Ga naar inhoud

Downloaden strafbaar?


anoniem

Aanbevolen berichten

[i:f050976210]De Nederlandse entertainment-industrie wil het illegaal uitwisselen van muziek en films op internet ‘keihard gaan aanpakken’. Wie thuis op zijn computer muziek download en vervolgens aanbiedt aan anderen, loopt vanaf komend najaar de kans te worden opgespoord door de Stichting Brein. ....................[/i:f050976210] aldus een persbericht. De meeste internetgebruikers met een breedband internetverbinding downloaden het een en ander en stellen het een en ander beschikbaar aan files (MP3./Mpeg/Avi). [b:f050976210]Hoe reeel is de kans dat je opgespoord wordt?[/b:f050976210] Ikzelf ga het internet op via een router en heb een firewall. Biedt dat enige bescherming of gaan de opspoorders ander te werk?
Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

nou dat biedt dus geen bescherming tegen het achterhalen van jouwidentiteit ... al beschermd een fw jouw pc wel ... het doet niets tegen het kenbaar maken van jouw identiteit .... Maar wees nog heel even gerust ... Ze gaan eerst de GROTE aanbieders van de illegale software aanpakken .... en dat zijn er miljoenen ... En al zou je 100 proxies of wat dan ook gebruiken ... uiteindelijk moet er ergens toch een verbinding bestaan met jouw pc ( anders had je zelf ook nietskunnen doen ) en dus kunnen ze je pakken .... In mijn ogen is de kans dat ze je nu ( als kazaa sharer bv, met zo'n 5000 bestanden in de aanbieding) weinig kunnen maken .... NIET omdat je NIET illegaal bezig bent( want dat ben je !!! ) maar omdat er nog veel grotere vissen te pakken zijn .... Maar be aware ... palladium/fritz/tcpa zou imho al genoeg moeten zeggen ....
Link naar reactie
5000 bestanden niet veel? Wacht maar tot er een prijskaartje per bestand aan wordt gehangen, dan kun je zo een tweede hypotheek nemen. Je bent stom bezig met P2P, omdat je provider voor iedereen makkelijk te achterhalen is. Momenteel roepen de providers wel stoer dat ze de identiteit niet prijsgeven, maar in de VS werd dat net zo hard geroepen. Er hoeft maar één rechtbank te bevelen dat de identiteit van een gebruiker wordt onthuld, en je bent de pineut. Ook in Nederland kent privacy z'n grenzen. En die grens ligt bij criminele activiteiten.
Link naar reactie
[quote:08de4498c8="honeymaker"]Ik zou graag willen weten hoe ze dat aan gaan tonen dan, dat jij bestanden shared. Iemand een idee? Wanneer jij een rekening krijgt en vervolgens de bestanden van je comp af flikkert, hoe kunnen ze dan bewijzen dat jij wel illegale bestanden aangeboden hebt?[/quote:08de4498c8] En buiten dat om, stel ik heb een bestand geshared office2000.zip, wie zegt dat dit dan ook werkelijk de officesuit is, zullen ze hem toch eerst bij je moeten downloaden....
Link naar reactie
Wat let ze om het te controleren? En reken er maar op dat er een log wordt bijgehouden van je IP en een lijst van spul dat je in de aanbieding hebt. Wissen op het moment dat er wordt aangebeld gaat je dan echt niet redden. MP3's produceren is prima, maar aanbieden is strafbaar. Jullie moeten gewoon doen wat je niet laten kunt, maar realiseer je wel dat je met P2P zeer makkelijk te traceren bent.
Link naar reactie
[quote:4be3eb6ffb="honeymaker"]Tijd! En tijd is geld (volgens die afgrijselijke VVD-vuistregel). Zou jij zin hebben van iedereen 5000 mp3's te controleren?[/quote:4be3eb6ffb] Dat zal heus niet bij iedereen gedaan worden. Maar je als dat bij enkele mensen doet dei veel bestanden sharen, deze daadwerkelijk veroordeeld krijgt en daar veel publiciteit mee krijgt, dat heeft Brein natuurlijk het afschrikeffect dat ze willen bereiken.
Link naar reactie
