Ga naar inhoud

Auteursrecht


Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje(weet niet of ik hier wel goed zit) Ik heb sinds kort een eigen homepage en begint er langzamerhand steeds beter uit te zien. Het is een homepage met als onderwerp: Formule1. Nu komt mijn vraag. Ik wil onderdeeltje maken met nieuwtjes uit de formule1. Alle nieuws sites zijn beschermd onder de auteursrechten. Maar alle sites hebben de zelfde headlines, maar net even iets andere teksten. Mag ik stukjes tekst kopieeren maar daarbij dan wel de bron vermelden met een link naar die bron. Valt dit binnen de zogenoemde fair use policy? Of moet ik net als al die andere sites de teksten herschrijven naar mijn eigen bewoording? Het lijkt mij dat de eerste optie voor de desbetreffende sites beter is, aangezien er gelinkt word. Ik ben niet bekend met de auteursrechten. Ik wil niemand tegen de benen schoppen en al zeker niet illegaal bezig zijn. Kan iemand mij duidelijk maken wat wel en niet mag als het gaat over stukjes tekst van andere sites. B.V.D. en Vr. Gr. peter
Link naar reactie
als de maker van die andere sites niet wil dat er gekopieerd wordt geeft hij dat aan met een bekende zin als: 'niets van deze uitgave mag gekopieerd worden zonder toestemming of zonder bronvermelding. vind je zo'n disclaimer niet dan mag je ervan uitgaan dat de maker weliswaar het copyright heeft maar niet wil verhinderen dat anderen zijn verzinsels gebruiken, en mag je in principe de tekst gebruiken, zeker als je netjes de bron erbij meldt + eventueel link. overigens: volgens de auteurswet kan een rechthebbende onder voorwaarden een vergoeding claimen (als hij gebruik niet tevoren heeft uitgesloten) maar dan moet wel zijn belang geschaad zijn, en dat is vooral het geval als jij er geld mee zou verdienen, de rechthebbende concurrentie zou aandoen. gaat het om een privésite van een liefhebber (ik neem aan dat jouw site dat is) op het vrije medium internet dan is dat laatste criterium natuurlijk heel erg lastig te bewijzen. kortom: als je het netjes doet hoef je weinig te verwachten.
Link naar reactie
Het zal niet snel gebeuren dat ze je zullen pakken als je een kop kopieert, immers, zoveel verschillende koppen zijn er niet te verzinnen van een en hetzelfde nieuwsfeit. Maar als je ook de stukjes gaat kopiëren, ben je de bok als ze er achter komen. Als je mazzel hebt, vragen of sommeren ze je die tekstjes weg te halen. Als je geen mazzel hebt krijg je gewoon een rekening of zelfs een dagvaarding. Dat neemt niet weg dat je al die nieuwsstukjes prima als basis kunt gebruiken voor je eigen stukjes; vrije nieuwsgaring heet dat. Zolang je daarbij je eigen woorden gebruikt en niet knipt en plakt, is er niets aan de hand - of je moet iedere keer 'citeren': na elk stukje de bron vermelden. Maar ook dat kun je niet zomaar met een heel stukje uithalen. Dan kun je misschien nog beter een kop en een korte samenvatting met de belangrijkste punten op je site zetten, met een link eronder naar een of meer artikelen op andere sites. Damn - goed idee eigenlijk... Ik stuur je m'n gironummer.
Link naar reactie
Ik merk dat dit wel weer een discussie punt is. Officieel mag het niet, maar in het algemeen is er weer een soort van gedoogbeleid. Maar het is maar weer persoonlijk tot hoever dat gaat. Weer geen absolute duidelijke afspraken(Lijkt wel of ik een jointje wil kopen) Zijn er misschien andere mensen die zo iets al doen? en hoe "netjes zij dat doen" ps. Laatste verstappen nieuws is nog steeds dat politieke antwoord: We zien de toekomst rozekleurig in en houden alle opties open, we onderhandelen met ieder team en alles is nog mogelijk. (yep, see you next year)
Link naar reactie
Ach, je kunt er van uit gaan dat er vrijwel niemand op je site komt. Dus waarom deze vraag? Het copieëren van een bericht en op jouw site zetten, is vast niet belangrijk genoeg om juridisch te vervolgen. Zoals jij zelf al meldde; er zijn zoveel van dit soort sites, en als Schumacher weer eens 'eerste' wordt kun jij moeilijk een ander verhal ophangen...
Link naar reactie
Goed, als je begint met het bouwen van een site ga je er natuurlijk niet van uit dat er niemand op je site komt. Anders had ik het zooitje wel op mijn harde schijf kunnen laten staan en had ik die nieuws berichtjes ook niet nodig. Als ik ze zelf toch al gelezen heb dat hoef ik ze natuurlijk niet nog eens te lezen. Dat vind ik niet echt het uitgangs punt waaruit je deze situatie moet bekijken. Ik ga er van uit dat er na van loop in tijd toch een aantal niet bekende bezoekers per dag langs komen. Je hoeft er dan maar een tussen te hebben zitten die lollig wil doen, kontakt opneemt met de bron en de URL doorspeelt. Wat dan?
Link naar reactie
Het zal nooit zo zijn dat ze kunnen bewijzen dat jij het berichtje van 'hun' site gehaald hebt.(tenzij je dat als zodanig vermeldt) Je kunt het ook van een site gehaald hebben die het óók stiekum gekopieerd hebben. Dus mochten ze in actie komen, dan krijg je vast een waarschuwing. ps. Ik kan me voorstellen dat je een dergelijke site maken leuk vindt, maar echt, bespaar je de moeite. Zolang je zelf geen reporters/journalisten hebt, ben je nooit 'anders'. Stel; je wilt je eigen digitale landelijke krant/dagblad opzetten. Je hoeft dan alleen maar - eventueel met een aantal vrienden - de berichten van de bestaande grote dagbladen sites te copieëren, en klaar ben je. Maar wat is daar nou echt belangrijk aan, en waarom zouden mensen je site gaan bezoeken...het staat toch al ergens anders? Niet, dat het niet leuk is, maar het kost zoveel tijd en moeite en je voegt NIETS toe. Maar..mijn zegen heb je hoor, als je het nou graag wilt....
Link naar reactie
Nou goed in dat opzicht heb je gelijk. Ik voeg niets nieuws toe aan de internet community, maar er zijn nu een aantal formule1 nieuws sites die allemaal een andere visie hebben. De een richt zich op verstappen, de ander op ferrarie. Ga zo maar door. Ik weet van mezelf als verbeten formule1 fan, dat als je de laatste nieuwtjes wil weten op het formule1 gebied, je een aantal sites af moet om het nieuws op elk front te verzamelen. Mijn gedachte: Ik voeg al die nieuws berichtjes samen op 1 site. Hoef je maar 1 url te bekijken en weet je wat er staat op alle andere site. Wil je toch nog meer weten over een betreffend onderwerp kun je op de bron klikken om naar het officieele bericht te gaan. Verder komen er nog een aantal ander functies bij waarbij je op andere site voor moet betalen. Maar dat maak ik wel helemaal zelf. (fantasy managerspel). Een forum, waar je berichten niet zomaar gecensureerd worden. enz. Maar goed dit anders alleen maar reclame en dat is niet de bedoeling. Heb ik nog 1 laatste vraag: Waar moet een bericht geplaatst worden als het gaat over een probleem met cookies en IE6?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...