Ga naar inhoud

netwerk tussen pc's, kan deze opstelling?


anoniem

Aanbevolen berichten

ik heb al eerder geprobeerd mijn com21 modempje middels een duur hubje te verbinden met twee windows computertjes. die draaiden indertijd beide nog 98se, maar niks wilde werken. toen het eindelijk werkte, merkten we dat ons lieve modem 'beveiligd' was tegen het aansluiten op hubjes (je moest dus doorlussen middels een server, en mijn pa wil geen pc de hele dag draaiende). enfin, nu heb ik dit bedacht: [img:016d4b056e]http://www.stylite.nl/crap/pcconnexie.jpg[/img:016d4b056e] ik wil dat hubje tóch nog gebruiken, dus denk ik hem er zo tussen te kunnen zetten. S staat voor 'splitter'. mijn ma (pc2) en ik (pc1) trekken gewoon 1 van beide stekkertjes uit de splitter als beide pc's aanstaan, want anders krijgen ze een IP conflictje en dan moet je de ene pc rebooten om weer online te kunnen. pc2 staat beneden, en er loopt 1 straight cable naar boven - meer kan niet - waar modem en pc2 staan. dus ik wil het hubje boven zetten, daar de straight cable in laten gaan; dan komt er aan de ene kant een straight uit, een tweede kabel laat ik door de 'X' heengaan, waardoor hij crossed wordt en zo dus in mijn pc kan. Kan dit? Ga niet zeggen dat ik het anders moet aansluiten omwille van tegelijkertijd internet; dat _lukt_ niet, lees boven svp. Ik wil nu alleen een netwerkje tussen pc2 (win98se) en pc1 (win2kpro) zien te krijgen. In beide pc's zit nog steeds een extra netwerkkaart, die nu liggen te verstoffen. dus er kunnen sowieso 2 lijntjes uit elke pc naar buiten. wie helpt? Groetjes, _________________ [b:016d4b056e]Toeter[/b:016d4b056e] [b:016d4b056e]::[/b:016d4b056e]been.there[b:016d4b056e]::[/b:016d4b056e]learned.that[b:016d4b056e]::[/b:016d4b056e]came.back[b:016d4b056e]::[/b:016d4b056e] www.[url=http://www.heidi.stylite.nl]heidi[/url].[url=http://www.stylite.nl]stylite[/url].nl [ Dit Bericht is bewerkt door: Toeter84 op 2002-01-18 00:11 ]
Link naar reactie
Is het niet makkelijker om een tweede IP aan te vragen bij je provider? Dan werkt je oorspronkelijke oplossing namelijk perfect. Volgens mij kan het wel wat je wil maar je kan dan moeilijk van een netwerk spreken als je stekkers eruit moet trekken als je 2 pc's aan hebt. Ik snap niet helemaal wat je precies wil, uiteindelijk.
Link naar reactie
[quote:c910940e28] Op 2002-01-18 15:11, schreef Psy: Is het niet makkelijker om een tweede IP aan te vragen bij je provider? Dan werkt je oorspronkelijke oplossing namelijk perfect. [/quote:c910940e28] Ja maar het kost ons nu al 100 gulden per maand... en over een half jaar ben ik waarschijnlijk al het huis uit. [quote:c910940e28] Volgens mij kan het wel wat je wil maar je kan dan moeilijk van een netwerk spreken als je stekkers eruit moet trekken als je 2 pc's aan hebt. Ik snap niet helemaal wat je precies wil, uiteindelijk. [/quote:c910940e28] Je hebt gelijk, het loopt inderdaad wat brakjes. Nee, we kunnen niet tegelijk op internet, maar daarvoor zou ik of een routertje of een servertje moeten hebben. router is te duur, en server mag niet de hele dag aanstaan van mijn paps. too bad... een volgend probleem waar ik op struikel, is de IP toewijzing. PC 1 en PC 2 hebben nu beide het Chello IP, 192.xxx enz. in PC 1 zitten twee netwerkkaarten, vanuit PC2 kan er maar 1 kabel naar boven dus kan ik ook maar 1 kaartje, dus 1 IP gebruiken. IP moet zo staan, dat hij - als hij op internet zit aangesloten - het 192.xxx heeft, maar als mijn pc erbij aanstaat (PC1) en ik zeg dan 'ping naar 192.xxx' gaat mijn PC natuurlijk naar zichzelf pingen, omdat hij dan het netwerkkaartje met Chello adres vindt. Oplossing daarvoor: laat PC2 automagisch het IPadres uitzoeken. Staat IP2 verbonden met internet, dan vraagt hij aan Chello zijn adres en krijgt hij 192.xxx ; staat hij met mijn pc in verbinding, dan vraagt hij aan mijn 2e netwerkkaart zijn adres. mijn 2e netwerkkaart stel ik dan in op 100.0.0.1 ofzo, en dan krijgt hij automagisch .2 als het goed is. Zo moet het lukken, meende ik. Wat nou mijn doel is van deze opstelling? - het dure hubje toch nog gebruiken - de scanner werkt wel op 98se en niet op win2kpro. maar ik moet de scans op PC2 hebben en ze kunnen alleen op PC1 goed ingescand worden. dus moet er tussen die PC's een verbinding zijn, want met diskettes werken gaat niet. Vanavond ga ik het uitproberen. Groetz en bedankt vast Psy,
