Ga naar inhoud

Adsl o f kabel


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, aan iedereen die dit leest. Tijdens mijn werkzaamheden op een bedrijf werkte ik met een computersysteem op internet, kabel wel te verstaan en was verbaasd over de snelheid. Ik had zelf een verbinding via modem en telefoon en was al tijden niet tevreden over de snelheid die je constant terug zag lopen van plm. 15 kB naar 6 tot 7 kB en soms wel naar 1 kB. Maar ja ik had een goedkoop abonnement en de telefoonkosten waren ook niet duur, afgezet tegen de kosten per maand van pakweg 75,= gulden (toen nog). Met de euro is het er niet veel beter op geworden trouwens. Maar o.k. nu heb ik dus een ADSL-verbinding van 512 kb., maar ik verbaasde mij over de snelheid toen ik eenmaal aan het downloaden was. Deze kwam maar niet boven de 50 kb uit. Dus belde ik naar de helpdesk. Hier werd mij uitgelegd dat ik gekozen had voor een abonnement van 512 en dat dit niets te maken had met kb of kilo bytes. Hier dacht ik dus met de originele Nederlandse manier van boerenbedrog te maken te hebben maar de meneer zei van niet. Het zit volgens de idee van mijn providers zo: je neemt 512 kb (kilo bites) en deelt dit door 8 dan krijg je bytes en zo heb je dan ook je downloadsnelheid en als die rond 50 kB is heb je een snelle verbinding. Op mijn voorstel om mijn abonnementsgeld ook door 8 te delen wilde hij maar niet ingaan. Mijn idee is dat ik snel belazerd ben of ligt het mij dat de verhalen de ronde doen dat adsl sneller en stabieler is dan de kabel. De keren dat ik op internet download via de kabel gebeurd het meermaals dat er snelheden van boven de 200 tot 300 kB gemeten worden terwijl adsl niet boven de 55 kB uit komt. Wat ik nu graag weten wil is het volgende: waarom word er niet op een goede manier voorgelicht over dit soort aanbiedingen en is het terecht dat ik me zacht uigedrukt opgelicht voel. En is het zo dat ik via adsl kwetsbaarder ben voor "spam" dan met de kabel??? Zelfs MET pop-up killer krijg ik nog reclames terwijl ik niet ingelogd ben. Nou dit was het zo'n beetje. Groet Gerrit.[color=darkred:fcd675a27b][/color:fcd675a27b]
Link naar reactie
[quote:ec05a5f889="4gerrit"]Hallo, aan iedereen die dit leest. Tijdens mijn werkzaamheden op een bedrijf werkte ik met een computersysteem op internet, kabel wel te verstaan en was verbaasd over de snelheid. Ik had zelf een verbinding via modem en telefoon en was al tijden niet tevreden over de snelheid die je constant terug zag lopen van plm. 15 kB naar 6 tot 7 kB en soms wel naar 1 kB. Maar ja ik had een goedkoop abonnement en de telefoonkosten waren ook niet duur, afgezet tegen de kosten per maand van pakweg 75,= gulden (toen nog). Met de euro is het er niet veel beter op geworden trouwens. Maar o.k. nu heb ik dus een ADSL-verbinding van 512 kb., maar ik verbaasde mij over de snelheid toen ik eenmaal aan het downloaden was. Deze kwam maar niet boven de 50 kb uit. Dus belde ik naar de helpdesk. Hier werd mij uitgelegd dat ik gekozen had voor een abonnement van 512 en dat dit niets te maken had met kb of kilo bytes. Hier dacht ik dus met de originele Nederlandse manier van boerenbedrog te maken te hebben maar de meneer zei van niet. Het zit volgens de idee van mijn providers zo: je neemt 512 kb (kilo bites) en deelt dit door 8 dan krijg je bytes en zo heb je dan ook je downloadsnelheid en als die rond 50 kB is heb je