Ga naar inhoud

Breedband voor de kleinere gemeentes.


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal. Ik wil met deze post graag wat meer helderheid brengen in al de tegenstrijdige berichten rond breedband in de kleinere gemeentes / dorpen. Zelf vind ik het ook nog al verwarrend. Ik heb nu al gelezen dat KPN geen centrales geschikt maakt voor dorpen met minder dan x inwoners. Wat is minimum aansluitingen voor adsl ? en voor (@home) kabel ? Zelf heb ik nu al tientallen mail's gestuurd naar KPN en @home en nog [u:e2c0338e21][i:e2c0338e21][b:e2c0338e21]nooit[/b:e2c0338e21][/i:e2c0338e21][/u:e2c0338e21] een fatsoenlijk bericht terug gekregen ! Wel van die standaard reply's als 'kijk op onze site en doe de postcode check'. Ik heb begrepen dat er landelijk nog een 200 centrales geschikt worden gamaakt voor adsl......en dan ? Betekent dit nu dat wij de komende jaren geen breedband mogen verwachten ? Alternatieven zijn er bijna niet of ze komen zeer langzaam opgang en dan in slechts enkele gemeentes. Graag zou ik wat meer info zien en mischien kunnen we een sticky of een soort faq maken voor plattelands gemeentes zonder breedband ? Is er mischien al een belangen vereniging actief ? Zo niet, zijn hier dan evt. vrijwillegers te vinden ? Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die hier mee zit.
Link naar reactie
Ik woon in een dorp met hetzelfde probleem. Verhuizen naar de stad is natuurlijk een optie :wink: Inmiddels heeft Casema een voorinschrijving voor internet via de kabel gestart - en daar heb ik direkt op gereageerd - alles is beter dan het 56k modem (HCC-net zegt al geruime tijd toe dat we het V92-protocol krijgen, maar ik geloof er niets van). Als die kabelaansluitingen in het dorp doorgaan zal KPN wel afhaken met ADSL, want er is geen markt voor beide - de snelste aanbieder wint! :evil:
Link naar reactie
Ik denk dat het niet alleen aan de grootte ligt. Ikzelf woonde vorig jaar in een dorp met zo'n 2500 inwoners en had @home-kabelinternet (nu nog steeds btw :D ) Daarnaast ken ik in de buurt ook grotere dorpen die geen kabelinternet hebben. Ik hoorde wel iets van acties van de plaatselijke bevolking enz. Misschien dat je dus kan proberen om je sterk te maken door meer mensen uit hetzelfde dorp achter je krijgen. Wil je het perse hebben dan zou ik zeggen iets van een handtekeningenactie ofzo.
Link naar reactie
Er is wel een site van boze internetters die graag breedband willen, weet alleen de naam niet meer... Wij hebben nu skyacces, draadloos internetten, woon ik te ver van de antenne en moet nog weer 3 weken wachten op een externe (buiten) antenne..... wat betreft @home, wij zouden begin 2001 al breedband krijgen....ze liepen achter enz, enz. en nu krijgen we het helemaal niet meer. KPN heeft hierzo ook afgehaakt... Ook zou een buurgemeente geen adsl krijgen en een kennis daarzo doet een keer de postcodecheck en...jawel adsl beschikbaar :-?