Link naar reactie
[quote:f5b88457ba]Ga niet zeggen dat ik het anders moet aansluiten omwille van tegelijkertijd internet; dat _lukt_ niet, lees boven svp. Ik wil nu alleen een netwerkje tussen pc2 (win98se) en pc1 (win2kpro) zien te krijgen[/quote:f5b88457ba] Ik ga het denk ik toch maar zeggen :smile: Oke iedere PC heeft 2 netwerkkaarten dus dat is mooi. Volgens mij zit er wel een klein foutje in je bericht want je zegt dat pc2 beneden staat en een kabel naar boven loopt naar pc2 ?. in ieder geval om alles in 1 te doen kun je het volgende doen. Je prikt je kabel van je modem in de computer in de buurt pc1 of pc2. Van die pc prik je een netwerk kabel in de andere netwerk kaart en gaan je naar de heb en dan naar andere computer. Je hebt nu eigenlijk 2 netwerken: 1. Van modem naar pcx (netwerkkaart 1) 2. Van pcx (netwerkaart 2) naar hub en van hub weer naar pcy (netwerkkaart 1) Dit allemaal met standaard utp kabels dus geen crossed. Dit tweede netwerk werkt onafhankelijk van je internet netwerk. Wat nu erg handig is, is dat wanneer je router software op de pc draait waar je modem inzit (winroute bijv) je vanaf alle pc's kunt internetten. Maarja zo zou ik het doen. (btw kijk naar de posting tijd van dit bericht hehe :smile: ) [ Dit Bericht is bewerkt door: [DarthV] op 2002-01-18 15:51 ]
Link naar reactie
[quote:1da63042fc] Op 2002-01-18 15:50, schreef [DarthV]: [quote:1da63042fc]Ga niet zeggen dat ik het anders moet aansluiten omwille van tegelijkertijd internet; dat _lukt_ niet, lees boven svp. Ik wil nu alleen een netwerkje tussen pc2 (win98se) en pc1 (win2kpro) zien te krijgen[/quote:1da63042fc] DarthV schreef iets in HTML hiero dat misging in quote [/quote:1da63042fc] Ja, maar dan moet PC1 dus altijd aanstaan als PC2 wil internetten. Ben ik overdags naar school, dan moet mijn ma gewoon kunnen internetten op PC2, terwijl PC1 uitstaat. Over de verbinding van PC2 naar boven: er zit hier een gat in het plafond en daar past 1 UTP kabel door. De kabel is 15 mtr lang en als ik er nog zo eentje bij moet halen (dan wel meteen crossed, direct naar mijn pc) heb ik nog steeds mijn hubje en extra kabel niet in gebruik en heeft het me eigenlijk alleen maar geld gekost (eh, mn pa dan).
Link naar reactie
Ja oke nu is het wat duidelijker :smile: Ja dan komt de opstelling die je neerzetten aardig in de richting. Je zei dat je de modem niet op de hub kon aansluiten maar dan kan wel hoor. Als je een crossed (X) aansluiting hebt op je hub kun je daar van modem naar hub een gewone straight gebruiken (deze X poort is namelijk intern gecrossed) heb je niet zo'n poort dan moet je van modem naar hub een crossed utp gebruiken. Dan moet je op allebei de pc's dezelfde HOSTNAAM in de DNS properties gebruiken en de juiste gateway instellen op allebei de pc's. Je kunt niet op allebei de PC's hetzelfde IP adres gebruiken hoog het laatste getal met 1 op op de andere pc. Als het goed is moet het dan werkten. Let er wel op dat je allebei de pc's beveiligt met een firewall. (trouwens om een nieuw ip te krijgen hoef je niet te rebooten: win98: Start -> Uitvoeren -> "winipcfg" , de juiste adapter kiezen en klikken op alle verniewen. Win2000 -> command prompt -> "ipconfig /renew"
Link naar reactie
Hoi.. Dit gaat niet werken want het modem deelt een IP-adres uit voor 1 netwerkkaart, die dus in een van de 2 systemen zit.. Wat je het beste kunt doen als een van pc's niet wilt aan laten staan, maar er wel ruimte is voor een 3de, die je bijvoorbeeld bij je kabelmodem hebt staan, is om daar op smoothwall te installeren, heb je alles in een keer... 1. firewall 2. vpn 3. brigde 4. router vanaf afstand te configureren, en te bekijken... Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.. Mzzl. Eric
Link naar reactie
