Ga naar inhoud

cd's fikken en BUma


Aanbevolen berichten

Als je als Dj draait in een discotheek met gebrande cd’s, muziek gedownload vanaf internet. Dat dit door BUMA/stemra niet toegestaan is , is algemeen bekend. Maar ik heb wat concretere vragen hieromtrend. Dit zijn vragen waar ik bij de Buma zelf geen antwoord op krijg: 1. Wie is er bij een controle aansprakelijk voor de schending van auteursrechten? de Dj of de baas? 2. Is alleen het hebben van de cd’s in je koffer al strafbaar, of alleen het draaien. 3. Hoe hoog ligt de strafmaat, gaat dat per overtreding, per cd, per nr? Ik hoor heel veel wild west verhalen hier en daar over boetes en controles, maar nou nooit es uit de eerste hand, zeg maar. Alleen als iemand ERVARING heeft op dit gebied, of écht weet hoe het zit, hoor ik het graag ('denk ik'en 'lijkt mij ' en 'heb ik gehoord'heb ik al genoeg om me heen gehoord n.l.)
Link naar reactie
2. Gekopieerde CD's zijn gewoon legaal, daaronder vallen ook gedownloade CD's. Zolang je de CD's zelf brand en niet doorverkoopt of weggeeft is alles gewoon legaal. Het punt is je mag ze alleen voor eigen gebruik gebruiken en ik denk dat als je de CD's dus afspeelt je die regel schendt. 1. Nu komen we bij je eerste vraag. Ik denk dat jij strafbaar bent jij draait immers de CD's. Maar dat is volgens mij alleen zo als jij ze hebt gebrand. Als je baas ze heeft gebrand dan is hij iig strafbaar omdta hij CD's niet voor eigen gebruik brand. Of jij dan strafbaar bent weet ik niet precies. 3. Ik geloof dat ze dan idd per nummer een boete kunnen geven aangezien elk nummer met auteursrechten is beveiligd. Wees alleen maar niet bang dat ze zullen controleren, want de peaunuts interesseren BUMA echt niet. Ze zijn op jacht naar grotere illegale praktijken, zoals de nu naar mijn weten uitgestorven Twilight CD's. Ook zoeken ze naar bedrijven die bijvoorbeeld 100 computers op 1 licentie hebben draaien. Om mensen die muziek downen te straffen pakken ze de internetbedrijven aan die het mogelijk maken de muziek te downen. Ik denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken over probs met de BUMA hoor ;)
Link naar reactie
Dank voor je reactie.. De Buma gaat alleen op jacht naar de grote jongens.. ik 'denk'dat ook, net al jij .. Maar dit is alweer zo'n verhaal met veel 'geloof ik's' en 'denk ik's en ; lijkt me's ... Ik wil ervaringen hebben van mensen (wie is er bv al es gecontroleerd??), óf mensen die precies weten hoe het zit.
Link naar reactie
1. Wie is er bij een controle aansprakelijk voor de schending van auteursrechten? de Dj of de baas? antw: je baas is verantwoordelijk -en dus aansprakelijk- en dient er op toe te zijn dat zijn/haar personeel geen strafbare feiten begaat. 2. Is alleen het hebben van de cd’s in je koffer al strafbaar, of alleen het draaien. antw: voor het [i:6b51c99850]vervoeren[/i:6b51c99850] m.b.v., of [i:6b51c99850]opslaan[/i:6b51c99850] in een koffer van (illegale) cd's heb je geen vergunning nodig, dus kan het niet strafbaar zijn. Het in bezit hebben van illegale cd's is uiteraard wel strafbaar. 3. Hoe hoog ligt de strafmaat, gaat dat per overtreding, per cd, per nr? Antw: Dat bepaalt de officier van justitie, en zal uiteraard op de omvang gebaseerd zijn. Ook zijn dit 'ik denk' antwoorden. Je kunt hier ook bijna geen andere antwoorden verwachten neem ik aan. Tenslotte is dit een computerforum, en geen rechten(studie)forum. Maar recht heeft heel veel met gezond verstand te maken.
Link naar reactie
