Ga naar inhoud

ME ziet XP maar niet andersom


anoniem

Aanbevolen berichten

Al een tijd lang kamp ik met dit probleem. Voorheen stond op de PC waar ME nu opstaat Win98SE en daar had ik al hetzelfde probleem. In mijn netwerkomgeving kan ik wel met mijn ME PC op de XP PC kijken maar niet andersom. Op beide PC's is schijven delen gewoon ingeschakeld. Iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt! Chip
Link naar reactie
Helaas, het heeft niet geholpen. Op de ME PC was Netbui ook niet geinstalleerd. Na op beide systemen Netbui geinstalleerd te hebben dus nog hetzelfde probleem. Ik heb ook nog een ander probleem: Ik krijg mijn printers van de XP PC niet meer gedeeld. In XP staan ze wel aangegeven als gedeeld maar ME ziet ze niet...wat nu? Chip
Link naar reactie
Probeer eens vanuit de DOS-prompt of Command-prompt of je de PC's kunt pingen. Gebruik hiervoor het commando PING <ip-adres> Je doet dat vanaf beide machines, zodat je kunt zien of de connectie goed is. Een voorbeeldje als het goed gaat: C>ping 192.168.0.151 Pingen naar 192.168.0.151 met 32 byte gegevens: Antwoord van 192.168.0.151: bytes=32 time=2ms TTL=128 Antwoord van 192.168.0.151: bytes=32 time<10ms TTL=128 Antwoord van 192.168.0.151: bytes=32 time<10ms TTL=128 Antwoord van 192.168.0.151: bytes=32 time<10ms TTL=128 Pingstatistieken voor 192.168.0.151: Packets: verzonden = 4, ontvangen = 4 kwijtgeraakt = 0 (0% verlies), Retourtijd bij benadering in miliseconden: Minimum = 0ms, Maximum = 2ms, gemiddeld = 0ms c> Voorbeeld als het fout gaat: c>ping 192.168.0.151 Pingen naar 192.168.0.151 met 32 byte gegevens: Timeout bij opdracht. Timeout bij opdracht. Timeout bij opdracht. Timeout bij opdracht. Pingstatistieken voor 192.168.0.151: Packets: verzonden = 4, ontvangen = 0 kwijtgeraakt = 4 (100% verlies), Retourtijd bij benadering in miliseconden: Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, gemiddeld = 0ms c> Als je het onderstaande krijgt, dan is er iets met je verbinding mis. Ook is mogelijk dat XP je achter de firewall heeft geplaatst en dat je daarom geen kontakt hebt.
Link naar reactie
Kan je aangeven welke TCP/IP instellingen je hebt gekozen? IP adres Submask Gateway DNS WINS Kan je tevens aangeven welke netwerkkaarten je gebruikt? Eventueel je machine openschroefen en op de kaart kijken! En ook wat de instellingen zijn van je netwerkkaarten? O.a. snelheid (10 mbps of 100 mbps), full of half duplex of auto? Gebruik je Cat. 3 of Cat. 5 kabel (het kan zijn dat je kabel defect is! Kan je zien hoe de draden zijn doorverbonden? Zo ja geef de kleuren aan. Met die informatie kunnen we misschien een oplossing vinden. Als je Cat. 3 bekabeling gebruik zet dan je netwerkkaarten op 10 mbps. Zet in ieder geval niet beide kaarten op snelheid automatisch aanpassen. Er zijn o.a. problemen met Realtech kaarten in de A serie in een XP machine. Probeer eens de nieuwste drivers te downloaden. Soms lost dat wat op. Controleer de IRQ instellingen. Als het even kan moet de IRQ voor de netwerkkaart niet worden gedeeld.
Link naar reactie
