Ga naar inhoud

Website ban: Is een site openbare ruimte of privegebied?


anoniem

Aanbevolen berichten

Als fanatiek internetter kom ik op veel verschillende websites. Gezien computers en aanverwanten een hobby van mij zijn, kom ik dan ook op de meest grote computerwebsites. Sinds kort word mij de toegang ontzegt van een grote Nederlandse computerwebsite www.tweakers.net. (Niet lachen, was een beetje stom van mijzelf) Volgens de beheerders van de website hield ik mij niet aan de regels en kon ik na twee weken een aanvraag indienen om weer toegang te krijgen. Deze smeekbede weiger ik te maken en vraag ik mij af of het weigeren van toegang niet in strijd is met de wet. Waarom? De servers van tweakers.net staan in Nederland. De site en de BV hebben dan ook te maken met de Nederlandse wetgeving. Internet is naar mijn idee een onderdeel van de Openbare ruimte. Nu mij toegang ontzegt is, ben ik van mening dat dit niet mag. Dit is hetzelfde als mij de toegang ontnemen van een willekeurige straat in Nederland. Daar kan overigens alleen een rechter toe beslissen. Bijvoorbeeld fascistische websites worden veelal in de VS geplaatst omdat zij anders uit Nederland geweert worden: de Nederlandse wetgeving heeft dus controle over het internet binnen de grenzen. Kan dat ook betreffende dit geval? Op het forum van tweakers.net ben ik drie maal de fout ingegaan. Drie keer heb ik een onderwerp aangesneden dat niet mag volgens hun Voorwaarden. Hierin staat dat vragen over software van derden niet geplaatst mogen worden. Dit is een hoogst onschuldige fout en het is niet zo dat er een oorlog is begonnen. Andere fora, bijvoorbeeld forum.computertotaal.nl, word bij onrechtmatig gebruik een waarschuwing gegeven. Echter alleen bij overtreding van omgangsnormen en -waarden - wat mij meer dan logisch lijkt -. Kan iemand mij vertellen of internet deel is van de openbare ruimte? Zo ja, kan mij dan toegang ontzegt worden van websites? Of moet ik de website zien als het huis van de eigenaar, waar ik zonder toestemming ook niet naar binnen mag en waar ook zijn normen en waarden gelden. Gr, Dilbert
Link naar reactie
Het internet op zich is te beschouwen als openbare ruimte, waarbij de overheid bepaald welke activiteiten, die je ermee onderneemt, toelaatbaar zijn. Een door een particulier of bedrijf of instelling etc. hierop aangesloten server o.i.d. blijft eigendom van die rechtspersoon, waarbij die bepaald wat wij als internet-surfers daar op mogen uithalen of of wij er zowieso toegang tot krijgen. (Mijn 'bans' zijn ondertussen overal weer opgeheven :wink: :D 8) )
Link naar reactie
Sja, ik denk wel dat de eigenaar van het domein mag bepalen wie er wel en niet op zijn site komen. Je kan ook een password op je site zetten om hem te beschermen tegen ongewenste mensen en IP addressen blokkeren mag dan denk ik net zo goed. Een domein is geregistreerd op naam van een persoon of bedrijf en die mogen dan beslissen of het dan wel of niet openbaar toegankelijk is.
