Ga naar inhoud

Win XP pro en Win 95


anoniem

Aanbevolen berichten

Het is zover, ook ik wil gaan prutsen met een netwerkje. Het volgende: Host computer met internetaansluiting (Chello) AMD athlon XP 1800+ Realtek PCI Netwerkkaart Client computer 486 Digital Equipment ISA netwerkkaart Crosskabel Ik heb vanalles geprobeerd, maar het werkt niet -ik heb op beide computer TCP/IP -ik heb op beide microsoft client -ik heb op client als gateway en dns het ip-adres van de host -ik heb op beide bestanden delen Ze zien elkaar niet, de client ziet zichzelf wel, maar de host ziet zichzelf ook niet maar wel het netwerk, genaamd thuis maar als ik dan dubbelklik op thuis dan geeft hij de volgende melding Thuis is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machting voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server als u wilt weten of u toegangsmachtiging hebt. De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar.
Link naar reactie
Tja, dat kan dus van alles zijn. Interessant is te weten welke werkgroep je hebt ingevuld, en welke gebruikersnaam er op beide computers wordt gebruikt. Windows 95 heeft zo zijn eigen problemen. Mijn advies is je opnieuw aan te melden en kijken wat er dan gebeurt. Op mijn [url=http://home.hccnet.nl/h.vosman/netwerk.htm]homepage[/url] staat er het een en ander over. Je bent een stapje verder als 1 van de computers de andere gaat zien. Tja, als het gewoon zou werken is dat natuurlijk nog mooier. Oh ja, welke TCP/IP adressen gebruik je? Staat DHCP aan?
Link naar reactie
Nee. Met DHCP had je in ieder geval één van de adressen niet op kunnen geven. Verder zou dat het volgende advies zijn geweest, om de TCP/IP adressen handmatig in te vullen. Voor het gewone netwerk hoef je op de client overigens geen gateway en DNS in te vullen. Als je internet wilt delen wel, maar dan heb je ook vaak nog extra hulp software nodig. Zorg maar eerst dat het gewone netwerk werkt, complexer maken kan altijd nog. Heel soms staan alle instellingen goed, maar geeft het netwerkkaartje een probleem. Wordt prima herkend, maar werkt gewoon niet. En dan zijn er nog kaartjes die onder Windows XP niet blijken te werken. Ik zag dat je een Realtek PCI netwerkkaartje gebruikt. Als die een 8139A chipset heeft, dan kon dat best eens niet werken. Geen eigen ervaring hoor, van horen zeggen, op dit forum. Als je het aandurft kun je een lokaal netwerk maken met die andere netwerkkaart. Met bestandsdeling aan, zou je netwerk dan gewoon moeten werken. Verdere wijzigingen zijn op zich niet nodig. ALs je de kaart weer op de kabel modem aansluit, die bestandsdeling voor die kaart weer uitschakelen! Anders kunnen anderen meekijken op je computer ...
Link naar reactie
Ik heb het met Netbui gepropeerd maar dan doet hij helemaal niks. Nu toch weer terug naar tcp/ip, maar de 486 ziet zichzelf en het probleem zit weer bij xp met dezelfde foutmeldingen. Ik heb ook geprobeerd te zoeken naar de 486 van uit de host, maar niks hoor. Ik al het netwerkgebeuren opnieuw geinstalleerd, maar mocht ook niet baten. Ik zie wel activiteit op het pictrogram in het systeemvak, vanuit beide computers.
Link naar reactie
Je geeft aan dat je als DNS het IP-adres van je host hebt opgegeven. Dit is alleen goed als je host een DNS server is. Normaal geef je het DNS-adres op van de DNS-server van je provider. Verder kan je de instellingen van je netwerkkaarten controleren. De snelheid van de kaarten in de beide PC's moet gelijk zijn. Probeer ook eens of je vanuit de ene PC de andere kunt pingen (PING <IP-adres>).
Link naar reactie
[quote:12846a56fe="HermanH"]Je geeft aan dat je als DNS het IP-adres van je host hebt opgegeven. Dit is alleen goed als je host een DNS server is. Normaal geef je het DNS-adres op van de DNS-server van je provider. Verder kan je de instellingen van je netwerkkaarten controleren. De snelheid van de kaarten in de beide PC's moet gelijk zijn. Probeer ook eens of je vanuit de ene PC de andere kunt pingen (PING <IP-adres>).[/quote:12846a56fe] Dan zal het probleem o.a. wel liggen in het feit dat de Realtek-kaart 100 mbs is en de ISA-kaart maar 10 mbs. Ik kan wel van de host naar de 486 pingen, maar andersom krijg ik de melding time-out request. Oja, dns heb ik inmiddels weer uitgeschakelt.
Link naar reactie
Ik verwacht dat je de configuratie van je kaart kunt wijzigen bij de netwerk-instellingen. Ik heb hier helaas geen 10/100 kaart, zodat ik dat niet kan controleren. Je vindt een knop Configure of Configureren net boven de protocollen en onder de naam van de kaart. Op 1 van die tab-bladen verwacht ik die instelling. Mogelijk staat die op automatisch. In dat geval kan je proberen hem vast op 10 mbps te zetten. Ook is bekend dat er een bepaalde serie Realtek kaarten niet goed functioneert onder XP. Zoek op dit forum eens op het type-nummer. Daarover is hier al meer geschreven. Ook Hans Vosman wijst daar al op zie ik. Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Link naar reactie
[quote:695d947912="jdlhaye"]Ik heb het met Netbui gepropeerd maar dan doet hij helemaal niks. Nu toch weer terug naar tcp/ip, maar de 486 ziet zichzelf en het probleem zit weer bij xp met dezelfde foutmeldingen.[/quote:695d947912] Dan wordt het juist interessant. Als Netbeui niet werkt, zou ik niet verder gaan met TCP/IP. Met Netbeui hoef je (nagenoeg) niets in te stellen met TCP/IP moet dat juist wel. Wat je in gedachten moeten houden is een mogelijk aanmeldprobleem van de WIndows 95 systeem. Dus probeer altijd eerst opnieuw aan te melden. Dit staat ook expliciet op mijn homepage genoemd! Als je kan pingen naar de netwerkkaart van de PC dan is de installatie op die PC okay. In dat geval zal ook de computer te zien zijn in de netwerkomgeving. Als er niets staat, dan is of de aanmelding niet okay, of de installatie niet okay, of er is nog wat anders niet in orde. Maarre, dat wil dus nog niet zeggen dat de kaart werkt :-?. Daarvoor moet er toch echt informatie over de kabel gaan en/of 1 van de computers bij de ander zichtbaar worden. Tot nog toe een aantal keren meegemaakt dat een 2ehands netwerkkaart niet ging werken ... :-?. Die firewall is interessant, deze wil nog wel eens het een en ander blokkeren. Uitzetten dus.
Link naar reactie
[quote:3c62b572fe="jdlhaye"]Ik kan wel van de host naar de 486 pingen, maar andersom krijg ik de melding time-out request.[/quote:3c62b572fe] Best wel zoeken naar belangrijke details :cry:. Dat pingen is best wel goed nieuws :wink:, maarre vergeet nog effe die DNS. Voor het gewone netwerk doet dat er even niet toe. Controleer de aanwezigheid van het systeem in de netwerkomgeving en probeer opnieuw aan te melden op de 486 als die zichzelf niet kan zien. Eventueel computer proberen te zoeken. Soms kost het even tijd voordat de computers zichtbaar worden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...