Ga naar inhoud

internet verbinding


Aanbevolen berichten

hallo, Ik heb deze vraag al eens eerder gevraagd maar nooit een goed antwoord op gekregen; Als ik meerdere programma's heb die bandbreedte vragen van mijn breedband verbinding lijkt het als of de programma's prioriteit hebben op mijn verbinding. Voorbeeld; als ik een stream heb lopen via winamp, daarna torrent laat downloaden en dan ga surfen, zal winamp een prima verbinding hebben maar gaat het surfen heel langzaam. Het kan dus zo zijn dat winamp een verbinding heeft met 128 kbps, torrent 20 kbps gebruikt en het surfen nog langzamer gaat dan internetten met een analoge modem. Er moet dan nog zeker genoeg bandbreedte over zijn om fatsoenlijk te kunnen surfen? Hoe komt dit en is daar wat aan te doen, bv een windowsinstelling of een progje? Ik heb een breedbandt verbinding via de kabel (telenet) engebruik winXP Pro. bvd
Link naar reactie
[quote:a3ddaf690c="xiliduur"]Er moet dan nog zeker genoeg bandbreedte over zijn om fatsoenlijk te kunnen surfen?[/quote:a3ddaf690c]dat ligt er maar net aan hoe snel jouw breedband verbinding is natuurlijk. De benodigde bandbreedte voor een applicatie wordt meestal dynamisch aangepast. Surfen heeft een vrij lage proiriteit; 99% van de tijd maak je nl. geen gebruik van de beschikbare bandbreedte (dan ben je de pagina's aan het lezen). Processen op de achtergrond (zoals torrent) zullen dan zoveel mogelijk van de bandbreedte in beslag proberen te nemen. Als een applicatie ineens bandbreedte vraagt, dan moeten alle andere processen enigzins 'afgeremd' worden. Dat vraagt enige tijd. Meestal is het bij opvragen van websites zo dat je die opgevraagde bandbreedte ook maar heel even nodig hebt. Bij sommige programma's (bv. FTP programma's) kun je de max. downloadsnelheid instellen zodat je altijd genoeg bandbreedte overhoud om te surfen. Ik weet niet of dat ook bij torrent (lijkt me van wel) en Winamp gaat. Dat zou evt. wel weer kunnen met een wat geavanceerdere router die 'traffic shaping' ondersteund.
Link naar reactie
BitTorrent heeft de vervelende eigenschap je uploadsnelheid volledig te benutten. Ook voor browsen is de upload van belang, je stuurt immers d.m.v. commando's in je webbrowser ook [b:f6a6fed748]naar[/b:f6a6fed748] het internet. Kijk in je BitTorrent client of je de upload daar enigzins kunt beperken. Is misschien niet zo sociaal, maar werkt wel. Als het niet in je BitTorrent client ingesteld kan worden, heb je ook programmaatjes als Netlimiter waarmee je up- en downloadsnelheden kunt beperken (maar dat kost wel wat): http://www.netlimiter.com
Link naar reactie
Dank voor de reacties! Ik geloof dat mijn upload 128 kb is. Heb ook het een en ander getest en ben idd tot de conclussie gekomen dat zodra er geupload wordt surfen steeds langzamer gaat. Downloaden heeft weinig invloed op de surf snelheid. Ik ga dat progje even proberen, ben wel van mening dat p2p alleen goed werkt als je ook je upload ter beschikking steld. Daarom had ik ook liever een hogere upload gehad. Maar ja, ben hier een beetje beperkt in de keuze van mijn providers.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...