Ga naar inhoud

Beginner netwerk.


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb 2 computers (WinXP Prof en Win ME) en ik wil daar een netwerkje tussenleggen. Het is misschien een beetje een simpele vraag maargoed. Ik wil ook op beide computers internet hebben (kabel). Wat moet ik allemaal hebben. Ik wil een snel netwerkje, geschikt voor games en bestanden delen en ik wil op beide computers kunnen internetten. Moet ik dan 10/100Mbit netwerkaarten kopen? Ik heb er nu een van Chello (standaard) maar die is volgens mij maar 10Mbit. Hoeveel kaarten moet ik hebben? En wat heb ik nog meer nodig? mvg Michel.
Link naar reactie
Als je nou eens op die knop helemaal links boven klikt... Die heet zoeken. Deze vraag is al zo vaak gesteld. Zeker in deze algemene vorm. Als een net nieuwe gebruiker zo'n vraag nou steld.., maar jij hebt er al dik 450 posts op zitten. Zeker geen nieuweling hier dus. [ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Boerhout op 2002-03-18 15:55 ]
Link naar reactie
Die chello netwerkkaart kun je gewoon blijven gebruiken voor de chello aansluiting. Het heeft geen zin om daar een snellere kaart voor te nemen. Voor de rest, tja als je 10/100 wilt gebruiken voor het Windows netwerken, dan zul inderdaad daar wel nieuwe kaarten voor moeten kopen. Hoewel dit een algemen vraag is, is het mij niet duidelijk wat voor netwerk je wilt maken. Gewoon een Windows netwerk zonder internet, of toch met omdat je chello noemt ...
Link naar reactie
Nou sorry Sjoerd, heb er niet aan gedacht... Maar nu deze topic er toch is. Ik wel een netwerk tussen 2 computers met allebei internet en ik zou graag weten wat ik allemaal moet hebben omdat ik niet echt een "expert" op dit gebied ben. Ik hoor vanalles over Hub's en Switches enzo. Ik vraag me af of ik die moet hebben. Merk je overgins veel verschil tussen 10Mbit of 10/100Mbit?
Link naar reactie
Nou vooruit.. :grin: Komt je antwoord. In beide computers een netwerkkaart. Netbeui en TCP/Ip installeren. Werkgroep: Boerke Subnetmask: 255.255.255.0 IP: 192.168.0.x PC1: x=1 Naam: Boer PC2: x=2 Naam: Boerin Op een van beide PC's ICS of een proxyserver installeren. Voor interpret delen verwijs ik je door naar [url=http://www.computertotaal.nl/proeftuin/icsinleiding.htm]hier[/url] Installeer ook bestands en printerdeling. Deel in de verkenner je HD's en klaar. Vergeet niet delen van bestanden via TCP/IP uit te schakelen. I.v.m bezoek vanaf internet. Ik heb vorig jaar toen ik hier een netwerkje aan ging leggen een boekje gekregen. Snelgids Netwerken thuis van Easy computing. Kost € 8,89. Voor mij stond er weinig nieuws in, maar jij hebt er vast wel wat aan. Het staat stap voor stap + plaatjes beschreven. ISBN: 90-5167-407-4. Zie het geregeld bij PCwinkels en V&D liggen.. Edit: In 1 computer komen dus 2 netwerkkaarten. Een voor chello en een voor je thuisnetwerk. Tussen de computers een crosskabel. Of je 10 of 100 mbit wilt hangt af van wat je met het netwerk wilt. Voor gamen zou ik lekker 100 m/bit nemen. Die zijn nu ook erg goedkoop. Dus voor het geld hoef je het niet te laten. [ Dit bericht is bewerkt door: Sjoerd Boerhout op 2002-03-18 19:48 ] [ Dit bericht is bewerkt door: Sjoerd Boerhout op 2002-04-07 12:59 ]
Link naar reactie
Voor internet: nee. Maar als je zoals ik ik vandaag, een CD-Rom aan informatie over een kabel versleept, tja dan betekent dat voor 10 MBit/s 12 minuten, en voor 100 Mbit/s nog geen 1 1/2 minuut. Nou doe ik zoiets eigenlijk nooit. Met spellen heb ik geen ervaring. Normaliter is 10 Mbit/s snel zat! Afhankelijk wat je kunt besteden en de spullen die je hebt, zou ik een keuze maken. Bekabeling en stekers zou ik wel Cat 5 nemen. Als je nieuw moet kopen, en je wilt toch wel wat snelheid, dan kom je vanzelf op 100 Mbit/s. Heb je wat minder te besteden, dan kan 10 Mbit/s ook heel goed. Elders op dit forum heb ik goede uitleg gezien over hubs, routers en switches. Beslis maar eerst hoeveel PC's aan mogen blijven staan als je wilt internetten op één van de PC's. Verder weet ik ook niet of er in de toekomst nog uitbreidingen zijn te verwachten. Overigens heb je voor 2 PC's niet persé een hub nodig.
Link naar reactie
OK, voor zover ik het nu snap. Die 10Mbit kaart kan ik laten zitten. En de computer die aan moet staan als ik wil internetten moet 2 netwerkaarten hebben (die 10Mbit en een 100Mbit, want daar ga ik voor). Ik heb geen HUB of Switch of iets dergelijks nodig. Klopt dit nog? En wat als ik nou altijd wil kunnen internetten zonder dat de computer met de 2 netwerkkaarten aan wil hebben staan? Kan dat of heb ik dan andere, duurdere apparatuur nodig? Michel.
