Ga naar inhoud

IPX en NETBUI naast TCP/IP


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een Win98/95 netwerkje met zo min mogelijk protocollen, alleen TCP/IP. Ik wil ook nog via 1 modem internetten tzt. Nu zijn er (oude) spellen die IPX of NETBUI vereisen. Om problemen te voorkomen heb ik deze nog niet geinstalleerd. Kan dit zonder (al teveel) problemen en zo ja, kan ik bij opstarten netwerk aangeven welk protocol ik wil gebruiken? Ik ben benieuwd. [Weten waar je over praat, niet praten over wat je weet]
Link naar reactie
Je kunt rustig alle protocollen naast elkaar installeren. Je kunt alleen aangeven welk protocol je als standaard wilt gebruiken. Mocht dit protocol op de andere computer niet beschikbaar zijn, wordt automatisch gezocht naar een protocol dat wel wordt ondersteund. Ik heb zelf deze optie gebruikt om er voor te zorgen dat ik tussen mijn Windows PC's bestanden kan delen voor een gedeelte van mijn netwerk. Bestandsdeling alleen gebonden aan Netbui of aan IPX. Daarmee heb ik dus twee groepen gemaakt op 1 TCP/IP netwerk die onafhankelijk van elkaar elkaars bestanden kunnen lezen. Ook voorkom ik hiermee dat bij een inbraak op mijn Linux firewall iedereen direct bij mijn bestanden kan. :wink:
Link naar reactie
Spelletjes zullen over het algemeen IPX/SPX of TCP/IP gebruiken. NETBEUI is dus niet nodig. Als je dan in de eigenschappen van IPX/SPX NETBIOS aanzet, kun je dit protocol tevens gebruiken voor file/printsharing. Bovendien lost dit een aantal 'browse master' problemen op waarbij je soms de verschillende PC's niet 'ziet' in je netwerkomgeving.
Link naar reactie
Ik heb alle 3 de protocollen op alle machines geinstalleerd, maar overal de binding van TCP/IP met bestanden delen uitgezet. TCP/IP is bovendien op alle machines het standaard protocol. Op 3 machines heb ik de binding van NETBUI met bestanden delen aan staan en op 2 andere machines heb ik de binding van IPX met TCP/IP aan staan. Hierdoor heb ik dus twee groepen die binnen de groep wel hun schijven delen, maar niet buiten de groep. Ik had ook op de 3 machines een ander netwerk kunnen instellen onder IPX. Dan had ik hetzelfde gehad, maar ik ben begonnen met die 3 machines. :wink:
Link naar reactie
Ik nog wat moeite om eea helder op het netvlies te krijgen. TCP/IP heb je nodig op (minstens) 1 pc tbv internet ALs het ook op andere pc's staat, dan bestanden delen uit, anders kan iedereeen meegenieten. IPX komt op alle pc's (ook die waar TCP/IP op staat) en daar doe je wel bestandsdelen op. Als dit klopt is mij dit dus duidelijk. Met deze configuratie kan ik dus alle pc's opstarten en afhankelijk van het gebruik internetten (alleen op de TCP/IP pc) of bestanden delen/IPX -spellen gebruiken. Dit kan ook met de TCP/IP machine want [vraag?]Win kiest automatisch IPX omdat TCP/IP op de andere machines niet gevonden wordt? De andere pc's vinden sowieso alleen de IPX pc's en de IPX verbinding op de pc waar ook TCP/IP op staat.. Hm. Internetten via alle pc's kan ik dan dus wel vergeten, maar ik heb als ik het goed begrepen heb wel 2 protocollen waar ik uit kan kiezen. Klopt mijn redenatie een beetje?
Link naar reactie
Zal het wat ingewikkelderder maken. Ik heb ADSl met een Server Pc met 2 netwerkkaarten (1 voor ADSL en 1 voor het LAN). TCPIP is het standaard protocol want de server PC heeft geen IPX en de overigen wel vanwege spellen. Tcoh heb ik geen probleem met Bestand en printer indeling. TCPIP van de ADSL heb ik bij bindingen de de sharing uitgezet. TCPIP van het LAN staat wel aan. Dus iedereen kan lekker internetten en explorer komt niet meer met de vraag om de bestand en printerdeling uit te zetten
Link naar reactie
Ook bij mij kan vanaf iedere PC het internet worden benaderd. Omdat Windows niet via TCP/IP de bestanden kan delen, zoekt Windows zelf naar een ander protocol waarmee dat wel kan. In mijn geval of NETBUI of IPX. Op mijn router/firewall PC, die overigens via een Alcatel ethernet modem (=eigenlijk ook een router) aan de ADSL lijn is verbonden, draait Linux met TCP/IP. Dus alle PC's op internet en per groep de bestanden delen. Dit levert geheel geen problemen op. Voor alle PC's is TCP/IP het standaard protocol.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...