Ga naar inhoud

gratis taart voor hulp bij mac - xp netwerk


anoniem

Aanbevolen berichten

Wie kan me hier in niet al te ingewikkelde taal ... mee helpen. ik heb een mac G4, draaiend onder os 9.1, met daaraan gekoppeld een een vigor router, een ethernet hub en een laserprinter (via de router). daarnaast 3 pc's met windows xp pro. De pcs hangen met twisted kabels in de hub die weer geuplinkt is naar de router. Via mijn mac G4 kan ik probleemloos internetten via router adsl-modem. Hoe kan ik de printer bekend maken als netwerkprinter aan alle aangeslotenen. Hoe kan ik internetten via de andere pc's? Hoe deel ik bestanden met andere pc's (onderling en naar de mac). Heb ik daarvoor programma Dave nodig voor de mac? Moet ik het ip adres van de router opgeven als gateway bij xp??? Eventueel heb ik nog een oude powermac en een 486 beschikbaar die als server zouden kunnen dienen, maar dat maakt het volgens mij allemaal nodeloos ingewikkeld. Degene die me hier bij kan helpen zodanig dat het werkt kan een taart tegemoet zien! afz moeder, van 45, van drie naar eigeninternetaansluitingverlangende huisgenoten
Link naar reactie
[quote:96bc12225d="roi"]De pcs hangen met twisted kabels in de hub die weer geuplinkt is naar de router. Via mijn mac G4 kan ik probleemloos internetten via router adsl-modem. Hoe kan ik de printer bekend maken als netwerkprinter aan alle aangeslotenen. Hoe kan ik internetten via de andere pc's? Hoe deel ik bestanden met andere pc's (onderling en naar de mac). Heb ik daarvoor programma Dave nodig voor de mac? Moet ik het ip adres van de router opgeven als gateway bij xp??? [/quote:96bc12225d] Een heleboel vragen. In principe kun je de PC net zo instellen als de Mac, alleen de menu's en zo zien er wat anders uit. Ik heb zelf geen Mac dus daar kan ik ook verder niks over zeggen. Omdat de Mac werkt, is de router en de Mac dus al ingesteld. Ik verwacht dat je voor de PC de gateway (met IP adres van router) en DNS moet invullen. Fungeert de router als DHCP server? Of een Mac of één van de PC's? Nee? Dan moet per PC ook nog een IP adres worden ingevuld. Tot zover mijn antwoorden betreffende internetten. Bestandsdelen op een PC kan worden ingesteld per station. Dat verhaal van de DHCP is ook hier van toepassing. Het programma Dave ken ik niet. De printer zou je per PC moeten installeren, bijvoorbeeld via LPT1, vervolgens de poort veranderen in het IP adres die voor de printer is gekozen. Dit is zo'n beetje de grote lijn. Omdat er zoveel vragen zijn, lijkt het me handig om de boel stap voor stap in te stellen. Wat de beste volgorde is weet ik zo niet. Normaliter begin ik met bestandsdeling, maar vaak werkt internet het eerste. Op dit moment heb ik geen XP draaien, dus stap voor stap helpen kan ik helaas niet. Overigens, ga ik ervan uit dat het TCP/IP protocol in XP al is geïnstalleerd voor de netwerkkaart. Verder ben ik benieuwd hoe XP is geinstalleerd en geconfigureerd. Ik heb alleen ervaringen met XP geconfigureerd voor één gebruiker met beheerdersrechten en een netwerkvoorziening. Dat werkt direct. In het andere geval moeten, als het tegen zit, vrij veel instellingen worden gecontroleerd. Als het taal gebruik al te ver gaat, graag hierover informatie. Want ik noem de termen zoals ze heten. Dus op dat punt kan het voglens mij niet eenvoudiger. Echter soms is meer uitleg nodig. Ik ga er ook van uit dat je over enige informatie beschikt. Het lezen en begrijpen van die informatie was voor mij in het begin ook het grootste struikelblok.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...