Ga naar inhoud

ADSL via meerdere ip-adressen -> LAN onvindbaar


anoniem

Aanbevolen berichten

Sinds 2 weken heb ik de twee computers op mijn LAN aangesloten op ADSL (TU-Delft BabyXL). Ik ben de gelukkige bezitter van 2 ip-adressen, waardoor een router of server niet nodig is; het ADSL-modem zit direct in de switch geprikt. Probleem is echter dat we nu elkaar's computer niet meer kunnen 'zien', en dus geen bestanden of printer kunnen delen. Is hier een oplossing voor? :roll: alvast bedankt
Link naar reactie
Graag meer info mbt TCP/IP instellingen: IP-adressen, Netmasks, Gateway. Houdt er wel rekening mee dat als je een computer open zet voor de ander, ook de buitenwereld daarmee kan communiceren. Een betere oplossing zou dus zijn een tweede netwerk kaart in beide computers en daarop een intern netwerk maken.
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties, maar het heeft nog niet geholpen. Ik kan mijn ip-adres wel opvragen. En bij de de andere computer ook. Maar we kunnen geen schijven delen en al dat soort LAN-opties. Dit lukte wel voordat we ADSL hadden. Toen had ik de ip-adressen ingesteld op 192.168.1.1 en .2 Nu hebben we andere ip-adressen. Ik heb 145.94.198.19 en de andere compu heeft 145.94.198.16 Nuttig voor internet maar via een LAN werkt dit dus niet. Zou het werken om een ander protocol aan te maken ofzo?
Link naar reactie
Je kunt natuurlijk een ander protocol installeren, maar de kans op hackers wordt daarmee natuurlijk wel groter. Je zou NETBUI kunnen proberen of IPX/SPX. Bij IPX/SPX moet je wel je netwerk-adres instellen, anders maak je het hackers erg eenvoudig. Je computers zitten wel in hetzelfde netwerk. Is wel de service Printer en bestand delen geinstalleerd? Is deze service wel gebonden aan je TCP/IP instellingen? Ik denk dat de oplossing bij de antwoorden op de laatste twee vragen gezocht moet worden.
Link naar reactie
[quote:8a8757a837="HermanH"]Je kunt natuurlijk een ander protocol installeren, maar de kans op hackers wordt daarmee natuurlijk wel groter. Je zou NETBUI kunnen proberen of IPX/SPX. Bij IPX/SPX moet je wel je netwerk-adres instellen, anders maak je het hackers erg eenvoudig.[/quote:8a8757a837] Netbui kan ik niet instellen, omdat winxp dat niet als compatible aangeeft. IPX moet lukken. Maar euh. netwerk adres instellen? Is dat ook een soort ip-adres? [quote:8a8757a837] Je computers zitten wel in hetzelfde netwerk. Is wel de service Printer en bestand delen geinstalleerd? [/quote:8a8757a837] ja [quote:8a8757a837] Is deze service wel gebonden aan je TCP/IP instellingen? [/quote:8a8757a837] Denk het wel. Het werkte eerst wel. Kan ik dit controleren dan? [quote:8a8757a837] Waarschijnlijk draai je een soort VLAN[/quote:8a8757a837] Geen id wat dat is, maar het heeft altijd gewoon gewerkt. Ik kan de andere computer (ip-adres dan) wel pingen.
Link naar reactie
NETBUI zit bij XP in het service-pack. Onder IPX/SPX stel je niet het adres in van je PC. Daarvoor wordt het MAC-adres gebruikt. Wel stel je een netwerk-adres in. Dit hoeft slechts een adres te zijn met 1 teken of 2 tekens. Bekende voorbeelden: 0, 1, 2, 2F, 1A enz. De computers op hetzelfde netwerk kunnen met elkaar communiceren.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
mm. Het werkt voor geen meter. Ik heb nog wat verder op internet gezocht en het probleem komt vaker voor. Een oplossing heb ik ook elders nog niet gevonden. Een mac-adres invullen: Ik heb een ipx-protocol aangemaakt en daar een netwerkadres ingevuld. Is dat goed? Netbui: Wat is een XP-service pack en hoe kom je daar bij? Op internet niks te vinden. Lokaal ook niet. Bij het ipx-netwerk heb ik het netwerkadres op alle computers gelijk gemaakt, dat moest toch? zonder resultaat iig. Weet iemand nog een ander foefje? Of een website waar aandacht aan bovenstaand netwerkprobleem wordt geschonken?
Link naar reactie
[quote:66e56c1836]Verder heb ik een firewall, dus kan zelf bepalen wie wel en geen toegang heeft. [/quote:66e56c1836] Een beetje firewall blocked standaard externe adressen welke niet tot de vastgelegde "reserved adressen" behoren. M.a.w. ik denk dat je firewall de andere pc blocked omdat deze een internet adres heeft.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...