Ga naar inhoud

PC onzichtbaar


anoniem

Aanbevolen berichten

Heb 2 PC's die samen een ADSL-modem en een printer delen via een router (W-Linx, combinatie van router en printserver). Beide systemen draaien onder Windows 98 SE. De PC's kunnen in de netwerkomgeving wel zichzelf zien, maar niet elkaar. Moet ik op de router nog wat configureren zodat ze elkaar wel zien? De kaarten/kabels moeten wel goed zijn want ik kan gewoon Internetten op beide PC's.
Link naar reactie
Heb je wel iets gedeeld? Wat anders bij mij werkte is het volgende. Normaal moet je via 'Netwerkomgeving' om met andere pc's te communiceren. Wat ik doe (overigens niet zelf verzonnen) is dit: - Maak op je bureaublad een nieuwe snelkoppeling. - Geef in de opdrachtregel op: [b:bc375f2087]C:WINDOWSNET.EXE use f: \deanderepcnaamc[/b:bc375f2087] - Druk op enter. Het werkt als volgt: Als je bij de andere pc de 'c' deelt dan krijgt die op de pc met de hyperlink de naam 'f' in de verkenner e.d. Je kan natuurlijk ook een andre schijf of map opgeven maar dit werkt heel simpel. Vervang de 'c' dan voor iets anders. Wat bij mij gebeurde is dat ik inene toegang kreeg tot mijn andere pc via de verkenner terwijl in 'Netwerkomgeving' niet alles te zien was. Vreemd, maar Windows. Suc6, D.
Link naar reactie
[quote:70e84ccca6] Snap alleen nog niet waarom dat niet via TCP/IP zou kunnen.[/quote:70e84ccca6] Kan wel, alleen jij snapt het niet, en dat is wat anders. Wat je moet regelen is dat aan je tweede computer automatisch een IP-adres wordt toegewezen. Daarvoor moet je eerst "alles vernieuwen en vrijgeven".
Link naar reactie
in een dos box typ je winipcfg dan krijg je je ip nr ed te zien. Hier kun je je nr vrijgeven of vernieuwen. Een pc houdt z'n ip een tijdje vast en een DHCP server (bijv. die in de router) reserveert hem een tijdje voor een bepaalde pc. Als die dan weer opnieuw inlogt binnen die tijd krijgt ie weer hetzelfde ip nr van de DHCP server. Suc6
Link naar reactie
Heb er een beetje naast gezeten. Zonder Netbeui (dus alleen TCP/IP) zien ze elkaar wel maar ik kan nog niks. Ik kan beide PC's wel via het IP-nummer pingen, maar ik kan bijvoorbeeld geen gedeelde mappen bereiken door [i:232276690b]\pc-naammapnaam[/i:232276690b]. [ Dit bericht is bewerkt door: Bigfoot op 2002-05-14 20:15 ]
Link naar reactie
Dilbert vroeg je al een keer iets had gedeeld? Vanuit DOS netwerknamen gebruiken werkt volgens mij alleen als je op het bewuste systeem het station deelt en die dan ook een naam hebt gegeven. Dus controleer bij eigenschappen netwerk(omgeving) of Bestandsdeling aanstaat. Vervolgens klik je op 'Deze Computer' en kies met rechter muistoets bijvoorbeeld station C:. Kies uit het snelmenu nu 'Delen',
Link naar reactie
Ik zou even verifiëren of je primaire netwerkaanmelding (eigenschappen icoon Netwerkomgeving) op Client voor Microsoft netwerken staat en je bij het opstarten van de pc's jezelf ook daadwerkelijk aanmelden op de werkgroep :smile: Dus bij het aanmeldvenster niet op ESC drukken maar ENTER... of een wachtwoord verzinnen.
Link naar reactie
Dat antwoord snap ik niet :???: Wat bedoel je eerste en tweede ? Als je je niet aanmeldt krijg je idd die foutmelding bij browsen in Netwerkomgeving... Als er wordt gemeld dat je wachtwoord onjuist is moet je ff de .PWL bestandjes uit C:WINDOWS verwijderen. Dan kun je na herstart of afmelden een nieuw wachtwoord verzinnen of op ENTER drukken. [ Dit bericht is bewerkt door: EnZynko23 op 2002-05-15 16:38 ]
Link naar reactie
Doe bij Start->Uitvoeren eens: \ip.ad.r.es en druk OK en met bovenstaande bedoel ik uiteraard het IP van de pc die je wilt benaderen. :wink: Als dat werkt kun je overwegen et zo te doen, je kan ook in je c:windowshosts bestandje het ip adres en de netbios naam neerzetten zodat je de pc wel op naam kunt bereiken. Ik neem aan dat er geen WINS ofzo draait op je router/printserver :???: [ Dit bericht is bewerkt door: EnZynko23 op 2002-05-16 01:49 ]
Link naar reactie
Weet niet precies wat WINS is, maar volgens mij heb ik ergens bij de TCP/IP-eigenschappen iets als WINS via DHCP-server o.i.d. staan. Weet zo gauw niet precies wat het was. Je hebt op dat tabblad drie opties: WINS inschakelen, uitschakelen en nog een derde met DHCP. Die heb ik moeten kiezen volgens de handleiding
Link naar reactie
Hmm, best even wennen. Als ik de berichtjes doorlees, dan wordt het voor mij zeer verwarrend. Op mijn homepage heb ik het een en ander over netwerken staan, misschien voor jouw wel interessant. Even een korte reactie op mijn impressie van de berichtjes tot nog toe: - WINS moet je volgens mij echt niet gebruiken, dus elke vinkje wat het zou activeren, weghalen - Dat van dat eerste en tweede is niet goed begrepen. Die opmerkingen hebben betrekking ik op het aanmelden van Windows. Als dat op de goede manier plaats vindt, dan heb je onder "Start", het woordje "Afmelden" staan voorafgegaan door een gebruikersnaam. Die gebruikersnaam daar gaat het om. Als je als primaire aanmelding "Client voor Microsoft Netwerken" gebruikt, dan moet je in principe steeds een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren. Ik meen mij te herinneren dat er niet altijd om wordt gevraagd, maar ik kan zo geen siutatie bedenken. Als je "Windows aanmelding" of "Microsoft Family" gebruikt, dan zal bij een gewone "Enter" als wachtwoord daarna niet meer om een wachtwoord worden gevraagd. - In een bericht meldde je dat er niks gevonden kan worden. Volgens mij bedoel je dat je dat op "Netwerkomgeving" klikt en daarna op "Volledig netwerk". Soms verloopt de netwerk aanmelding wat traag, zelfs als alles goed staat ingesteld. In dat geval werkt het zoeken van een computer wel. En meestal volgt een correcte netwerkaanmelding wat later. - Dat "Verwijderen" en "Vernieuwen" heeft betrekking op het verversen van het IP adres. Als je een DHCP server hebt lopen die goed functioneert, dan moet je een logisch IP adres zien verschijnen. ALs het vernieuwen vrij lang duurt en iets raars oplevert, dan werkt de DHCP server niet. Het kan ook zijn dat er 2 DHCP servers met elkaar overhoop liggen. Dit kun je vaak zien aan het resultaat. - Omdat Netbeui goed lijkt te werken, ga ik ervan uit dat er nog ergens een TCP/IP instelling niet goed staat of dat er toch iets mis is met de Windows aanmelding. Er zijn geen veranderingen in het netwerk zelf nodig, want de kaarten en kabels zijn in orde, anders zou Netbeui ook niet werken. In ieder geval is een samenvatting van je ervaringen wel handig, ik ben eerlijk gezegd de draad kwijt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...