Ga naar inhoud

netwerk werkt niet


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb geprobeerd een netwerkje te maken met twee kaarten en een crosscable. Besturingssystemen XP en 98 SE. Kaarten geinstalleerd via automatische configuratie. Ik heb de wizard van XP voor de installatie gebruikt. De tcp/ip ingesteld. 192.168.0.2 en 192.168.0.3 omdat er nog een brug bestaat die ingesteld is op 192.168.0.1 Maar ik krijg geen verbinding. Wie kan helpen? Hoe kan ik zien wanneer er een verbinding bestaat?
Link naar reactie
pingen ! :D bv : ping vanaf de server naar het IP nr van de client en andersom, antwoord = verbinding, timeout = dus niet verb. hoe werkt pingen : (wellicht ten overvloede :wink: ) open een dos venster 95/98/me = start - uitvoeren - command (enter/ok) NTW2KXP = start - uitvoeren - cmd (enter/ok) nu het dos venster op is kan je achter C:\bla bla bla> het ping commando geven ping 192.168.0.2 (bv nr van de client) als alles goed gaat 4x antwoord geef je het commando : ping 192.168.0.2 -t dan blijft de ping continu doorgaan (cntrl + c en hij stopt)
Link naar reactie
bedankt voor je tip Ik ben een "NONO" op dit gebied. Het pingen is mislukt, ik ga proberen de kaarten opnieuw te installeren. Ik heb 2 zelfgemaakte crosscables. Is er een mogelijheid om deze te controleren? de lampjes op de kaarten branden wel. In de "98 SE" PC zitten 2 kaarten 1x ISA waarop kabelmodem is aangesloten, en 1x PCI bedoeld voor het netwerkje. Op de "XP machine" zit een op het moederbord gemonteerd kaartje en ik heb er zelf nog 1 bijgeplaatst (Winbond W89C940) In "netwerkverbindingen" zie ik een "Netwerkbrug" (IP 192.168.0.1) Daaronder staat : 1394-verbinding en LAN verbinding (Realtek RTL8139) Onder het kopje "LAN- ef snelle Internetverbinding" staat de zelfgeplaatste Winbond netwerkkaart.
Link naar reactie
Ik heb 2 zelfgemaakte crosscables. Is er een mogelijheid om deze te controleren? Ja, althans de aansluiting op de RJ45 is met het blote oog te checken, of je een kabelbreuk hebt, tsja moet je bv lan-testertje hebben. En die kabeltjes luisteren nogal nauw. De draadjes moeten tot het einde (tegen het "glas") in de RJ45 zitten Kijk hier effe voor de juiste kleurencombinatie : http://www.hccgouda.nl/goudabyter/thuisnetwerk.htm En prefab. crosscables zijn ook gewoon te koop bij de computerzaken. In de "98 SE" PC zitten 2 kaarten 1x ISA waarop kabelmodem is aangesloten, en 1x PCI bedoeld voor het netwerkje Waarom gn PCI, ISA kan max 10Mb netwerksnelheid halen PCI 100Mb In jou geval zou ik weer vanaf het begin opnieuw starten alle instellingen die XP gedaan heeft eruit. 98 PC 2e NIC geef je IP adres 192.168.0.1 subnet 255.255.255.0 client XP geef je ip adres 192.168.0.2 subnet 255.255.255.0 gateway 192.168.0.1 dns 192.168.0.1 bestands en printerdeling op beide aan, werkgroepen zelfde naam, sygate downloaden en installeren.(op 98 PC als server op XP als client) http://soho.sygate.com/products/gate_ov.htm is shareware, maar daar is nat een oplossing voor :o Maar dat mag ik hier niet op het forum doorgeven :-? Als je de XP bak alleen aan het netwerk hangt waarom dan 2 NIC's?? 1 eruit en die op het MOBO gebruiken (vergeet de netwerkbrug niet weg te halen) meer info over thuisnetwerken kan je vinden door de zoeken functie op dit forum te gebruiken ! :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...