Link naar reactie
Het let inderdaad niet aan het aantal inwoners van een gem. of dorp, het is allemaal het gewone kostenplaatje van wat kost het voor de kpn of @home en wat wil de gemeente bijdragen,@home moet b.v.b alle versterkers retour geschikt maken dus praat je al over miljoenen euro's voor adsl geld dit ook alleen in de centrale wat ook niet inhoud van even een stekkertje inpluggen. Het enige advies is wacht nog even als adsl toch komt weet je dat op z'n laatst in maart 2003 met de postcode check en op @home hoef je helemaal niet te rekenen. Ik ben zelf een van de gelukkige die over 3 weken het adsl modem krijg ik heb pas bericht gehad dat mijn lijn getest is. Er is nog een alternatief,een dorp hier vlakbij heeft zelf het initatief genomen en is met een particulier bedrijf bezig om een centrale schotel te plaatsen waar je met ongeveer 40 man kan inloggen de prijzen lijken gelijk te liggen als met adsl,maak je samen sterk met mede bewoners als z'n project slaagt komt er dus vervolg op,en ben je niet afhankelijk van een kabel maatschappij op kpn. :lol: :lol: :lol:
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Maar er word altijd al gezegt van ongeveer na zoveel maanden kun je bericht krijgen of zien dat er een mogelijkhied komt voor breedband, en als het zover is dan wordt het ineens weer 2 jaar uitgesteld. Trouwens ik ben het eens met bvvelde dit is best een bespreekbaar topic wat misschien wel vaak is besproken. maar toch moet je zoiets in stand houden. (de aanhouder wint) Ondertussen krijg ik er schoon genoeg van al die reclame, waar je 2 tot 3 maanden geen abbonements kosten betalen. Zulk soort dingen mogen ze pas doen als iedereen een breedband mogelijkhied heeft. Shadow_figure Signing off
Link naar reactie
Het idee om meer tot 56K veroordeelde internetters bijeen te brengen op een site of in een belangenvereniging of een stichting zie ik wel zitten. Ik doe in ieder geval mee, en heb dezelfde ervaringen als topicstarter. Wel of geen kabel/ADSL hangt niet direct samen met je gemeentegrenzen, maar meer met de bevolkingsdichtheid. Mijn gemeente heeft wel ADSL én kabel, alleen in het achterlijke buitengebied niet.
Link naar reactie
Ik wil niet zeggen dat het buitengebied achterlijk is, integendeel. Het zijn de aanbieders van breedband die het tegenhouden, wij niet. Natuurlijk is het wel te begrijpen dat zij wijgeren te investeren in onrendabele gebieden, het zijn immers allemaal commercieele bedrijven. Dezen zullen met winst moeten draaien, dus zullen ze daar investeren waar het rendement hoog is. Zo zijn er gebieden waar ze wel winst zouden kunnen maken, maar het rendement niet hooggenoeg is en dus laten ze het wel in hun hoofd om daar te investeren, want voor het zelfde geld kunnen ze ergens anders een meer lonend project starten. Dit is het grote probleem heel simpel gezegd. Het grote probleem van de privatisering. Kijk maar naar de KPN en NS etc. Het is ook niet eerlijk, want deze situatie zou je kunnen vergelijken als : "Nee we leggen geen asfaltwegen bij jullie aan omdat dat alleen maar geld kost". Zo krijgen we ongelijke kansen voor bv. 'zelfontplooiing' etc. Gezien het feit dat Breedband flink bijdraagt aan educatie enzo, zou eigenlijk de Overheid een belangrijke rol kunnen spelen. Na de oorlog werden er ook overal telefoonlijnen aangelegd, wegen geasfalteerd, en nog meer belangrijke infrastructurele werken. Ook breedband zou onder de term infrastructuur moeten vallen ! Genoeg getyped. [b:be278dc131]Als bedrijven on niet willen helpen en de overheid te druk met zich zelf is dan zullen we het zelf maar moeten regelen ![/b:be278dc131] Als er een handjevol mensen per gebied zijn (al vanaf 20) dan zou je al enkele goede alternatieven kunnen opstarten ! Als deze projecten allemaal samen werken dan kunnen er grote voordelen ontstaan. Korting op hardware, meer medewerking van providers, aandacht / pressie op overheden etc. Zijn er mensen met interesse ? Moet er een site komen ? Kom op ... ACTIE !
Link naar reactie
Hallo, Waarom is er in kleine gemeenten geen breedband, onze nationale telefoonnet beheerder(s) pikken de krenten uit de pap en gebruiken de EXTRA OPBRENGSTEN van telefoontik-surfers uit de kleine gemeenten om dure buitenlandse kapitaal avonturen te financieren, geld dat voor ons nationale telefoonnet opgehoest wordt voor ONZE nationale telefoonnetgebruikers, en schiet er dan toch nog wat geld over dan gaat dat naar sponsoring van wat dan ook maar NIET naar de eigen klanten. Zolang er geen breedband is voor abonnees die net zo veel abonnement betalen als de gelukkigen met Breedband dienen de nietbreedbandsurfers een bijzonderv laag surftikkentarief te betalen 0,03/0,04 Euro.We zijn toch allemaal gelijk en betalen toch ook allemaal de zelfde abonnementstarieven ? Was getekend, pisnijdig, Alipapa :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Link naar reactie
  • 5 weken later...
