Ga naar inhoud

Meerdere servers koppelen aan je provider.


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil meerdere PC's (servers) aansluiten op (de standaard UTP kabel van) mijn provider. Mijn provider bied mij standaard meerdere IP-nummers aan. Momenteel heb ik alles achter een NAT-router (Linuxdoos) zitten. Hier krijg je een [b:df02cb124d]intern IP nummer[/b:df02cb124d]. Dit wil ik dus niet :( . Ik wil de INTERNET-IP-nummers van mijn provider gebruiken. Zodat ik de servers vanaf het internet kan benaderen. Weet iemand hier een mogelijke oplossing voor?
Link naar reactie
Ik mis informatie over de IP-adressen. Is dat een subnet van de IP-adressen van je provider? Of is het een geheel andere reeks? of zijn het losse adressen binnen het netwerk van je provider? In het laatste geval (maar dat zal wel niet, want daar is je provider niet zo blij mee): Gebruik ipv een router een switch. Je zit immers al op het goede netwerk. Laat de router van je provider de connectie met Internet verzorgen. De router kan je aan de switch hangen met daarachter je interne netwerk (of PC). Een switch heeft de voorkeur boven een hub ivm de bandbreedte. In het geval je een subnet hebt of een geheel andere reeks, dien je de router anders te configureren. Aan de kant van je netwerk dient de router een IP-adres te krijgen uit die reeks met het bijbehorende subnet mask. Aan de router koppel je (bij voorkeur) een switch of (als het niet anders kan) een hub. Daar aan koppel je al je servers. Al je servers dienen hun eigen vaste IP-adres te krijgen binnen de reeks, met hetzelfde subnet mask. Voor verbinding met een eventueel intern netwerk heb je een tweede router of een bridge nodig. Deze kan je ook in dit netwerk opnemen. Dat houdt in dat de kant die connectie moet maken met internet ook een IP-adres nodig heeft uit deze reeks. :-? Een andere optie is om al die servers toch in je interne netwerk te houden en masquerade toe te passen. Vanaf internet lijkt het dan of alle services geboden worden door 1 server. In werkelijkheid zijn dat er dan meer. Je hebt in dat geval ook maar 1 IP-adres nodig. :evil: Wel dien je op je router bij gebruik van een firewall alle benodigde poorten open te zetten. :-? Een oplossing daarvoor is op iedere intern te gebruiken PC een firewall te installeren. :roll: Ook kan je op iedere server een firewall installeren, zodat op die server slechts die poorten open staan die voor die server nodig zijn. Ik hoop dat je wat hebt aan dit vrij algemene verhaal.
Link naar reactie
Herman... Moeilijk verhaaltje. Oplossing... Deze truck zit ook in Win2k (server) en hierbij kan je meerdere (Externe) IP-addressen (In je eigen netwerk) forwarden naar eventuele interne servers die extern bereikbaar moeten zijn. Nu heeft M$ al het goede gejat en dus het NAT-gebeuren zullen ze ook wel van Linux (Unix) gejat hebben, dus (Vogels) ik verwacht dat je met jouw Linux-bak hetzelfde kan doen. Hiermee kan je gewoon zeggen welke service je waarnaar forward. Het zit natuurlijk een beetje gecompliceerd in elkaar maar ja zo is het gelukkig :-) met dit soort problemen. Als je hierbij ook in je eerste server een behoorlijke firewall zet kan je eventueel achter een tweede (dan heb je gelijk je DMZ en bouw deze op van een andere fabrikant (komen ze door de eerste, dan ben je nog even een kleinbeetje veilig voor ze door de tweede firewall heen zijn)) zetten
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...