijgen tot netwerk". Wat zit er fout in deze verbinding? Zie ik iets over het hoofd? Beide 'netwerkkaarten werken uitstekend (geprobeerd met ping localhost). Ping en het IP-adres van de andere pc, daar komt op beide de melding time out met verlies van 100%. Ik snap er niks meer van... Wie kan mij helpen??! :-?
Link naar reactie
Dank je voor je snelle reactie! Ik ben alweer de hele tijd bezig geweest. Heb weer van alles verwijderd en opnieuw geínstalleerd. En steeds weer ziet maar 1pc beide gebruikers en de ander krijgt geen toegang. Met andere woorden: beiden kunnen het wel! Alleen niet tegelijk! Ik zal es naar je advies gaan kijken, misschien dat daar wat staat...
Link naar reactie
Dit is waarschijnlijk je kabel. Het feit dat je op 1 PC beide ziet komt doordat het RX aderpaar van je crosskabel netjes aangesloten is op de TX van de ander PC. Die meldt zich aan en wordt opgenomen in de browse list. Verdere communicatie (b.v. pingen) is vervolgens niet mogelijk omdat de paketten niet aankomen of geen bevestiging wordt ontvangen. Check dus je kabel. b.t.w., ik ga er vanuit dat op beide PC's 'bestand-en printerdelen' geinstalleerd is.
Link naar reactie
Ik heb inderdaad het idee dat de informatie maar 1 kant uit gaat. Ik heb tevens nog geprobeerd of het hielp om bij de Win98 bij eigenschappen de Netbios aan te zetten en achter Bestands- en printerdelen het automatisch bladeren uit te zetten. Ook dat hielp niks.. Ik zal de leverancier van de kabel maar es vragen of hij meer hierover weet.
Link naar reactie
Ben dus net naar de leverancier van de kaarten en de kabel geweest. Daar de kabel laten testen. Jammer genoeg werkte dat stomme ding uitstekend. Daar ligt het dus niet aan.. Waaraan wel?! :( Er moet gewoon iets in mijn pc's staan aangevinkt of wat dan ook waardoor het niet goed gaat.. Maar ik zou gewoon niet weten wat. Hellup :-?
Link naar reactie
Je moet het volgende geïnstalleerd hebben: - Client voor microsoft netwerken - Bestanddeling - TCP/IP - IPX/SPX Heb je dit bij beide computers geïnstalleerd? LET OP: Win ME vereist dat er shares zijn aangemaakt anders werkt je netwerk niet!! Ik denk dat dat het probleem bij jou is. En probeer eens het volgende: Ga naar start Uitvoeren En type: \\Naam computer Hiermee kun je kijken of je via de ene computer op de andere kunt komen. Dus kijken of er verbinding is. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je shares aanmaakt op beide PC's
Link naar reactie
Helaas... alles wat je in het rijtje hebt opgenoemd is aanwezig. Heb beide c-schijven laten delen. Dus daar ligt het niet aan. Als ik op de ME zoek naar de pc-naam van de ander, kan ik hem niet vinden. Kijk ik in netwerkomgeving dan zie ik hem wel staan. Ik kan hem echter niet openen. Op de Win98 krijg ik geen toegang op dit moment. Het lijkt erop alsof ik de pc bekend moet maken met een of andere opdracht zodat er wel toegang verkregen wordt. Kan dit kloppen? Ik word er zo langzamerhand helemaal stapel van. En dat alleen om samen games te kunnen spelen. Het zou toch niet zo'n probleem moeten zijn, maar tja... :evil:
Link naar reactie
Ik heb ook een netwerk liggen en bij mij werkt het allemaal. Het is idd niet moeilijk, achteraf als je het opgelost hebt, dan zie je dat het toch een simpele instelling was die verkeerd was. Lukt het wel ipv computernaam het ip-nr van de andere comp te gebruiken dus: \\ip-nr Houd er wel ff rekening mee dat het soms kan zijn dat als je computers opnieuw opstart dat het netwerk niet meteen werkt. Een computer kan 5 min nodig hebben om de andere computers in het netwerk te zien. Als je 5 min gewacht hebt, en je ziet nog geen computer via netwerkomgeving en dat met uitvoeren werkt ook niet, meld het dan weer hier op het forum. Dan kunnen we weer verder kijken. BTW: Branden bij beide PC's de ledjes van de ethernetkaarten? En hebben beide PC's dezelfde werkgroep? Als dat niet zo is zorg er dan voor dat beide PC's dat hebben.
Link naar reactie
Als werkgroep heb ik MSHOME, beide computers hebben unieke naam. De ledjes van beide netwerkkaarten branden en bij pingen op beide computers met localhost is er een verlies van 0%. Je zou dus zeggen dat de netwerkkaarten uitstekend werken. Dus de kabel en de netwerkkaarten zijn het probleem niet. \\ip-nr herkent ie ook niet (wel zijn eigen). Ik heb het nu zover dat ik geen melding meer krijg van ontoegankelijk netwerk op beide pc's. (questie van kabel pas aansluiten als beide pc's opgestart zijn). Op beide pc's kan ik nu in de werkgroep MSHOME komen maar op 1 pc staat alleen de naam van de pc zelf achter deze werkgroep. Op de ander zie ik ze wel beide staan (op dit moment is dit bij de ME het geval). Klik ik echter op de ME de andere pc aan dan krijg ik weer een melding dat die pc niet toegankelijk is omdat ie de pc-naam of sharenaam niet kan vinden. Moet ik nog iets anders instellen of zo om de pc in de andere pc kenbaar te maken?
Link naar reactie
YESSSSS! HET PROBLEEM IS OPGELOST!!! :D Ik las ergens in het forum dat het wel es aan de netwerkkaarten kon liggen (zelfde nummer of zo). Dus het ik alles van de pc verwijderd en de pc's weer opengemaakt. De netwerkkaarten omgewisseld en de pc's weer dichtgemaakt. Daarna alles weer opnieuw geínstalleerd. Wat schetst mijn verbazing dat beide pc's het ineens moeiteloos doen!!! Ze zien mekaar, je kunt ze benaderen vanaf de andere pc en zelfs het pingen gaat met 100% ontvangst. YESSS... Blijkt trouwens dat de ene netwerkkaart Realtek RTL8139 (A) PCI Fast Ethernet-adapter wordt genoemd (zit nu in de ME) en de ander Realtek RTL8139/810X Family PCI Fast Ethernet NIC heet (in WIN98). Of het ligt aan de benaming die ME of WIN98 eraan geeft of dat het echt twee verschillende zijn, dat weet ik niet. Maar waarschijnlijk kon een van de pc's niet met de vorige netwerkkaart overweg. IK ben in ieder geval heel erg opgelucht dat het probleem is opgelost.. Heel erg bedankt voor het meedenken.....
Link naar reactie
Ja dat kan natuurlijk ook. Hardware werkt niet altijd met elkaar samen. En werkt ook niet altijd met het besturingssysteem dat je hebt. Meestal wel hor, maar het kan zijn dat het niet werkt. Dit kun je voor windows altijd op de volgende site bekijken: www.microsoft.com/hcl. Maar het kan ook gewoon zijn dat een van je windows installaties niet helemaal goed meer was. Dat gebeurt ook nog weleens.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...