Ga naar inhoud

Wachtwoord instellen voor een share


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste forum, Beschrijving van de situatie: Op diverse lokaties van ons bedrijf werken maximaal twee gebruikers op de aanwezige computer waarbij we gebruikersprofielen toepassen. De gebruiker logt met zijn eigen useraccount in op de PC en kan dan via een inbelverbinding inloggen op de server van het hoofdkantoor waarbij dmv een loginscript o.a. de mappings voor de persoonlijke datamap en de dataschijf worden gemaakt. NET USE F: \\NT4S1\DATA /yes NET USE H: \\NT4S1\%USERNAME%$ /yes Omdat we steeds problemen ondervinden door het gebruik van gebruikersprofielen wil ik geen gebruikersprofielen meer toepassen en overgaan op nog maar één algemeen useraccount om in te bellen en dan gelijk via het script de mappings van de persoonlijke datamappen van de twee gebruikers vastleggen. NET USE F: \\MIK-NT4S1\DATA /yes dataschijf NET USE H: \\MIK-NT4S1\user1$ /yes pers. map gebruiker 1 NET USE I: \\MIK-NT4S1\user2$ /yes pers. map gebruiker 1 Om alleen toegang te geven tot H: en I: voor de gebruiker die er rechten voor heeft zou ik dus aan de shares user1$ en user2$ op de server het wachtwoord van de betreffende gebruiker moeten toekennen. Als op de lokatie een van de twee mappen wordt aangeklikt wordt het wachtwoord gevraagd. Dat is natuurlijk een mooie gedachte maar het is de grote vraag of dit mogelijk is ??? Wie kan me hiermee helpen? :D Mathieu Elissen
Link naar reactie
Ik had vergeten te vermelden dat de server op Windows NT4.0 werkt en op de clients Windows 98 SE is geïnstalleerd. Het is net de bedoeling dat er twee shares van gebruikers zijn te vinden in de verkenner. Als er is ingebeld op het netwerk zie je in de verkenner bijvoorbeeld de volgende mappings: MAE$ op MIK-NT4S1 (:H) --> de persoonlijke map van user MAE ROS$ op MIK-NT4S1 (:I) --> de persoonlijke map van user ROS Data op MIK-NT4S1 (:K) --> de dataschijf, voor iedereen toegankelijk afh. van de rechten die men heeft Als gebruiker MAE op zijn map klikt is het de bedoeling dat er naar zijn password wordt gevraagd. Datzelfde geldt ook voor gebruiker ROS. Op die manier kan zowel MAE als ROS in zijn persoonlijke map komen door een password te geven. Nu werkt het zo, als MAE aan zijn bestanden in MAE$ wil komen als ROS is ingelogd moet ROS uitloggen en MAE inloggen en omgekeerd. Als het zoals je zegt inderdaad mogelijk is een password in te stellen voor een share als de rechtmatige gebruiker toegang tot die share wil krijgen hoe kan ik dat dan regelen ?? Tot nu toe is het mij in ieder geval niet gelukt. :-?
Link naar reactie
Je moet de rechten op de share instellen op de server. Klik met de rechtermuisknop op de betreffende map. Kies eigenschappen. Kies voor het tab-blad rechten of beveiliging of gebruikers (ik doe dit even uit mijn hoofd omdat ik geen NT bij de hand heb) Stel in dat je rechten wilt toekennen op share-niveau ipv op gebruikersniveau. Geef aan wat de betreffende rechten zijn. Geef een password op voor de share.
Link naar reactie
Herman, Ik heb reeds eerder gezocht waar ik de opties die jij beschrijft voor een gebruiker kan instellen in de usermanager en bij eigenschappen van shares en permissions. Nergens kan ik instellen dat ik rechten wilt toekennen op share-niveau ipv op gebruikersniveau en een wachtwoord voor de share wil. De Home map van de gebruikers is nu geshared als username$ en alleen de administrator en de gebruiker zelf hebben full control in deze map. Onderhand begin ik er aan te twijfelen of het wel mogelijk is op deze manier een mapping te benaderen. Mathieu
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...