Hier: http://gathering.tweakers.net/showtopic.php/387204 staat een langere versie van dit topic... [b:bf07b63529]na het lezen van het topic, [i:bf07b63529]kom meteen terug[/i:bf07b63529] hier voor het te laat is en je daar verslaafd bent! (zie sig)[/b:bf07b63529] :smile: Conclusie: ik bouw een servertje... - met mijn oude 486 kast - oud mobo van mijn vriend - 1 netwerkkaart in - 1 netwerkkaart uit - hubje erachter (wordt die ook nog gebruikt) - windows 98se (die heb ik hier), win95 (moet ik aankomen). dan moet ik in het BIOS uitzetten dat hij naar toetsenbord en muisje zoekt en dan kan ik hem gewoon elke avond netjes uitzetten en 's ochtends weer aan. wat raden jullie voor OS aan, 95 of 98se? ik heb ook nog win2kpro en xp liggen :razz: win95 schijnt dus een memleak te hebben... en ik weet uit ervaring dat win98se voor het delen van internet héél moeilijk doet als het hem niet zint... _________________ [b:bf07b63529]Toeter[/b:bf07b63529] [b:bf07b63529]::[/b:bf07b63529]been.there[b:bf07b63529]::[/b:bf07b63529]learned.that[b:bf07b63529]::[/b:bf07b63529]came.back[b:bf07b63529]::[/b:bf07b63529] www.[url=http://www.heidi.stylite.nl]heidi[/url].[url=http://www.stylite.nl]stylite[/url].nl [ Dit Bericht is bewerkt door: Toeter84 op 2002-01-26 13:34 ]
Link naar reactie
Waarom geen FreeSCO? Zo'n PC kun je klakkeloos uitzetten, werkt vanaf floppy, dus ook geen HD nodig. Monitor hoeft ook niet, die van mij staat nagenoeg altijd uit. Tenzij ik Win98 wil gebruiken of FreeSCO wil configureren. Je kunt FreeSCO overigens gewoon via een telnet verbinding configureren! Smoothwall draait vanaf een harde schijf, dacht ik, dus wat minder geschikt om zomaar uit te zetten. Als een PC geregeld aan en uit gezet wordt, dan kun je rustig Win95 op die PC zetten. Is stabiel zat. Oh ja, als het gaan om werken: Windows 2000 werkt in ieder geval vanaf Pentium I en 64MB geheugen. Dat geheugen is wel erg krap. De CPU zou best nog iets minder mogen ... Windows NT kan natuurlijk ook wel. maarre, een PC met Win NT/2000 (en eigenlijk alle Windows smaken) mag je eigenlijk niet zomaar uitzetten. Dat zal dus altijd wat extra tijd gaan kosten.
Link naar reactie
Ik meen dat Bill mij een keer wat over FreeSCO heeft aangepraat... ? ik ga eens informeren. Ik had ook al het idee om er Linux op te laten draaien vanaf een floppy, maar ik weet _totaal_ niet hoe Linux in elkaar steekt. Maar als je boot vanaf een floppy en je doet dat met FreeSCO, vraagt hij dan niet om toetsenbord/muis? wat moet ik me erbij voorstellen? Is het een besturingssysteem, of is het een programma dat de communicatie tussen je twee netwerkkaarten regelt en op zichzelf draait? Hoe lang duurt het starten en sluiten van een server met FreeSCO?
Link naar reactie
[quote:a95613eedf] Ik had ook al het idee om er Linux op te laten draaien vanaf een floppy, maar ik weet _totaal_ niet hoe Linux in elkaar steekt. [/quote:a95613eedf] Toen ik de eerste stap zette, wist ik dat ook niet. Ik had alleen wel Unix ervaring, dat is wel een pré. Op mijn homepage onder thuisnetwerk heb ik mijn ervaringen al eens beschreven. Er bestaan meer Linux versies op floppy. FreeSCO is beperkt maar bruikbaar als de netwerkkaarten worden herkend. Ik had problemen met mijn ISA ne2k kaartjes. De 3Coms en Dec kaartjes van mij werkten gelukkig wel.
Link naar reactie
[quote:e2ac72bc02] Maar als je boot vanaf een floppy en je doet dat met FreeSCO, vraagt hij dan niet om toetsenbord/muis? wat moet ik me erbij voorstellen? Is het een besturingssysteem, of is het een programma dat de communicatie tussen je twee netwerkkaarten regelt en op zichzelf draait? Hoe lang duurt het starten en sluiten van een server met FreeSCO? [/quote:e2ac72bc02] Een muis is niet nodig, tja, en inderdaad ik had problemen met het toetsenbord. In theorie kan die zonder. FreeSCO is een besturingssyteem speciaal bedoeld voor het maken van netwerkconfiguraties. Op starten duurt zo'n éém tot anderhalve minuut (afhankelijk van je PC). Uitzetten gaat met 1 klik (schakelaar omzetten) of in pakweg 10 seconden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...