Link naar reactie
dan heb je een router nodig een vigor 2200 e is prima geschikt 200 euro maar die zijn er ook goedkoper chello kaart laten zitten want die heeft een mac adres / adaptor adres die aan de modem gekoppelt is als je het toch probeert met een bv 10/100 mb kaart knikkeren je ze eruit bij chello , kun je weer gaan bellen en omwisselen van je netwerkkaart dus GEWOON LATEN ZITTEN je hebt die chello kaart nodig en 2 10/100 mb kaart [ Dit Bericht is bewerkt door: belske op 2002-03-18 21:30 ]
Link naar reactie
[quote:9367d832af] Op 18-03-2002 20:56, schreef Boerke87: En wat als ik nou altijd wil kunnen internetten zonder dat de computer met de 2 netwerkkaarten aan wil hebben staan? Kan dat of heb ik dan andere, duurdere apparatuur nodig? [/quote:9367d832af] Het is maar wat je duurdere apparatuur noemt. Een oude PC was voor mij goedkoper omdat ik die had staan. Een van je bestaande PC's gebruiken zie ik ook als een goedkoop alternatief. Een PC kost vaak meer dan 1000 euro, dat is dan een koopje? Maar een router van 150-200 euro is wel duur, terwijl er ook prima Cisco routers bestaan van 500-1000 euro ... Dat laatste is plotseling goedkoop of zie ik nu iets verkeerd. Zoals Belske al zei: het Mac adres van de netwerkkaart kan voor moeilijkheden zorgen. Nou heeft chello nergens de verplichting staan dat je persé hun kaart moet gebruiken, dus je hebt daar wel wat vrijheid. Sommige routers kunnen op een bepaald Mac adres worden ingesteld. Samenvattend: het Mac adres levert wel extra problemen op, maar die problemen zijn in principe wel oplosbaar.
Link naar reactie
Met die laptop erbij heb je dan dus 3 computers. Dan moet je dus een hub of switch gebruiken. Over het verschil in die 2 is een uitbreid [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=52106&forum=25&9]topic[/url]. Moet je maar eens naar kijken. Ik heb hier zelf als router een oude 486. Die heb ik voor € 5,- gekocht. (incl. netwerkkaart :grin:) [url=http://www.freesco.org/]Freesco[/url] als router en je bent klaar. Voor Freesco heb je minimaal een 386 met 8 MB RAM en een diskettestation nodig. Een HD, monitor en toetsenbord zijn niet nodig. Die laatste 2 wel tijdelijk bij de installatie. [ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Boerhout op 2002-03-19 12:40 ] [ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Boerhout op 2002-03-19 15:52 ]
Link naar reactie
[quote:b8ad5dd671] Op 19-03-2002 12:38, schreef Sjoerd Boerhout: Ik heb hier zelf als router een oude 486. Die heb ik voor € 5,- gekocht. (incl. netwerkkaart :grin:) [url=http://www.freesco.org/]Freesco[/url] als router en je bent klaar. Voor Freesco heb je minimaal een 386 met 8 MB RAM en een diskettestation nodig. Een HD, monitor en toetsenbord zijn niet nodig. Die laatste 2 wel tijdelijk bij de installatie. [/quote:b8ad5dd671] Tja, maar hoe duur is de stroom ... Nou zal een 486 niet zoveel stroom gebruiken, maar wel stukken meer dan een "echte" router (niet dat die van jou niet echt is, hoor :wink:, en maakt ook meer lawaai. Het ligt er maar net weer aan of je een handige plaats hebt om dat ding weg te zetten. Als dat een bezwaar zou zijn: misschien staan er ook 2e-hands routers in De Vondst o.i.d.?
Link naar reactie
[quote:f1e67127d2] Op 19-03-2002 14:22, schreef wateengedoe2: Tja, maar hoe duur is de stroom ... Nou zal een 486 niet zoveel stroom gebruiken, maar wel stukken meer dan een "echte" router (niet dat die van jou niet echt is, hoor :wink:, en maakt ook meer lawaai. Het ligt er maar net weer aan of je een handige plaats hebt om dat ding weg te zetten. [/quote:f1e67127d2] Die router staat aan de andere kant van het huis. Heb IK dus geen last van. :wink: Zoveel herrie maakt ie trouwens ook niet. Alleen de venilator van de voeding. En de stroom hoef ik niet te betalen.:wink: Die 486 heeft een voeding van 145 W. En hij staat alleen overdan aan. 's Avonds gaat ie uit en ook als we naar school zijn. Het ligt er dus maar net aan hoelang hij aanstaat wat meer kost. Tegen de tijd dat ik die meerprijs voor een 'echte' router aan stroom heb verbruikt.. Dan liggen jij en ik al lang 6 voet onder de grond :grin: [ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Boerhout op 2002-03-19 15:43 ]
Link naar reactie
Let er even op dat in een 486 met ISA of VLB bus vaak geen 10/100 kaarten bestaan. Voor PCI geldt dat probleem niet. Let er ook op dat FreeSCO niet werkt met elke netwerkkaart. Mijn ne2k ISA kaartjes, heb ik met FreeSCO nooit aan de praat gekregen. Het gevolg is dat je een 10/100 hub of switch nodig hebt om de rest van je netwerk op snelheid te houden (100 MBit).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...