Ga naar inhoud

adsl of kabel


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik zou kijken naar wat krijg ik voor het geld. Bij kabel heb je meerdere abbonementen en ook voor ADSL. Even nakijken bij je kabelaar en bij de diverse ADSL aanbieders. Zelf heb ik kabel omdat er in die tijd nog geen ADSL geleverd werd. Maar heb wel veel ervaring met ADSL (aanleggen e.d.) en surfen. Ook ADSL kan langzamer worden in de piek uren. Vooral bij goedkopere abbonementen deel je met zijn 40'en die lijn (overboeking). Bij de wat duurdere abbonementen wordt de kan het terug lopen naar 20 of zelfs 1 (hoofdprijs). Maximum download met ADSL is 64kb (is een bedrijfs abbonement van €400,- en gegarandeerde bandbreedte 1024/512) en bij kabel varieert het wel eens maar ik haal ongeveer 90kb (Multikabel power abbonement). Het wordt voornamelijk goed lezen van wat je waar krijgt en wat de overboeking is (hoe minder hoe beter). Groet, Stofnest.
Link naar reactie
[quote:b1875fea5d="Stofnest"] Maximum download met ADSL is 64kb (is een bedrijfs abbonement van €400,- en gegarandeerde bandbreedte 1024/512) [/quote:b1875fea5d] 1024/8 = 128 kb en niet 64, overigens is die 1024 de snelheid waarnaar het standaard-abbo van adsl via kpn is verhoogd. Ik betaal daarvoor iets meer dan 50 euro per maand en zeker geen 400,- :-?
Link naar reactie
[quote:0aad9e8496="PS"]1024/8 = 128 kb en niet 64, overigens is die 1024 de snelheid waarnaar het standaard-abbo van adsl via kpn is verhoogd.[/quote:0aad9e8496]Die deelsom klopt ook niet helemaal, want je verliest nog wat aan ADSL specifieke overhead. Maar je moet met een 1024 abo idd. wel ergens tussen de 100 en 110 kB/s uit kunnen komen. "Vroeger" was de snelheid van kabelinternet idd afhankelijk van de algemene drukte op het netwerk, maar tegenwoordig is dat aardig constant volgens mij. Onthoudt wel dat wanneer bv. heel Amerika weer uit z'n bed komt, je favoriete pagina wellicht ineens niet zo snel meer laadt. Dat heeft dus niks met de kabelverbinding an sich te maken. Overigens moet je voor ADSL altijd een telefoon aansluiting hebben (KPN) dus ben je per maand abo ADSL + abo telefoon kwijt. Bij kabel kun je evt. je telefoon aansluiting laten vervallen (denk bv. aan enkel een mobiele telefoon abo).
Link naar reactie
[quote:f21f05e465]1024/8 = 128 kb en niet 64, overigens is die 1024 de snelheid waarnaar het standaard-abbo van adsl via kpn is verhoogd. Ik betaal daarvoor iets meer dan 50 euro per maand en zeker geen 400,- [/quote:f21f05e465] Delen door 8 gaat zeker niet op door alle overhead kan je beter delen door 10. Het abbonement is al een jaar of 2 oud (uit die tijd had ik de prijs) :oops: Maar hoger als 64kb kom ik toch echt niet (ook met download accelerator) en het maakt niet uit welke site. En met meerdere abbonementen van ADSL het zelfde gemerkt, dit is geen rekensom, dit is praktijk, wat zie ik als ik aan het downloaden ben... Groet, Stofnest.
Link naar reactie
[quote:a234326613="Stofnest"]Maar hoger als 64kb kom ik toch echt niet (ook met download accelerator) en het maakt niet uit welke site. En met meerdere abbonementen van ADSL het zelfde gemerkt, dit is geen rekensom, dit is praktijk, wat zie ik als ik aan het downloaden ben...[/quote:a234326613]Welk abo heb je dan? BTW, een download accelerator is leuk, maar enkel bij erg trage sites. Een dergelijk programma download meestal meerdere datastromen tegelijk, maar 1 enkele datastroom geeft minder overhead dan 5 tegelijk. Bij snelle websites heeft een accelerator dus weinig tot geen nut.
Link naar reactie
[quote:315755caee="Stofnest"] Maar hoger als 64kb kom ik toch echt niet (ook met download accelerator) en het maakt niet uit welke site. En met meerdere abbonementen van ADSL het zelfde gemerkt, dit is geen rekensom, dit is praktijk, wat zie ik als ik aan het downloaden ben... [/quote:315755caee] Mijn snelheid is pas een weekje geleden opgehoogd naar 1024, dus daar heb ik nog niet echt ervaring mee. Daarvoor was het 768 (dus volgens mijn rekensommetje 96kb/s), downen ging (mits een snelle site) tot ruim 90kb/s.
Link naar reactie
[quote:3a9a242a02="vxvk"]Ik heb nog steeds isdn en mijn snelheid is 115,2 kbps. Is dat dan toch niet sneller dan met een kabel? De kabel of adsl moet toch sneller zijn? Of moet dat dan weer anders berekend worden. Gerda[/quote:3a9a242a02] Die 115,2 is kilobits per seconde, dat is dus 14,4 kilobytes (delen door acht). [edit] Kijk eens [url=http://www.speedtest.nl/Database/RankingPostcode.asp?chkCTC=on&chkCTA=on&chkCTT=on&chkCTI=on&txtPostcode=1170]hier[/url] voor de snelheden in jouw woonplaats (Let op, hiet zijn het weer kilobytes per seconde!) [/edit]
Link naar reactie
ADSL > niet afhankelijk van aantal gebruikers op de telefooncentrale; staat bekend als betrouwbare snelheid; veel providerkeuze, Zon, Planet, Wanadoo enz. Cable > wel afhankelijk van drukte in een bepaald gebied (meestal wijk); snelheid bij veel drukte niet altijd even constant vaak iets goedkoper dan adsl; Check ook even Internetten.nl voor leuke vergelijkingen en informatie...[/url]
Link naar reactie
Ik heb ervaring met kabel via Chello. Ronduit brak, veel storing, lags, en obereikbare helpdesk ( maar goed ook, want ALS je ze dan toch kreeg kreeg je de meest baarlijke nonsens te horen) Inmiddels ruim 1,5 jaar ADSL via XS4all . Geen storingen, uitstekende provider en momenteel graits modem (t/m november) Overigens heeft Tiscali een eigen netwerk zodat je geen KPN deel over je ADSL abbo hoeft te betalen. check wel of het huisadres is aangesloten op een Tiscalie netwerk--> dat doe je op de Tiscalie site zelf) Kijk even naar www.mxstream.nl voor de KPN aanbieding ism diverse providers. Onder de link ADSL bestellen (oid) zie je alle aanbieders staan die je eenvoudig kan doorklikken. Mijn advies: ADSL. Maar de eindkeuze is aan jou.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...