[quote:b51f0e90f5="Ultra"]Lijkt me een goed initiatief! Je moet wel 25 gelijkgestemden bij je in de buurt wonen, en geen van hen mag verder dan 7 km van een basisantenne afwonen. Ik ga eens een praatje met de wijkraad maken...[/quote:b51f0e90f5] 25 heb je zo! Hier kan men sinds 2 weken stemmen voor Wifi of adsl. Ze zijn van it's Logic nu al met een haalbaarheidsonderzoek bezig. Er waren in een mum van tijd 100 gegadigden. Een maand of 3 geleden is iemand uit mijn dorp dus een actie gestart om Kpn ervan te overtuigen dat er ook hier een markt voor hun ligt. Er waren ongeveer 300 mensen die te kennen hadden gegeven adsl te willen. Dat is het minimum dat Kpn stelt om een centrale om te bouwen. Echter,een week of zes later had Kpn nog niks toegezegd,dus dat werden de initiatiefnemers van de aktie zat,en ze hebben vervolgens de volgende stap gezet en ook reclame voor Wifi op hun site gezet zodat men kan kiezen tussen adsl of Wifi. Alle voor en nadelen en kosten hebben ze in een keurig tabelletje gezet. zodat een ieder voor zichzelf kan bepalen wat voor hem/haar het meest geschikt is. Prompt nadat ze dit gedaan hebben heeft Kpn toegezegd dat men bij 300 aanmeldingen de centrale gereed zou maken voor adsl. Ze hebben zich iig mooi in de vingers gesneden nu,want van die 300 personen die al voor adsl gestemd hadden,willen de meeste nu Wifi. Het is ongeveer vier maal zo snel als adsl,en is ook voor mensen in buitengebieden een mooi alternatief. Ik hoop dat Kpn in de buitengebieden die ze nu in de kou laten staan,nóóit maar dan ook nóóit meer een poot aan de grond krijgen met hun adsl. Ze hebben een arrogante rot houding tov hun klanten,en een veel te grote monopoliepositie. En de mensen die adsl akties op touw zetten moeten zich ook eerst eens beter bedenken. Ze spelen zichzelf gewoon in de kaart zo. Als men al zo'n aktie start moet men mensen kunnen laten kiezen tussen meerdere mogelijkheden. Per slot van rekening is de klant koning en niet Kpn. Die vinden het wel mooi zo,dat de klanten komen smeken of ze asjeblieft adsl beschikbaar willen stellen. Ze moeten er zelf voor werken om klanten te krijgen. Het is een uitermate slechte situatie zo. En iedereen die ze in de kou laten staan,moet eigenlijk gen gebruik meer maken van diensten van Kpn. Ik had zelf een mobiel abbo van Kpn,heb nu O2 en Vodafone. Met de vaste telefoon bel ik via Tele2. Kreeg gelijk een brief van Kpn dat ze het jammer vonden dat ik niet meer via hun bel. Ze moesten is weten wat ik allemaal jammer vind :cry: Iig succes met het praatje met de wijkraad,en geloof me,25 stemmen heb je in een mum van tijd! (p.s.mijn woonplaats telt c.a.6000 inwoners,dus zeg 1500 gezinnen ongeveer)
Link naar reactie
In Aalsmeer zou in eerste instantie ook voorlopig geen ADSL komen. KPN had na overleg met een een lokaal telecombedrijf toegezegd bij meer dan 300 inschrijvingen het toch versneld aan te leggen. Bij voor inschrijving ging het al om 500 mensen, maar helaas besloot KPN dat het toch niet door ging. Uiteindelijk waren BabyXL samen met Demon wel bereid om de zaak aan te leggen, maar toen hield KPN de centrale weer een tijdje gesloten voor hun spullen. Uiteindelijk is het toch gelukt (en bied KPN het nu ook aan. Zij houden een grens van 5 km van de central aan als grootste afstand die technisch mogelijk is. Ik woon verder en heb helaas voor KPN toch een prefecte verbinding met Demon. Het kan dus wel, maar je moet aantoonbaar genoeg gegadigden hebben.
Link naar reactie
nou, trouwens ik woon wel 2,5 kilometer van een ander dorp af, met ongeveer 200 inwoners, dat is samen dus 360. samen dus ongeveer honderd huizen. Als ik van die honderd huizen 25 bereid vind op mee te doen aan Wifi, in dit geval aangeboden door IT's Logic, dan moet het kunnen. De maximale afstand is namelijk 7 kilometer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...