Ga naar inhoud

winsock via internet


anoniem

Aanbevolen berichten

Kan je winsock ook gebruiken om twee pc's via het internet te laten communiceren, of gaat dit alleen over het netwerk? 'Winsock1.RemoteHost: dit duid aan naar wie je dit wilt versturen, dit kan door het IP-adres of door zijn Computernaam. Het IP-adres van een pc die connectie heeft met het internet is toch dynamisch?
Link naar reactie
T'is de bedoeling om een domoticasysteem te bedienen via internet. Ik zal t proberen uit te leggen adhv een voorbeeld wat precies de bedoeling is. Het domoticasysteem en de tabel staan op de server, de bediening ervan (via internet, waar ook ter wereld) gebeurd dus op een client pc (via een ActiveX document) Alle uitgangen van het systeem (lichten, verwarming, gordijnen, ...) worden visueel voorgesteld door een icoon op een foto van de kamer die je aan het bedienen bent. Als je op n icoon klikt, zie je het icoon veranderen (van aan naar uit of andersom) an wordt de veranderde toestand in een tabel weggeschreven. Via deze tabel voert het domoticasysteem (op de server dus) de feitelijke wijziging door (vb. het licht gaat aan). Om er nu ook zeker van te zijn dat het licht ook werkelijk is aangegaan wou ik dat controleren door iets via winsock door te sturen, en hiervoor heb ik dus het IP-adres nodig. Maar het probleem hiermee is dat de internetapplicatie meestal in belgië zal worden gebruikt en dat de meeste mensen hier telenet hebben. En telenet zorgt ervoor dat het IP-adres om t half uur veranderd. Dan kan ik toch niet met winsock werken omdat ik het IP moet specifiëren in mn code, of is hier wel een manier voor? PS/ mn excuses voor de lange epistel hierboven, maar hoop da t nu wa duidelijker is
Link naar reactie
Hoi, Het is mij redelijk duidelijk. Om te beginnen denk ik dat deze topic in het verkeerde forum staat, hij zou beter passen in "Programmeren". Maar hier de oplossing: Winsock1.RemoteHost accepteert zowel een IP-adres als een domeinnaam. Dus je kunt zeggen: Winsock1.RemoteHost = "62.251.122.142" -- maar ook -- Winsock1.RemoteHost = "fia142-122.dsl.hccnet.nl" Van dat wisselende IP-adres, weet ik niet precies wat ik me erbij voor moet stellen. Wordt dan de internet-verbinding verbroken ofzo, want anders lijkt het me moeilijk... Maar wat je kunt doen is het IP-adres opvragen van de computer via Winsock1.LocalIP en die dan doorgeven, bijvoorbeeld aan een mailserver of een website die hem dan weer doorgeeft. In dat laatste geval kun je bijvoorbeeld ergens een site neerzetten die via ASP, PHP of een andere taal een string opneemt van een client en die kan doorgeven aan andere clients die de string opvragen. Door dan als string het IP-adres door te geven kun je die achterhalen. Als je nog iets precieser opschrijft wat de bedoeling is, denk ik dat we een heel eind kunnen komen... Groet, Phedny
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...