Ga naar inhoud

Werkt direct cable connection zonder netwerkaart?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik probeer mijn laptop aan mijn desktop te koppelen vie LPT1poorten, keurig de een als host en de ander als guest, maar ze zien elkaar niet. Bij network neigborhood komen ze ook niet te staan (dat is het probleem dan waarschijnlijk ook), terwijl beide computers dezelfde werkgroepnaam hebben. Ik zit me nu af te vragen of ik soms toch een netwerkkaart nodig heb. Op beide computers in windows 98 geïnstalleerd, ik gebruik Clients for Microsoft networks en TCP/IP is geinstalleerd. Kortom, wat doe ik fout?
Link naar reactie
De directe kabelverbinding is eigenlijk geen netwerk. Het is meer bedoeld om bestanden uit te wisselen en te bekijken. Het systeem is ook al weer vrij oud, en windows ziet het niet als een netwerk, maar als directe kabelverbinding. Om een netwerk op te zetten heb je of twee netwerkkaarten nodig, of op beide pc's een usb-poort. De netwerkkaarten zijn het goedkoopst, en het snelst. Als je in beide computers je netwerkkaart gepropt hebt, en geinstalleerd kun je ze op twee manieren verbinden: via een crosscable, en via normale kabels met een switch/hub. Omdat je het maar over twee computers hebt, kun je het beste een crosscabletje kopen en klaar is kees! ff netwerkomgeving instellen en alles werkt. Via de usb is kwa installatie makkelijker, je hoeft alleen maar zo'n usb netwerkkabeltje te kopen. Ik weet niet wat voor windowsversie je hebt, anders wou ik je nog wel uitleggen hoe je het softwarematig in moet stellen. een goede netwerkkaart kost ongeveer 14 euro een crosscabletje weet ik zo niet, dat zal echt niet duur zijn. suc6
Link naar reactie
[quote:b073bd1c62="Luuk de Ruiter"]Ik zit me nu af te vragen of ik soms toch een netwerkkaart nodig heb. Op beide computers in windows 98 geïnstalleerd, ik gebruik Clients for Microsoft networks en TCP/IP is geinstalleerd. Kortom, wat doe ik fout?[/quote:b073bd1c62] Nee, je hebt geen netwerkkaarten nodig. Het probleem is waarschijnlijk de TCP/IP. Daarvoor moet je volgens mij VPN gebruiken. Dat laatste is best lastig als je de externe toegang al gebruikt voor de modem. Zover ik heb kunnen nagaan probeert de sofftware de eerste vrije poort te zoeken. En ja met een eventueel modem is dat dus die modem. Maar in theorie kan dat dus werken. Ik vond dat allemaal te ingewikkeld. Je kunt volgens mij beter NETBEUI gebruiken (toevoegen aan de externe toegang). Vervolgens opnieuw proberen te verbinden. Oh ja, ik weet niet welke kabel je gebruikt, maar je gebruikt hopelijk wel een speciale kabel. Oh ja, [url=http://home.hccnet.nl/h.vosman/netwerk9.htm]kijk hier[/url] voor mijn ervaringen met de directe kabelverbinding.
Link naar reactie
[quote:e1799e94ad="kanertw"]Via de usb is kwa installatie makkelijker, je hoeft alleen maar zo'n usb netwerkkabeltje te kopen. ... een goede netwerkkaart kost ongeveer 14 euro een crosscabletje weet ik zo niet, dat zal echt niet duur zijn. [/quote:e1799e94ad] Bedoel je zo'n PC2PC kabeltje of een echt USB-netwerk adapter? Over dat eerste, ben ik niet zo enthousiast. De kabeltjes die ik heb geprobeerd, zijn ieder geval geschikt voor een redelijk snelle data overdracht. Kosten minimaal 15 euro dacht ik zo. In ieder geval veel sneller dan via een printerkabel (pakweg 25 kB/s). Voor een laptop heb je een speciaal kabeltje/adapter nodig dat via USB, PCMCIA of printerpoort gaat. Dat laatste is overigens nieuw voor mij :roll:.
Link naar reactie
[quote:d649dffcbd="kanertw"]ik bedoelde zo'n usb netwerkadapter. Kheb daar niet veel ervaring mee. Ik weet wel dat het duurder is dan twee netwerkkaartjes+crosscable.[/quote:d649dffcbd] Dat is inderdaad veel duurder. Ik heb hier zo'n USB-UTP adapter. Deze kostte 59 euro. Zover ik kan nagaan werkt de adapter, maar werkt deze toch niet hetzelfde als een netwerkkaart. Als ik een verbinding maak tussen een router en die adapter dan lijkt de verbinding okay maar deze verbinding werkt in eerste instantie niet. Terwijl de verbinding met de netwerkkaart direct werkt op het moment dat de kabel er in wordt geplugd.
Link naar reactie
[quote:863ca9536b="Luuk de Ruiter"]ik gebruik een verlengde printerkabel met aan het ene uiteinde zelfs nog een "vrouwtje/vrouwtje" converter (zal wel niet de juiste term zijn).[/quote:863ca9536b] Nee dat gaat niet het moet een speciale kabel zijn. Ik zal eens zoeken op de site van Hans Vosman hoe die gesoldeerd moet zijn. :lol: Zo dus: [img:863ca9536b]http://www.muziek-gg.com/tips/Lptkabel.jpg[/img:863ca9536b]
Link naar reactie
Ik schaam mij diep, het was allemaal veel simpeler dan ik dacht. Ik had domweg een verkeerde kabel gebruikt. Omdat ik de printeruitgang gebruikte, dacht ik dat ik de printerkabel kon nemen. Je blijkt een simpel parallel nulmodemkabeltje te moeten kopen (kosten nog geen 7 euro). En alles doet het nu als een zonnetje!!!! Maar in ieder geval iedereen bedankt die de meoite heeft genomen om zo uitgebreid te reageren en te vertellen hoe allerlei dingen aangesloten moeten worden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...