Ga naar inhoud

[PHP] - datum als timestamp


anoniem

Aanbevolen berichten

een timestamp is het aantal SECONDEN verlopen sinds 1 januari 1970 (ofzo) hoe kan een datum (86400 seconden) dan één timestamp worden, behalve zoals met de mktime functie? wat uiteraard wel kan (en veel logischer is :P) is dat je gewoon de huidige TIJD opslaat met time() en dan zodra je de variable uitleest checkt welke datum dit is, simpel weg door m in date() te stoppen...
Link naar reactie
[quote:b8bdc262b5="Jakobvk"]een timestamp is het aantal SECONDEN verlopen sinds 1 januari 1970 (ofzo) hoe kan een datum (86400 seconden) dan één timestamp worden, behalve zoals met de mktime functie? wat uiteraard wel kan (en veel logischer is :P) is dat je gewoon de huidige TIJD opslaat met time() en dan zodra je de variable uitleest checkt welke datum dit is, simpel weg door m in date() te stoppen...[/quote:b8bdc262b5]Volgens mij is een timestamp nog net iets anders hoor. Een timestamp is altijd 14 cijfertjes lang, terwijl het aantal seconden sinds ... dat niet is.
Link naar reactie
lol? das geen timestamp. een timestamp is een (max 11 tallige meen ik) integer die de tijd verstroken sinds de [i:f55aa683d9]Unix Epoch (January 1 1970 00:00:00 GMT[/i:f55aa683d9] weegeeft. doe maar ns: print time() en kijken of je deze kunt ontleden tot een leesbare datum en tijd zonder rekenmachine :P wat jij beschrijft lijkt meer op wat bijvoorbeeld MYSQL's NOW() teruggeeft...
Link naar reactie
[quote:5a8f0cf03b] Voorbeeld van een timestamp: 20040808114620. [/quote:5a8f0cf03b] dan zit je toch mis, alhoewel dat natuurlijk zo ook prima te gebruiken is. [quote:5a8f0cf03b] time -- Geef de huidige UNIX timestamp Beschrijving int time ( void ) Retourneert de huidige tijd gemeten in het aantal seconden sinds de Unix Epoch (January 1 1970 00:00:00 GMT). [/quote:5a8f0cf03b] Maar je wil dus de huidigedatum op de manier als je net zei in een variabele stoppen? dan zou dit het moeten doen: $current_time = date("YmdHis"); de reden dat dat nooit een timestamp kan zijn is dat de amerikanen (en nog een heel aantal landen op deze wereld) geen 24 uurs telling hanteren en deze datum op deze manier eigenlijk 2 data kan zijn. 11 uur 's ochtends of 11 uur 's avonds
Link naar reactie
[quote:0e79f24bc5="Jakobvk"]lol? das geen timestamp. een timestamp is een (max 11 tallige meen ik) integer die de tijd verstroken sinds de [i:0e79f24bc5]Unix Epoch (January 1 1970 00:00:00 GMT[/i:0e79f24bc5] weegeeft. doe maar ns: print time() en kijken of je deze kunt ontleden tot een leesbare datum en tijd zonder rekenmachine :P wat jij beschrijft lijkt meer op wat bijvoorbeeld MYSQL's NOW() teruggeeft...[/quote:0e79f24bc5]Dat is wel een timestamp. Het is wel wat er in m'n databank staat (gegenereerd door now()) maar het is een timestamp ...
Link naar reactie
[quote:bde34e653a="BelgiumBoy_007"]Dat is wel een timestamp. Het is wel wat er in m'n databank staat (gegenereerd door now()) maar het is een timestamp ...[/quote:bde34e653a] kijk dit zorgt voor problemen op fora zoals deze - aangezien niemand weet dat jij dit onder "timestamp" verstaat. nogal verwarrend natuurlijk aangezien PHP's datum en tijdfuncties met iets heel anders als timestamp werken... als je de vraag gesteld had zoals jossan hierboven beschrijft dan had je direct in 1 reply antwoord gekregen, namelijk wat maIRnaairruJ beschrijft...
Link naar reactie
Ok, het probleem is inmiddels opgelost. Eerst nog even iets i.v.m. die timestamp, in mijn MySQL databank staat letterlijk 'timestamp(14)' en de output is in het formaat jaar, maand, ... Volgens mij heb je dan de MySQL timestamp en dan ook nog de PHP timestamp. Maar dit even ter zijde. Ik had een timestamp van de huidige tijd nodig voor een login systeem. De gebruiker accounts krijgen een start- en vervaltijd. Dus wanneer iemand zich aanmeld moet eerst gekeken worden of het accountje wel geldig is. Ik dacht: je hebt de start en eind datum als timestamp dus de huidige tijd als timestamp verkrijgen en dan vergelijken. Ik was echter vergeten dat je met de queries van MySQL ook handige dingen kan doen en heb het zo opgelost. Ik heb nu de code:[code:1:a5825c6d5a]mysql_query ("SELECT * FROM users WHERE username='$username' AND password='$password'AND start_date_time <= now() AND stop_date_time >= now()", $db);[/code:1:a5825c6d5a] En het werkt perfect. Bedankt voor de vele reacties.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...