Ga naar inhoud

Netwerk , met kabelfoon


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren bij een collega van me in een gemeente in het westland (ik wil het CAI niet op het goede spoor zetten :wink:) m.b.v. ICS internetdeling op het netwerkje gezet. De instellingen op alle computers luisteren nogal nauw, maar uiteindelijk draaide het feilloos. Waarbij het me opviel dat Kabelfoon Basic (via een netwerkkaart) stukken sneller is dan het Demos-systeem van de Casema, dat bij mij (nog) draait. Prijs van allebei ongeveer 60 gulden/ 27,50 E in de maand. Piet
Link naar reactie
[quote:aacf4fd78a] Op 25-02-2002 20:48, schreef piet muis: Ik heb gisteren bij een collega van me in een gemeente in het westland (ik wil het CAI niet op het goede spoor zetten :wink:) m.b.v. ICS internetdeling op het netwerkje gezet. De instellingen op alle computers luisteren nogal nauw, maar uiteindelijk draaide het feilloos. Waarbij het me opviel dat Kabelfoon Basic (via een netwerkkaart) stukken sneller is dan het Demos-systeem van de Casema, dat bij mij (nog) draait. Prijs van allebei ongeveer 60 gulden/ 27,50 E in de maand. Piet [/quote:aacf4fd78a]Ik gebruik terayon van de kabelfoon. Hoe heb jij het gedaan????
Link naar reactie
[quote:36cfdbbdda] Op 25-02-2002 21:24, schreef piet muis: Voordat ik antwoord geef: wat is terayon? M'n collega heeft Kabelfoon Basic via een interne netwerkkaart, en een netwerkje van twee computers: XP op de internetmachine en W98SE op de andere PC. De netwerkkaarten zijn de gewone 10/100 Mb - Ethernetkaarten, via een UTP-kabel, dus zonder hub of switch. Piet [/quote:36cfdbbdda] Dit is breedband internet
Link naar reactie
[quote] Op 25-02-2002 22:01, schreef terhoeve: [quote:0484950f48] Op 25-02-2002 21:24, schreef piet muis: Voordat ik antwoord geef: wat is terayon? M'n collega heeft Kabelfoon Basic via een interne netwerkkaart, en een netwerkje van twee computers: XP op de internetmachine en W98SE op de andere PC. De netwerkkaarten zijn de gewone 10/100 Mb - Ethernetkaarten, via een UTP-kabel, dus zonder hub of switch. Piet [/quote:0484950f48] Dit is breedband internet,dus misschien een andere dan jij hebt
Link naar reactie
Ik neem aan dat in alledrie de machines een netwerkkaart is geplaatst en dat de drivers geladen zijn en het netwerk draait? Noot: Uiteraard heeft de pc die met het internet is verbonden nu twee netwerkkaarten: één voor de verbinding met het kabelmodem, en één voor de verbinding met de hub of switch. Welke OS-sen heb je draaien, en heb je al een internetdeling geprobeerd, en zo ja, hoever ben je gekomen? Piet
Link naar reactie
Nou, dan hebben we nogal wat te doen. Begin eerst met de pc die met het kabelmodem verbonden is. Daar steek je de nieuwe netwerkkaart in. Zet vervolgens de pc weer aan, dan zal XP beweren dat-ie een nieuwe kaart heeft gevonden. Je moet even de handleiding van de netwerkkaart erbij pakken, daar staat in hoe je de drivers geïnstalleerd krijgt (via een floppy of een cd). Met een beetje mazzel heeft xp zelf al drivers voor die kaart. Ik zit nu op kantoor, maar ik zal vanavond verder gaan. Piet PS: ik neem aan dat een xp-machine aan het kabelmodem hangt. Dan is ICS al aanwezig.
