Ga naar inhoud

Firefox en cache


anoniem

Aanbevolen berichten

Alweer een poosje gebruikt ik FF naar tevredenheid, vraag me dit af: is de cache legen bij Options in FF niet hetzelfde als in IE alle tijdelijke internet-bestanden verwijderen, via Extra - Internet opties? Ik vraag dit omdat het effect anders is: als ik in IE de tijdelijke internet-bestanden verwijder blijven de gegevens van b.v. dit forum en de Postbank intact. Als ik daarentegen de cache leeg in FF moet ik sommige gegevens gedeeltelijk opnieuw invoeren, zoals bij dit forum, andere gegevens zijn helemaal weg, zoals bij de Postbank. Bij de Cache in FF mis ik de optie om, zoals bij de Cookies, de gegevens van bepaalde sites [i:4d1e26bd3c]niet [/i:4d1e26bd3c]te verwijderen. Is hier een oplossing voor of hoort het gewoon bij de manier waarop FF nou eenmaal werkt?
Link naar reactie
[quote:48bd6622fd="HankPiano"]Bij de Cache in FF mis ik de optie om, zoals bij de Cookies, de gegevens van bepaalde sites [i:48bd6622fd]niet [/i:48bd6622fd]te verwijderen. Is hier een oplossing voor of hoort het gewoon bij de manier waarop FF nou eenmaal werkt?[/quote:48bd6622fd]Welke versie gebruik je van FF, want iig in de laatste versies kun je onder Tools>Options>Privacy uitgebreid kiezen tussen het apart wissen van Cache, form data, passwords, cookies, history.... De laatste versie is overigens 0.9.3
Link naar reactie
Nee nee nee....Rieske en Captain_Kansloos.... :wink: , ik draai 0.9.3 al. Wat ik bedoel: als ik via Tools - Options - Privacy de Cache leeg verdwijnen alle gegevens. Nu zeggen jullie natuurlijk: da's logisch, maar wat ik jammer vind is dat je bij Cookies uitzonderingen kunt maken en bij Cache niet. Toch :roll: ? OK, Obi-wan-kenobi, ga dat progje eens bekijken.
Link naar reactie
[quote:0327283437="=Rieske="] Waarom een tool installeren voor een functie die een browser al in zich herbergt? [/quote:0327283437] Met zo'n tool is het 1x instellen en met 1 druk op de knop is alle crap weg. Het bespaart je dus de moeite om tig menu-tjes in je OS en browser door te moeten lopen (met het gevaar dat je iets vergeet).
Link naar reactie
[quote:674870467c="HankPiano"]Wat ik bedoel: als ik via Tools - Options - Privacy de Cache leeg verdwijnen alle gegevens. Nu zeggen jullie natuurlijk: da's logisch, maar wat ik jammer vind is dat je bij Cookies uitzonderingen kunt maken en bij Cache niet. Toch :roll: ?[/quote:674870467c]Volgens mij snap ik het verhaal niet helamaal meer. Cache slaat alleen op de lokale opslag van pagina's. Daarmee voorkom je dat de FF de volledige website opnieuw moet 'downloaden' bij iedere refresh. Dat heeft echter niks te maken met de informatie die je invult op een pagina (bv. ingevulde registratiepagina's) Dat soort info wordt weer bewaard onder de kop 'saved form information' ofziets. Het mooie is juist dat je alles apart kunt weggooien. Bij mij werkt dat ook feiloos. Als ik het goed begrijp raak jij bij het legen van alleen de cache dus ook cookies, passwords e.d. in één keer kwijt?
Link naar reactie
[quote:5e57b198da="Captain_Kansloos"]Volgens mij snap ik het verhaal niet helamaal meer (....) Als ik het goed begrijp raak jij bij het legen van alleen de cache dus ook cookies, passwords e.d. in één keer kwijt?[/quote:5e57b198da] [quote:5e57b198da="=Rieske="]Neen...en is ook nooit zo geweest.[/quote:5e57b198da] Wel degelijk dus. Als ik het rijtje in Tools - Options naar beneden toe afloop gaat alles idd feilloos, maar als ik alléén de cache leeg (dus zónder eerst de rest geleegd te hebben) ben ik niet in één keer [i:5e57b198da]alles [/i:5e57b198da]kwijt maar wel [i:5e57b198da]bijna [/i:5e57b198da]alles (gegevens van Postbank b.v. zoals ik al schreef). Vandaar bovenstaande vergelijking met IE en de vraag: zou het niet handig zijn als je bij Cache hetzelfde soort uitzonderingen kon maken als bij Cookies?
Link naar reactie
[quote:af9d0ea710="HankPiano"]...maar als ik alléén de cache leeg (dus zónder eerst de rest geleegd te hebben) ben ik niet in één keer [i:af9d0ea710]alles [/i:af9d0ea710]kwijt maar wel [i:af9d0ea710]bijna [/i:af9d0ea710]alles (gegevens van Postbank b.v. zoals ik al schreef)... Vandaar bovenstaande vergelijking met IE en de vraag: zou het niet handig zijn als je bij Cache hetzelfde soort uitzonderingen kon maken als bij Cookies?[/quote:af9d0ea710]Nee. In principe bevat de cache alleen maar 'domme data', dwz. de informatie die daar in staat doet niks anders dan het reduceren van de hoeveelheid dataverkeer met het internet. De meest opgevraagde pagina's worden lokaal opgeslagen zodat ze niet iedere keer in zijn geheel opnieuw binnen gehaald hoeven te worden, maar alleen de gewijzigde inhoud. Ik zou niet weten waarom je bep. pagina's expliciet zou willen bewaren. Dat kan wel, maar dan moet je handmatig de cache leeggooien in winverkenner bv. Cookies, saved passwords en form info vallen onder 'slimme data', die informatie voor een specifieke gebruiker bevatten. Daarbij is het dus wel van belang dat je selecties kunt maken. Wat voor info van de postbank moet je dan opnieuw invullen?
Link naar reactie
Soms word ik gek van dat ding.....heb net een image (Acronis) moeten terugzetten omdat er de afgelopen dagen nogal wat rondgekloot bleek te zijn op m'n pc, was van alles mis....of het nou daaraan ligt, kan me niet voorstellen, maar als ik nu alleen de cache leeg is er idd niets aan de hand. En ik heb vanochtend echt gecheckt of het was zoals ik schreef hoor! Snappen doe ik het niet....sorry voor jullie tijd :oops: :evil:....grmbwl.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...