Ga naar inhoud

PNG afbeelding


Aanbevolen berichten

[quote:fa8e562b1b="FoXiERotjEknoR"]is er trouwens verschil tussen jpg en jpeg? ik d8 altijd dat jpg de extensie was voor bestanden van joint picures expert group ....[/quote:fa8e562b1b] Ja, dat is volgens mij ook zo, alleen noemt de een het jpg en de andere jpeg volgens mij... Ik denk niet dat er verschil in zit... Ik heb effe gezocht op internet ([url=http://www.google.nl/search?q=%22difference+between+jpg+and+jpeg%22&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=]op Google[/url]) en er zit idd geen verschil tussen jpg en jpeg... Het is eigenlijk net als het verschil tussen htm en html... Waarschijnlijk omdat de oudere systemen alleen maar 3-letterige extensies aankunnen...
Link naar reactie
Waarom moeilijk doen met extensies als het makkelijk kan? voor mijn website gebruik ik ook gewoon [i:f2b55218af]*.php[/i:f2b55218af] in plaats van [i:f2b55218af]*.php4[/i:f2b55218af] of een vergelijkbare extensie. Bespaart met linken nogal wat rotzooi. Mijn vroegere website bouwde ik met Word en FrontPage -ik was nog jong en onervaren- en word maakte er een [i:f2b55218af]*.html[/i:f2b55218af] van en frontpage [i:f2b55218af]*.htm[/i:f2b55218af]. Daar krijg je rotzooi mee.
Link naar reactie
jpg (jpeg) is een bestandsformaat voor plaatjes dat gebruikt maakt van 'lossy compression'. Voordeel is dat er flink gecomprimeerd wordt, maar nadeel is dat er wel informatie wordt weggegooid. Meestal zie je daar echter weinig van, soms zijn plaatjes wat blokkerig... jpg is vooral geschikt voor foto's, en niet voor grafieken of tekeningen met scherpe lijnen. png is een bestandsformaat voor plaatjes dat lijkt op gif. Het gebruikt 'losless compression'. Nadeel is dat vooral foto's slecht gecomprimeerd worden, voordeel is dat er geen informatie verloren gaat. Met name voor goed voor grafieken en tekeningen dus. Verder heeft png een aantal streepjes voor op gif. Zo zijn er geen copyright problemen, en kent png alpha-transparantie. Daardoor kan de achtergrond door een png plaatje heenschijnen. Met name voor web-graphics is dat van belang, omdat anti-aliasing op willekeurige achtergronden daardoor mogelijk wordt. Nadeel is dat met name oudere browsers png nog niet (volledig) ondersteunen. Maar puur technisch biedt het zoveel voordelen boven gif, dat we gif nooit meer zouden moeten gebruiken.... Voor mooie sites: jpg voor foto's en png voor de rest!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...