Gedownloade cd's zijn een vrij nieuw fenomeen, en het is dus vrij logisch dat er geen eenduidig antwoord is over wat wettelijk wel of niet mag. het zal wel even duren, voordat er op dit punt een duidelijke wetgeving / jurisprudentie is. Tot dietijd hebben al die 'Wild West - Verhalen' denk ik een beetje gelijk. Maar zoals Wiep Corbier al opmerkte heeft recht veel met gezond verstand te maken. Iedereen die CD's download en in een disco afspeeld weet dat hierbij de rechten van de artiest worden geschonden. En dus dat hij een risico loopt op vervolging.
Link naar reactie
Wat betreft je 2de vraag, alleen het draaien is illegaal: van de site van de BUMA/STEMRA: [quote:b91d04a782] [b:b91d04a782]Mag ik muziek op (video)band, cd-recordable of muziekcassette opnemen?[/b:b91d04a782] Op zichzelf mag iedereen – zonder toestemming en gratis – voor privé-gebruik of eigen studiedoeleinden beeld- of geluidsopnamen maken van auteursrechtelijk beschermde werken, zoals muziek. Voorwaarde is dat de privé-gebruiker de opname ook zelf maakt. Volgens de wet mag men dit nl. niet in opdracht van/voor iemand anders doen. De opname of kopie voor eigen gebruik of studie mag overigens niet worden weggeven, uitgeleend of verkocht. Dat zou in strijd met de Auteurswet en dus strafbaar zijn. [/quote:b91d04a782]
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Lieve mensen, ik hou heel veel van jullie allemaal , maar ik wil toch even terugkomen op waar deze topic mee gestart is: Als je als Dj draait in een discotheek met gebrande cd’s, muziek gedownload vanaf internet. Dat dit door BUMA/stemra niet toegestaan is , is algemeen bekend. Maar ik heb wat concretere vragen hieromtrend. Dit zijn vragen waar ik bij de Buma zelf geen antwoord op krijg: 1. Wie is er bij een controle aansprakelijk voor de schending van auteursrechten? de Dj of de baas? 2. Is alleen het hebben van de cd’s in je koffer al strafbaar, of alleen het draaien. 3. Hoe hoog ligt de strafmaat, gaat dat per overtreding, per cd, per nr? Ik hoor heel veel wild west verhalen hier en daar over boetes en controles, maar nou nooit es uit de eerste hand, zeg maar. Alleen als iemand ERVARING heeft op dit gebied, of écht weet hoe het zit, hoor ik het graag ('denk ik'en 'lijkt mij ' en 'heb ik gehoord'heb ik al genoeg om me heen gehoord n.l.)
Link naar reactie
[quote:6fdff01c1d="Henk."]Lieve mensen, ik hou heel veel van jullie allemaal , maar ik wil toch even terugkomen op waar deze topic mee gestart is: Als je als Dj draait in een discotheek met gebrande cd’s, muziek gedownload vanaf internet. Dat dit door BUMA/stemra niet toegestaan is , is algemeen bekend. Maar ik heb wat concretere vragen hieromtrend. Dit zijn vragen waar ik bij de Buma zelf geen antwoord op krijg: 1. Wie is er bij een controle aansprakelijk voor de schending van auteursrechten? de Dj of de baas? 2. Is alleen het hebben van de cd’s in je koffer al strafbaar, of alleen het draaien. 3. Hoe hoog ligt de strafmaat, gaat dat per overtreding, per cd, per nr? Ik hoor heel veel wild west verhalen hier en daar over boetes en controles, maar nou nooit es uit de eerste hand, zeg maar. Alleen als iemand ERVARING heeft op dit gebied, of écht weet hoe het zit, hoor ik het graag ('denk ik'en 'lijkt mij ' en 'heb ik gehoord'heb ik al genoeg om me heen gehoord n.l.)[/quote:6fdff01c1d] Hoi Henk, Ik snap niet dat al die andere hier nou niet opkomen. http://www.bumastemra.nl/ Zo goed als al je vragen staan daar. Greetz
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...