[quote:fc51245342="HermanH"]Kan je aangeven welke TCP/IP instellingen je hebt gekozen? IP adres server XP: 192.168.0.1 client ME: 192.168.0.2 Submask 255.255.255.0 Gateway XP geen ME 192.168.0.1 DNS geen WINS geen Kan je tevens aangeven welke netwerkkaarten je gebruikt? Eventueel je machine openschroefen en op de kaart kijken! XP: Realtek RTL8029(AS) (een ingebouwde hub) ME: Realtek Was een gamer network kit van Trust En ook wat de instellingen zijn van je netwerkkaarten? O.a. snelheid (10 mbps of 100 mbps), full of half duplex of auto? Snelheid is 10mbs, de rest, geen idee Gebruik je Cat. 3 of Cat. 5 kabel (het kan zijn dat je kabel defect is! Kan je zien hoe de draden zijn doorverbonden? Zo ja geef de kleuren aan. Netwerk heeft goed gewerkt voor de installatie van XP dus daar ligt het niet aan Met die informatie kunnen we misschien een oplossing vinden. Als je Cat. 3 bekabeling gebruik zet dan je netwerkkaarten op 10 mbps. Zet in ieder geval niet beide kaarten op snelheid automatisch aanpassen. Er zijn o.a. problemen met Realtech kaarten in de A serie in een XP machine. Probeer eens de nieuwste drivers te downloaden. Soms lost dat wat op. Controleer de IRQ instellingen. Als het even kan moet de IRQ voor de netwerkkaart niet worden gedeeld. IRQ niet gedeeld op beide PC's, zal nieuwste drivers proberen. [/quote:fc51245342] Zie quote! Ik hoop dat de nieuwste drivers werken, zoniet, geef alstublieft nog meer mogelijkheden. Bedankt! Chip
Link naar reactie
Kan het proberen maar de RealTek 8029 zit met opzet in de XP machine omdat deze de ingebouwde hub bevat. Het kaartje wat ook geheel ondersteund door XP. En hardwarematig klopt het sowieso, want het netwerk heeft al tweezijdig gewerkt. De schuld ligt gewoon bij XP, ik zie ergens een instelling over het hoofd maar welke... De wizard Netwerk opzetten in XP heb ik ook al gebruikt. De ME machine kan dus wel op de XP machine kijken en ook internetten via de XP machine. Maar het is maar eenrichtingcommunicatie want XP kan NIET op de ME machine kijken... Door deze heldere uitleg schiet iemand misschien wat te binnen :wink: Chip
Link naar reactie
Ah, je TCP/IP werkt dus uitstekend. Waar je problemen mee hebt zijn de ICMP (ping) paketten en NETBIOS (elkaar "zien" en sharing). En dat zijn typisch die onderdelen van TCP/IP die geblokkeerd zijn door firewall(s). Je kunt proberen om IPX/SPX met NETBIOS 'enabled' te installeren op beide machines en in de 'bindings' file- en printersharing alleen op dit prtocol te laten plaatsvinden.
Link naar reactie
Als het hardware-matig klopt, dan kan alleen de driver of de firewall de oorzaak zijn. Helaas heb ik geen ervaring met deze hub-kaart op XP. Maar ook de door Ruud genoemde kaart werkt uitstekend onder Windows 98 maar niet goed onder XP. Ook hiervan gaf Realtek aan dat deze kaart wel wordt ondersteund door XP. Echter uit ervaring bleek dat dit toch niet goed liep. Mogelijk dat het via IPX/SPX wel werkt. Probeer het gewoon.
Link naar reactie
Tja, in win98 kon je er idd nog voor kiezen welk protocol je wilde gebruiken. Maar nu kan ik dat nergens meer terugvinden. Wel kan ik zien dat voor mijn netwerkbrug drie protocollen zijn geinstalleerd: TCP/IP, IPX/SPX en Netbui. Hoe kan ik er dan voor kiezen om standaard binnen het netwerk IPX/SPX te gebruiken?
Link naar reactie
Zodra IPX/SPX is geinstalleerd op beide PC's met hetzelfde netwerk-adres zou het gelijk moeten werken. Je hebt immers al de schijven gedeeld. Vergeet niet het netwerk-adres in te stellen. Zonder dat doet IPX/SPX helemaal niets. Het netwerk-adres is een van de opties op de tabbladen van de eigenschappen van IPX/SPX.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...