Link naar reactie
[quote:c5a33a3cb7="Dilbert"]Deze smeekbede weiger ik te maken[/quote:c5a33a3cb7] Waarom? :) [quote:c5a33a3cb7]Op het forum van tweakers.net ben ik drie maal de fout ingegaan. Drie keer heb ik een onderwerp aangesneden dat niet mag volgens hun Voorwaarden. Hierin staat dat vragen over software van derden niet geplaatst mogen worden.[/quote:c5a33a3cb7] Euhm. Dan zouden er ook geen vragen over windows mogen? Maar even afgezien daarvan: je hebt dus 3x dezelfde fout gemaakt :? --> geef anders even een linkje? Jij bent daar volgens mij niet user 'dilbert' :) [quote:c5a33a3cb7]Andere fora, bijvoorbeeld forum.computertotaal.nl, word bij onrechtmatig gebruik een waarschuwing gegeven.[/quote:c5a33a3cb7] AFAIK bij Tweakers ook - en hier krijg je ook een waarschuwing als je vaker dan eens een crosspost plaatst ofzo... [quote:c5a33a3cb7]Kan iemand mij vertellen of internet deel is van de openbare ruimte?[/quote:c5a33a3cb7] Nee, internet is geen toegang tot de openbare ruimte. Dan zou ik jou mail ook moeten mogen lezen, toch? [quote:c5a33a3cb7]Of moet ik de website zien als het huis van de eigenaar, waar ik zonder toestemming ook niet naar binnen mag en waar ook zijn normen en waarden gelden.[/quote:c5a33a3cb7] Vind ik wel een goede vergelijking, en is ook wel zo :) no offense verder hoor, maar voordat je echt een ban krijgt bij tweakers :/
Link naar reactie
Dank voor de antwoorden. Op een ander fora, waar ik dit onderwerp behandel, antwoordde ik het volgende: - - - Nu is het uiteraard mogelijk een 'ip refresh' te doen bij mijn provider, dan kan ik ook weer registreren. Maar ik weiger een verzoek van unban te doen. Dergelijke smeekbedes vind ik ronduit zielig en het vergroot alleen maar het gevoel van macht van tweakers.net Daarbij moet ik vertellen dat ik een dag na de ban een verzoek van vier a4'tjes heb ingediend. Daarop kreeg ik een uiterst asociale e-mail terug. Ik heb geen zin om naar de p i j p e n van tweakers.net te dansen. Vandaar dat ik een juridische oplossing zocht. Dank voor de heldere antwoorden. Daarbij wil ik nog één vraag stellen. Waar heeft u allen deze juridische kennis opgedaan? Gr, Dilbert - - - Ik kreeg oa een volgend antwoord: - - - Nee, de website van Tweakers, of een willekeurige andere site, is geen 'openbare ruimte'. De website staat op servers in Nederland, maar die servers zijn eigendom of worden gehuurd door de eigenaar van Tweakers.net. De servers zijn dus geen 'publiek eigendom', zoals bijvoorbeeld het stadhuis in jouw gemeente dat wel is. De beheerder van de site bepaalt dan ook wie er wel of geen gebruik van mag maken, net als jij bepaalt wie er wel of niet in jouw woning mag komen. Vergelijk het met een huis waar dagelijks een groep mensen bij elkaar komt om een discussie te voeren. Indien de eigenaar van het huis dit wil, om wat voor een reden dan ook, kan hij je de toegang ontzeggen. Je kunt je hiertegen dan niet beroepen. - - - EN - - - Quote: Andere fora, bijvoorbeeld forum.computertotaal.nl, word bij onrechtmatig gebruik een waarschuwing gegeven. In je betoog merk ik op dat je maar liefst 2 officiële waarschuwingen hebt gehad (3e waarschuwing = ban): Quote: Op het forum van tweakers.net ben ik drie maal de fout ingegaan. Verder klopt het inderdaad wat "Gast" hierboven zegt. Servers op internet zijn niet per definitie openbaar. Er gelden vrijwel dezelfde regels als in de echte maatschappij. Beheerders stellen een ruimte open voor publiek onder bepaalde omstandigheden. Vergelijk het maar eens met een kroeg: schop je herrie, dan lig je zo op de keien. Ook in openbare "ruimten" heb je regels. Je mag op de Dam in Amsterdam ook geen warez-requests doen aan voorbijgangers. Natuurlijk heb je niet per definitie recht op toegang tot een server. Die server is gewoon een computer. Een computer is eigendom van iemand. De eigenaar bepaald wie wel en niet binnen kan. Dan het juridische deel: je hebt bij het maken van een login bij Tweakers.net BV toegestemd met de algemene voorwaarden cq FAQ. Je bent met de 3 OW's = ban regeling akkoord gegaan. Edit: Ik raad je overigens aan om je gewoon een tijd rustig te houden en na 2 maanden (bij een permanente ban) een vriendelijk verzoek te doen of je weer toegang kan krijgen. Inclusief motivatie waarom je dit maal denkt dat je niet meer de fout in gaat. - - -