een snelle verbinding. Op mijn voorstel om mijn abonnementsgeld ook door 8 te delen wilde hij maar niet ingaan. Mijn idee is dat ik snel belazerd ben of ligt het mij dat de verhalen de ronde doen dat adsl sneller en stabieler is dan de kabel. De keren dat ik op internet download via de kabel gebeurd het meermaals dat er snelheden van boven de 200 tot 300 kB gemeten worden terwijl adsl niet boven de 55 kB uit komt. Wat ik nu graag weten wil is het volgende: waarom word er niet op een goede manier voorgelicht over dit soort aanbiedingen en is het terecht dat ik me zacht uigedrukt opgelicht voel. En is het zo dat ik via adsl kwetsbaarder ben voor "spam" dan met de kabel??? Zelfs MET pop-up killer krijg ik nog reclames terwijl ik niet ingelogd ben. Nou dit was het zo'n beetje. Groet Gerrit.[color=darkred:ec05a5f889][/color:ec05a5f889][/quote:ec05a5f889]
Link naar reactie
[quote:3341bb7de9="4gerrit"]De keren dat ik op internet download via de kabel gebeurd het meermaals dat er snelheden van boven de 200 tot 300 kB gemeten worden terwijl adsl niet boven de 55 kB uit komt.[/quote:3341bb7de9] Dat komt doordat je adsl een 512 kbps verbinding is (512 / 8 = 64 KBps) en bv Chello (Classic) een 1500 kbps verbinding (1500 / 8 = 187,5 KBps). Alleen heb je bij adsl een constante verbinding van 64 KBps (er gaat altijd wat af door de afstand tot de centrale, de lengte van je kabels, enz.) en bij kabel is het zo dat je snelheid varieert. Dus in de drukke uurtjes zal je bij kabel weer lagere snelheden halen, en bv. 's nachts weer veel sneller kunnen downloaden. Bij adsl blijft dat dus op dezelfde hoogte. En over de verkeerde voorlichting: voor iemand die er voor het eerst naar kijkt kan het inderdaad verwarrend zijn (het verschil tussen kbps en kBps), daar spelen de providers natuurlijk op in. En dat je met adsl meer spam krijgt weet ik niet, ik heb zelf adsl en weinig tot geen last van spam en pop-ups...
Link naar reactie
Spam heeft niks te maken met je soort aansluiting, maar met hoe je omgaat met je e-mailadres. Ik ontvang na 1,5 jaar ADSL nog steeds geen spam op m'n mailadres van de provider. Gewoon een kwestie van een gratis webmail aanmaken en dat voor registraties op internet gebruiken. Wat betreft die notering in kilobits per seconde, volgens mij gebruikt elke provider dat, dus van bedrog lijkt me geen sprake. ADSL heeft een vaste snelheid omdat je je bandbreedte niet met andere gebruikers deelt, dit is bij kabel wel het geval. Als je een van de weinige gebruikers in de buurt bent, ben je idd veel sneller dan ADSL. Ik woon echter in Soest en daar komt Kabel gemiddeld op 8 KB/ps (64 kbps). Wil je zien hoe het in jouw woonplaats is kijk dan eens op [url]www.speedtest.nl[/url]
Link naar reactie
In de telecommunicatietechniek wordt bij transmissiesnelheid vrijwel altijd gesproken over het aantal bits per seconde (kleine letter b). Bij wijze van spreken heeft een transmissietechnicus geen boodschap aan uit hoeveel bits een "woord" bestaat. Een woord kan ook 4 bits zijn, of 12, 16, of 32 enz. Het verwarrende, vooral voor beginners, dat hoofdletter B staat voor bytes (8 bits). Dat is gewoon toeval, en heeft niets met boerenbedrog te maken. Alleen zou het heel wat misverstanden voorkomen als in plaats van kb/s kbits/s vermeld zou worden. Tenslotte is niet iedere gebruiker een telecomtechnicus. Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...