Ga naar inhoud

Chmod in ftp-programma


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb van mijn vorige posting over php het een en ander geleerd. Maar het roept een nieuwe vraag op. Nl. ik constateer dat ik met mijn WS-FTP LE wel een chmod kan geven, de door het programma default voorgestelde instelling is dan rw-r-r. Echter zoals ik nu ontdek, kan ik er niet de status van elke file mee zien. Als ik nl. een bepaalde file ingesteld heb op rw-rw-rw, dan kan ik dat achteraf niet zien, en dat zou toch wel handig zijn. Heb ik hier de pro-versie voor nodig, of is er een ander FTP-programma dat die leesoptie wel heeft? Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:a451ca2cda="Bill Gates"]Dit heeft natuurlijk niets met "Webprogrammeren te maken, ik verplaats de topic dus naar "Anders (Internet)".[/quote:a451ca2cda]O.k. je hebt wel gelijk. De vraag kwam voort uit een andere vraag, en die ging over php en het chmod van bepaalde files wat daarvoor nodig was. Vandaar dat ik dit topic ook daar plaatste. Blijf uiteraard nieuwsgierig naar een antwoord. Jan de Boer Edit: Ook een vraag waar ik nog niet eerder mee te maken heb gehad: Bij aanklikken van chmod zie je drie categorieën gerechtigden, owner (is duidelijk), Group en Others. Vraag me even af wat ik me hierbij moet voorstellen. Groepen die met een password speciale rechten hebben? En hoe regel je dat dan? Wordt dat in de betreffende file dan zelf geregeld met een of ander script? Of worden profiderside verschillende rechten toegekend. Kortom ik ben niet te lui om te zoeken, heb ik al gedaan, maar tot nu toe geen antwoord gevonden.
Link naar reactie
Inmiddels het een en ander bestudeerd over dit onderwerp. Alleen krijg ik de indruk dat er niet zo verschrikkelijk veel zijn, die over die attributen die je met chmod instelt echt het naadje van de kous weten (ik ook nog niet). Ik heb wat antwoorden doorgebladerd, en kwam daarbij voornamelijk in het forum Webprogrammeren terecht, vandaar dat ik aanvankelijk dit topic daar ook plaatste. Enfin, veel antwoorden die ik zag bevatten het advies "Cmod op 777". Alle permissies dus! Lijkt me in veel gevallen onzin. In mijn eigen geval betrof het uiteindelijk maar één file reacties.html, waarin de berichten van een gastenboek worden opgeslagen. Instelling d.m.v. cmod rw, rw, rw (dus 666) volstaat daar ook, en waarschijnlijk ook 646. En de bijbehorende php-file kan ik gewoon op 644 laten staan (default). Met dat klakkeloos 777 krijg ik de indruk dat niet iedereen helemaal weet of beseft wat hij of zij daarmee precies doet. Wel lekker gemakkelijk natuurlijk, doet ie het altijd. Bij mij weigert hij trouwens deze permissies. Cmod 777 dus, alle permissies voor alle categorieën gebruikers. Betekent dat dan dat iedere kwaadwillende er zondermeer bij kan komen, en er alles mee kan doen? Hoe dan? Met ftp-anonymus? Bij mij weigert hij dan (terecht) toegang. Ook met Telnet kom ik er terecht niet zomaar in. Ik zou heel graag een uiteenzetting of een verwijzing ernaar willen zien waar deze materie uitgebreid wordt uitgelegd. Wat doet b.v. precies die laatste 1 (execute). Jan de Boer PS Op Google al gezocht, heel veel links met FTP CMOD, maar geen relevante informatie.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...