Link naar reactie
Dilbert, ik snap één ding eigenlijk niet... Je zegt zelf dat het stom van je was - en dan nog weiger je een 'smeekbede' te maken :? [quote:ad1a7ba23a]Daarbij moet ik vertellen dat ik een dag na de ban een verzoek van vier a4'tjes heb ingediend.[/quote:ad1a7ba23a] Lever die over een maand gewoon nog een keer in ;) [quote:ad1a7ba23a]Daarop kreeg ik een uiterst asociale e-mail terug.[/quote:ad1a7ba23a] nl? 'Nee, je bent zo stom geweest om 3OWs te krijgen, dus, eehh, NEE?'? Dan nog iets: het is sowiso geen goed idee om zoiets te forceren - als je (onrechtmatig!) wordt ontslagen en je gaat hiermee naar de rechter, die je in het gelijk stelt - dan kan je weliswaar daar weer gaan werken, maar of je 'leven' daar (in dat bedrijf) of vooruitgaat... ik ben bang van niet...
Link naar reactie
Ik voel een 'ik kom voor tweakers.net op'-vibe. Mijn vraag was of een website onderdeel is van de openbare ruimte. Ik heb geen zin om het over tweakers.net of over mijzelf te hebben. Deze staan puur en alleen genoemd als voorbeeld. Tuurlijk is het stom om drie waarschuwingen te krijgen. Wat niet stom is, is dat ik weinig daar kom en in drie maanden tijd drie vragen heb gesteld over een phpBB-forum -wat op bijvoorbeeld dit forum wel mag-. Het voorbeeld dat u schetste over de asociale mail komt niet overeen. Leuk bedacht, maar nee. Nadat mijn verzoek van unban is afgwezen schreef ik netjes (dat moet wel vermeld worden) dat ik niet meer van plan was de website te bezoeken. Hierop kwam een antwoord dat ik zal omschrijven als het volgende: "Dikke pech voor je, voor jou tien anderen." Vind ik asociaal. Zo ga je niet met gasten om. Verder heb ik niets geforceerd, daar word ik zelf namelijk alleen maar chagerijnig van. Afijn, terug naar de openbare ruimte kwestie. Dit is dus niet haalbaar. Dank voor de uitleg daarvoor. d.
Link naar reactie
Internet is van iedereen en van niemand, dat zou je als ervaren internetter natuurlijk moeten weten. Tweakers.net of iedere andere website heeft het recht om jou te bannen als je je - in hun optiek - niet aan de door hen gestelde regels houd. Idd hebben zij de macht om je toe te laten of niet. Als je het daar niet mee eens bent, dan moet je er gewoon niet komen. De website leverd een dienst, waarvan je gebruik mag maken mits je je aan de regels houd. Je bent niet verplicht om van die dienst gebruik te maken. Het zou m.i. een ongezonde zaak zijn als er juridisch bepaald kan worden dat een persoon toegang MOET kunnen krijgen tot een belangeloos geleverde en gratis dienst die in principe free-for-all is, wanneer die persoon zich niet aan de gestelde regels houdt. Stel jij hebt een beveiligde FTP server; ondanks dat ik best een aardige jongen ben (really), kan ik jou toch ook niet verplichten om mij toegang tot dat ding te geven? Daar zou ik waarschijnlijk op z'n minst om moeten smeken. :wink:
Link naar reactie
De vraag is natuurlijk of je in een echte openbare ruimte ook maar alles kunt doen. Als je naar het stadhuis gaat, en daar mensen lastig valt, kan men je ook daar verwijderen, en de toegang ontzeggen. Tweakers.net is gewoon wat strenger. Moet ook wel, het is een vrij druk forum, drukker dan hier. Verder hanteert men het principe: wat je zelf kunt uitzoeken, vraag je niet op het forum. Pphbb is uitgebreid gedocumenteerd, er zijn diverse forums aanwezig, zowel bij phpbb als elders. Als je er daarmee niet uitkomt, moet je je wellicht eens afvragen, of je er uberhaupt wel aan moet beginnen.