[quote:6253ddc0f3="honeymaker"]Ik zou graag willen weten hoe ze dat aan gaan tonen dan, dat jij bestanden shared. Iemand een idee? Wanneer jij een rekening krijgt en vervolgens de bestanden van je comp af flikkert, hoe kunnen ze dan bewijzen dat jij wel illegale bestanden aangeboden hebt?[/quote:6253ddc0f3] Ja, dat vroeg ik mij ook af, dus dan moeten ze bij je invallen, en dat betekend dat ze ook weer een huiszoekingsbevel nodig hebben, naast het Ip addres waar ze ook niet achter mogen komen. Maar als ze je ergens van beschuldigen haal je gewoon snel je hdd er uit, of wis je de bestanden, of als je erg jong bent, zeg je gewoon dat je niet wist dat het niet mocht. En waar baseren ze die boetes dan op? aan de aanschaf prijs, of aan de winst die een fabrikant heeft misgelopen, wat heel moeilijk is vast te stellen. Zoals ik het bekijk hebben ze momenten nog helemaal geen been om op te staan.
Link naar reactie
[quote:a280bca376="BrigitteW"]Da's toch gewoon heel makkelijk na te gaan aan de hand van je IP adres? Een provider weet precies wie welk IP adres op welk tijdstip heeft gebruikt. Dat wordt allemaal bijgehouden. En het aantonen van aanbieden is natuurlijk simpel.[/quote:a280bca376] En wie garandeert keihard dat niet een hacker mijn ipadres heeft gespoofd?????
Link naar reactie
[quote:41a7f9bf2d="xzonie"][i:41a7f9bf2d]De Nederlandse entertainment-industrie wil het illegaal uitwisselen van muziek en films op internet ‘keihard gaan aanpakken’. Wie thuis op zijn computer muziek download en vervolgens aanbiedt aan anderen, loopt vanaf komend najaar de kans te worden opgespoord door de Stichting Brein. ....................[/i:41a7f9bf2d] aldus een persbericht. De meeste internetgebruikers met een breedband internetverbinding downloaden het een en ander en stellen het een en ander beschikbaar aan files (MP3./Mpeg/Avi). [b:41a7f9bf2d]Hoe reeel is de kans dat je opgespoord wordt?[/b:41a7f9bf2d] Ikzelf ga het internet op via een router en heb een firewall. Biedt dat enige bescherming of gaan de opspoorders ander te werk?[/quote:41a7f9bf2d] Je hoeft (nog :lol: ) niet zo bang te zijn,ze kunnen je wel is waar traceren,maar als je provider je ip prijsgeeft is dat tegen een weet ik veel wet op,en ook al weten ze je te traceren m3's downen en gebruiken voor eigen gebruik is legaal,maar dat vervolgens sharen niet dus...Get the Point? ... :P ??
Link naar reactie
en die weetikveel wet is ook onzin ... zou gauw als het is tegen criminele dingen is geen privacy wet houdbaar ... In andere woorden als je gedwongen wordt door de rechter, omdat die beslist dat de misdaad erger is dan het beetje privacy verlies waarmee je te maken krijgt, kun je het shaken en zal je provider gewoon netjes justitie van dienst zijn met alle gegevens die ze over je hebben ... En dat zijn er nogal wat ..
Link naar reactie
[quote:6c96166e06="BrigitteW"]Sinds wanneer mag een particulier bedrijf geen rechtszaak aanspannen dan? Brein is een stichting die optreedt namens auteursrechthebbenden. Net zoiets als de Consumentenbond zeg maar.[/quote:6c96166e06] Ik zeg niet dat ze geen rechtszaak mogen aanspannen, maar ik bedoel dat ze weinig kans hebben. Wat BREIN wil gaan doen is een soort huiszoeking, maar dan digitaal. Mag een bedrijf zomaar bij jou binnenlopen om een huiszoeking te doen? Nee, daar heeft hij de politie voor nodig. BREIN heeft dus helemaal geen recht op persoonsgegevens en mag dus ook niet zomaar rekeningen gaan sturen.
Link naar reactie
Toevallig staat er een stukje over in NRC-Handelsblad van vandaag ("Aanpak internetters is bangmakerij", blz. 17). De strekking van het artikel is dat er nog wel haken en ogen aanzitten. Hoe komt Brein achter het IP-adres? Dat doen ze door software, maar ze hebben helemaal die bevoegdheid niet. Hoe ga je dat een rechter uitleggen? Tweede probleem. Brein zal de persoonlijke gegevens moeten opvragen van de ISP's. Zonder gerechtelijk bevel zullen ISP's niet meewerken omdat ze dan de Wet Bescherming Persoonsgegevens overtreden. Een advocaat laat weten dat een rechter benieuwd zal zijn hoe Brein überhaupt aan de gegevens is gekomen (illegaal) en wijst naar een vergelijkend geval in België waar de gehanteerde methode in strijd was met de privacywetgeving. Een woordvoerder van de Nederlandse Internetproviders bevestigt dat providers nooit vrijwillig persoonsgegevens zullen verstrekken aan particulieren. We blijven het allemaal op de voet volgen...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...