Ga naar inhoud

[PHP]script werkt niet volgens plan


Aanbevolen berichten

ik heb een toturial gevonden(http://www.websitemaken.be/index.php?page=show_item&id=149), en daar laten ze mij dit scriptje zien, <?php if(isset($naam)){ echo"Hallo $naam, welkom op mijn site"; } else{ ?> <form action="aanmelden.php" method="get"> Vul hier je naam in: <input type="text" name="naam" lenght="50"> <input type="submit" name="submit" value="Aanmelden!"> </form> <?php } ?> maar ik kan alleen mijn naam invoeren, ligt het aan het script, of aan mijn server(PHPDev v423) Ik wil nl graag PHP leren, maar ik nergens echt een begin vinden, weten jullie anders nog ergens een goede toturial, waarmee ik heel erg goed met PHP overweg kan?
Link naar reactie
[quote:3f557b67df="itsik60"]Als ik dat verander, dan krijg ik de volgende error: Parse error: parse error, expecting `T_STRING' or `T_VARIABLE' or `T_NUM_STRING' in c:\phpdev\www\aanmelden.php.php on line 9[/quote:3f557b67df]Dan moet je wel je script zoals je nu hebt posten, anders kunnen wij alleen maar in een glazen bol kijken of zo...
Link naar reactie
Mijn code is nu dit: <html> <head> <title>Onze aanmeldpagina</title> </head> <body> <h1>Meld je aan!</h1> <?php if(isset($naam)){ echo"Hallo $_GET["naam"] welkom op mijn site"; } else{ ?> <form action="aanmelden.php" method="get"> Vul hier je naam in: <input type="text" name="naam" lenght="50"> <input type="submit" name="submit" value="Aanmelden!"> </form> <?php } ?> </body> </html> en ik krijg deze error: Parse error: parse error, expecting `T_STRING' or `T_VARIABLE' or `T_NUM_STRING' in c:\phpdev\www\aanmelden.php.php on line 9
Link naar reactie
Ik zou $_POST['naam'] gebruiken in plaats van $_GET['naam'] ;) En bij [quote:bb8ac491dc="Anne"][code:1:bb8ac491dc]echo "Hallo ",$_GET["naam"]," welkom op mijn site";[/code:1:bb8ac491dc][/quote:bb8ac491dc] moeten er geen komma's, maar punten staan. Dus dit zou moeten werken: [code:1:bb8ac491dc] echo "Hallo " . $_POST['naam'] . " welkom op mijn site"; [/code:1:bb8ac491dc] Groetjes, Vic
Link naar reactie
[size=1:0b0df555b2]Vic - anne 0 -1 Double knockout!! [/size:0b0df555b2] Om twee strings bij elkaar te voegen, gebruik je een punt (.). Het leuke van de echo statement (de print misschien ook?) dat hij meerdere argumenten aan kan, gescheiden door een komma (,). Dat zijn dus twee valide schrijfwijzen: [code:1:0b0df555b2] echo 'een stoere' . 'string!'; echo 'een stoere' , 'string!'; [/code:1:0b0df555b2] Alleen is de tweede versie (met de comma) sneller, omdat de string niet eert bij elkaar gevoeg moet worden. Hij gooit er gelijk het eerste deel eruit, ipv alle delen bij elkaar optellen en dan pas de string naar de browser sturen. Daarbij is het gebruik van single quotes (') beter dan double quotes("), omdat strings gemaakt via double quotes nog variabelen moet worden omgezet. Met single strings hoeft dat niet, dus gaat dat sneller. [code:1:0b0df555b2] $var = 'poep'; echo "ik $var op jou!"; // ik poep op jou! echo 'ik $var op jou!'; // ik $var op jou! [/code:1:0b0df555b2] Dus dat wordt [code:1:0b0df555b2] echo 'Hallo ' , $_GET['naam'] , ' welkom op mijn site'; [/code:1:0b0df555b2] En zo zijn er natuurlijk nog meer manieren om deze string te echoën, maar die zijn allemaal ietsjes langzamer: [code:1:0b0df555b2] echo "Hallo $_GET['naam'] welkom op mijn site"; echo "Hallo ", $_GET["naam"] ," welkom op mijn site"; //etc [/code:1:0b0df555b2]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...