Link naar reactie
Dat je dat jezelf af moet vragen is een tweede. Verder wil ik niet over mijn vragen uitwijden. In volkomen onschuld stelde ik deze en kreeg ik een ban. Jammer. Windows is toch ook goed gedocumenteerd? Op tweakers.net komen vragen voorbij waar ik vraagtekens bij zet over dit besturingssysteem. Ze hebben een streng beleid. Prima, maar jammer dat zoiets ten koste gaat van gebruikers die graag vertoeven op de site. Dat servers niet tot de openbare ruimte gerekent mogen worden is mij nu duidelijk. d.
Link naar reactie
om internet als "ruimte" te zien lijkt me niet echt kloppen :P je vraagt en stuurt informatie naar een server die gehuurd/eigendom is van een particulier. die particulier kan zelf bepalen wie informatie mag opvragen/sturen en wie niet en welke informatie dat dan is... het "op een site verblijven" doe je thuis achter je PC op jou computer (niet op andermans server) en kan niemand je natuurlijk verbieden...
Link naar reactie
[quote:c189ea33bc="Dilbert"]Ik voel een 'ik kom voor tweakers.net op'-vibe. Mijn vraag was of een website onderdeel is van de openbare ruimte. Ik heb geen zin om het over tweakers.net of over mijzelf te hebben. Deze staan puur en alleen genoemd als voorbeeld.[/quote:c189ea33bc]Dat geloof je zelf niet.[quote:c189ea33bc="Dilbert"]Tuurlijk is het stom om drie waarschuwingen te krijgen. Wat niet stom is, is dat ik weinig daar kom en in drie maanden tijd drie vragen heb gesteld over een phpBB-forum -wat op bijvoorbeeld dit forum wel mag-.[/quote:c189ea33bc]Een belachelijke vergelijking. Het is niet omdat je op de autostrade 100 per uur moogt rijden dat dat ook in de bebouwde kom mag ...[quote:c189ea33bc="Dilbert"]Het voorbeeld dat u schetste over de asociale mail komt niet overeen. Leuk bedacht, maar nee. Nadat mijn verzoek van unban is afgwezen schreef ik netjes (dat moet wel vermeld worden) dat ik niet meer van plan was de website te bezoeken. Hierop kwam een antwoord dat ik zal omschrijven als het volgende: "Dikke pech voor je, voor jou tien anderen." Vind ik asociaal. Zo ga je niet met gasten om. Verder heb ik niets geforceerd, daar word ik zelf namelijk alleen maar chagerijnig van.[/quote:c189ea33bc]Als jij opgepakt wordt voor te snel rijden gaan ze je ook niet in hun beste zetel zetten en een sigaar aanbieden hoor![quote:c189ea33bc="Dilbert"]In volkomen onschuld stelde ik deze en kreeg ik een ban. Jammer.[/quote:c189ea33bc]Je wist dat het niet mocht omdat je met de gebruikersovereenkomsts akkoord bent gegaan.[quote:c189ea33bc="Dilbert"]Dat servers niet tot de openbare ruimte gerekent mogen worden is mij nu duidelijk.[/quote:c189ea33bc]Face it, je bent gewoon boos omdat je gestraft bent en je wilt het niet toegeven. De dag dat mensen zoals jij uitzonderingen zouden krijgen op de regels is een sombere dag ... [edit] Heb je eigenlijk wel eerst eens goed nagedacht? Als zij je niet van de site mogen houden, dan zouden al de betaal sites illegaal zijn. [/edit]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...