Ga naar inhoud

Netwerk windows NT4 Workstation


anoniem

Aanbevolen berichten

ik wil graag een netwerk maken met twee computers op deze computers staat Windows NT 4 Workstation. in beide computers zitten netwerk kaarten deze zijn met elkaar verbonden met een crosslink kabel. ....alleen wat ik gewend ben van andere windows versies is dat je mappen kunt delen. in de twee windowssystemen NT4 Workstation staat deze optie er helemaal niet tussen dus kan ik niets delen en ook niet de andere computer zien in netwerk omgeving. wat moet ik allemaal doen om dit voor elkaar te krijgen en wat moet ik doen om mappen te kunnen delen? wie kan helpen. alvast bedankt.
Link naar reactie
In neem een aan dat het netwerk op beide computers geinstalleerd is. Anders gebeurt dat wel wanneer je in het control panel op "netwerk" dubbelklikt. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat er een gemeenschappelijk protocol is. Vind je internet niet belangrijk dan kun je het Netbeui protocol op beide computers installeren. Anders moet het TCP/IP protocol worden geinstalleerd. In de properties van dit protocol moet aan beide computers een IP-adres worden toegekend. Dit kan er een zijn uit de reeks 192.168.xxx.xxx bijvoorbeeld 192.168.0.1 en 192.168.0.2. Als ze maar niet gelijk aan elkaar zijn. Het subnetmasker moet worden ingesteld op 255.255.255.0. Als dat geregeld is moeten de computers elkaar op het netwerk kunnen "zien".
Link naar reactie
[quote:e3e3015794] Op 03-04-2002 11:26 schreef Michiel Engmann: In neem een aan dat het netwerk op beide computers geinstalleerd is. Anders gebeurt dat wel wanneer je in het control panel op "netwerk" dubbelklikt. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat er een gemeenschappelijk protocol is. Vind je internet niet belangrijk dan kun je het Netbeui protocol op beide computers installeren. Anders moet het TCP/IP protocol worden geinstalleerd. In de properties van dit protocol moet aan beide computers een IP-adres worden toegekend. Dit kan er een zijn uit de reeks 192.168.xxx.xxx bijvoorbeeld 192.168.0.1 en 192.168.0.2. Als ze maar niet gelijk aan elkaar zijn. Het subnetmasker moet worden ingesteld op 255.255.255.0. Als dat geregeld is moeten de computers elkaar op het netwerk kunnen "zien". [/quote:e3e3015794] kanik vervolgens dan automatisch mappen delen?
Link naar reactie
Volgens mij wel. Kan zijn dat je nog het protocol "Bestands en Printer delen" moet installeren. Maar is al een tijdje geleden dat ik NT gebruikt heb. [edit] Heb ff gechecked. Hoeft niet apart geinstalleerd te worden. Moet dus gelijk werken. [ Dit bericht is bewerkt door: bosjvd op 2002-04-03 13:42 ]
Link naar reactie
[quote:14dc74fcaa] Op 03-04-2002 13:34 schreef bosjvd: Volgens mij wel. Kan zijn dat je nog het protocol "Bestands en Printer delen" moet installeren. Maar is al een tijdje geleden dat ik NT gebruikt heb. [edit] Heb ff gechecked. Hoeft niet apart geinstalleerd te worden. Moet dus gelijk werken. [ Dit bericht is bewerkt door: bosjvd op 2002-04-03 13:42 ] [/quote:14dc74fcaa] ik heb dus die IP - Adressen aangemaakt alleen kan nu nog steeds niets doen heb alles gecontrolleerd met ping in msdos window ping 192.168.0.x en dan klopt het allemaal alleen het enige wat ik nog niet kan doen is een map delen simpelweg omdat er geen optie in het menutje eigenschappen zit help?!?!?
Link naar reactie
De eerste vraag die ik in dit geval wil stellen is: Welke services heb je geïnstalleerd voor je netwerk. Als ik het zo snel gelezen heb, is tcp/ip wel goed ingesteld. Heb je wel de NetBIOS interface over tcp/ip geïnstalleerd? (en RPC) Wanneer je mappen en printers wil delen moeten deze en ook "Server" services geïnstalleerd zijn. Hiertoe moet je dus kijken bij netwerkeigenschappen onder het tabblad services. Hier is in ieder geval workstation noodzakelijk en genoemde services. Voor internettoegang moet RAS geïnstalleerd zijn. Wanneer je dit alles in order hebt, kun je shares aanmaken. Dit doe je in beginsel niet zoals bij W'9x op schijfniveau maar op Map-niveau. Shares aanmaken dioe je inderdaad via de betreffende optie (Sharing of delen) De naam die je er aan geeft wordt in de netwerkomgeving getoond. Succes
Link naar reactie
[quote:691b96e8fe] Op 10-04-2002 15:29 schreef Ben.Nieuwhof: De eerste vraag die ik in dit geval wil stellen is: Welke services heb je geïnstalleerd voor je netwerk. Als ik het zo snel gelezen heb, is tcp/ip wel goed ingesteld. Heb je wel de NetBIOS interface over tcp/ip geïnstalleerd? (en RPC) Wanneer je mappen en printers wil delen moeten deze en ook "Server" services geïnstalleerd zijn. Hiertoe moet je dus kijken bij netwerkeigenschappen onder het tabblad services. Hier is in ieder geval workstation noodzakelijk en genoemde services. Voor internettoegang moet RAS geïnstalleerd zijn. Wanneer je dit alles in order hebt, kun je shares aanmaken. Dit doe je in beginsel niet zoals bij W'9x op schijfniveau maar op Map-niveau. Shares aanmaken dioe je inderdaad via de betreffende optie (Sharing of delen) De naam die je er aan geeft wordt in de netwerkomgeving getoond. Succes [/quote:691b96e8fe] ik ben er achter gekomen dat er een bepaalde sevice en dan gaat het om de service server niet wilde starten vaak gevraagd en dat soort zaken aan anderen niemand wist een antwoord, toen dacht ik opeens met toeval laat ik eens een updateje doen van service pack 4 naar service pack 6 en wat schetst de verbasing, de foutmelding was verdwenen dus ik snel naar mijn harde schijf een mapje zoeken en verkeerde muisknop gebruiken en toen stond de optie delen er ook tussen, dus dat is ook weer opgelost wat ben ik blij!!!! in iedergeval iedereen bedankt!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...