Link naar reactie
Sorry voor het oponthoud! Zorg dat op de internet-netwerkkaart Internet-delen is aangevinkt. Ga naar die andere netwerkkaart en klik op eigenschappen. Als het goed is heeft XP zelf al bijna alle instellingen goed gezet. De protocollen zijn, uit mijn hoofd gezegd, Microsoft client voor netwerken, TCP/IP, iets dat met een Q begint maar die is verder niet nodig, en natuurlijk bestands- en printerdeling. Ten eerste is van belang dat je een naam opgeeft voor de Werkgroep. De naam die je kiest moet op alle andere machines ook als naam van de werkgroep worden opgegeven. Ten tweede moet elke pc een pc-naam krijgen. Die kun je uiteraard ook zelf kiezen, maar die naam moet voor elke machine anders zijn. Het tcp/ip-protocol: klik op dat protocol en klik dan op de knop "eigenschappen". Geef zelf een ip-adres op: 192.168.0.1, met als subnetmasker 255.255.255.0 . Het rare is dat je dan (bij XP) ook nog de dns-servers moet opgeven, iets wat ik niet helemaal snap, maar enfin. Tik de dns-servers maar aan. Bij m'n collega stond bij tcp/ip op de internetwerkkaart : automatisch verkrijgen, maar ergens in z'n documentatie vond-ie nog twee echte nummers. Die tik je in. Op de xp-client ga je hetzelfde tewerk. De protocollen zijn precies hetzelfde. De eigenschappen van het tcp/ip protocol zijn: zelf een ip-adres opgeven: 192.168.0.2, subnetmasker 255.255.255.0 . Voeg een gateway toe, namelijk 192.168.0.1 (klik als je dit hebt ingetikt op de knop "toevoegen"). Voeg als dns-servers de nummers toe die je ook op de internet-machine hebt ingevuld. Verder dien je in IE op de xp-client, bij opties - verbindingen, aan te klikken: nooit een verbinding kiezen. Er zal dan via het lan verbinding worden gemaakt, en dat is precies de bedoeling. Op de W98-machine gaat het hetzelfde (ip-adres wordt 192.168.0.3). Alleen bij mij hoefde ik geen dns-adressen op te geven, alleen de gateway (is hier ook weer 192.168.0.1) en de naam van die gateway. Nou, het is voorlopig een heel verhaal en wellicht is alles niet meteen duidelijk, maar onder xp is het echt een fluitje van een cent om een netwerkje te installeren en de internetverbinding te delen. Nogmaals: het enige probleem waar ik tegenaan ben gelopen was dat ik op de client-pc die dns-adressen moest intikken. Tenslotte: als het netwerk is geïnstalleerd, dan moet je het protocol "bestands- en printerdeling" hebben staan, anders zie je nog niks. als je dat hebt geïnstallerd, dan is er nog een verschil tussen xp en W98: in W98 klik je op een schijf met de rechtermuistoets, en je klikt op "delen". De andere machines kunnen dan die gehele schijf benaderen. XP is wat dat betreft veel kritischer: daar kun je, in de administratorstand, alleen maar bepaalde mappen opgeven om te delen. Als laatste: zorg in ieder geval dat het netwerkje draait, dat is op korte termijn belangrijker dan die internet-deling. Als je nog problemen tegenkomt, dan hoor ik dat wel. Piet
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Moet je eerst ff vertellen hoever je intussen bent. 3 computers en een kabelverbinding? Je moet aan hardware hebben: [list:110c69851b] [*:110c69851b] Een kabelmodem. [*:110c69851b] 4 netwerkkaarten. (1 computer met 2) [*:110c69851b] een hub of Switch. [*:110c69851b] kabel om de computers met de hub/switch te verbinden. (normale rechte kabels) [/list:u:110c69851b] Software: Een programma om internet te delen. Hoever ben je nu? Zitten de computers al goed aan elkaar en lukt het softwarematig niet of zitten zo nog niet goed aan elkaar? Kijk ook ff in andere topics m.b.v de zoekfunctie.
Link naar reactie
[quote] Op 07-04-2002 23:06 schreef Sjoerd Boerhout: Moet je eerst ff vertellen hoever je intussen bent. 3 computers en een kabelverbinding? Je moet aan hardware hebben: [list:5da58f8355] [*:5da58f8355] Een kabelmodem. [*:5da58f8355] 4 netwerkkaarten. (1 computer met 2) [*:5da58f8355] een hub of Switch. [*:5da58f8355] kabel om de computers met de hub/switch te verbinden. (normale rechte kabels) [/list:u:5da58f8355] Software: Een programma om internet te delen. Hoever ben je nu? Zitten de computers al goed aan elkaar en lukt het softwarematig niet of zitten zo nog niet goed aan elkaar? Kijk ook ff in andere topics m.b.v de zoekfunctie. Ik heb nu op mijn hoofdcomputer nu twee netwerkkaarten zitten, maar nog steeds geen verbinding. Groetjes: H. Ter Hoeve
Link naar reactie
Heb je wel internetverbinding of dat ook nog niet? Als je echt niks van netwerken weet kun je beter toch een boekje kopen vind ik. het volgende boekje heb ik wel vaker aangeraden. Het heeft geen bijster hoog niveau, maar is goedkoop en zal zeker een hulp zijn door stap voor stap uitleg met veel plaatjes. Snelgids netwerken thuis van Easy Computing ISBN: 90-5167-407-4 prijs: € 8,89
Link naar reactie
Misschien dat je er nog een analoog modem bij hebt hangen... Die ligt hier ook nog. Je hebt in de hoofdcomputer dus nu 2 kaarten zitten. Werkt degene voor het interne netwerk ook? Installeer op alle computers: - Netwerkkaarten - Netbeui - TCP/IP Naam computer: Overal anders Werkgroep: Allemaal hetzelfde IP: 192.168.0.x x is bij elke computer anders. b.v 1,2,3 Subnetmask: 255.255.255.0 Daarna ga je kijken of je alle computers kunt pingen. Dosprompt "ping 192.168.0.x" enter Wanneer dat lukt kun je je schijven gaan delen in de verkenner. Internet delen komt daarna. Zie eerst het netwerk draaiende te krijgen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...