Ga naar inhoud

Server een vast ip toekennen in een DHCP netwerk.


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:0f95b6f46b="Pinky & The Brain"]Hallo, Ik heb een servertje draaien in een thuis netwerkje. Dit netwerk is geheel dynamisch dankzij een router met ingebouwde DHCP server. Dit wil ik ook graag zo houden, maar ik wil graag het servertje een vast ip-adres toekennen. Moet ik dit via de router instellen, of dien ik dit op de server te regelen ?[/quote:0f95b6f46b] Indien je dhcp server het ondersteund, kun je een IP reservation toepassen. Het principe is het volgende: - De dhcp server wijst een ip nummer toe. Echter met ip reservation, zal de server een lease aanvragen en telkens het zelfde ipnummer krijgen. Dit komt omdat de server zich op de dhcp server bekend maakt middels zijn MAC adres, dit adres is in de dhcp server gekoppeld aan een IP nummer. De dhcp server ziet het MAC adres en weet dat hij het gekoppelde nummer moet toewijzen aan de server. Als je router IP reservation niet ondersteund heb ik hier de andere oplossing :wink: 1) De dhcp server ip range (scope) vaststellen. bijvoorbeeld begin ip: 192.168.1.10 | end ip: 192.168.1.20 (met netmask 255.255.255.0) 2) De server geef je hardhandig een ipnummer (dus niet via dhcp) op. bijvoorbeeld: 192.168.1.100 (met netmask 255.255.255.0) (aangezien 1.100 buiten de scope valt, zal hij dus nooit problemen veroorzaken met de workstations hun ip's)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...