Ga naar inhoud

Extern linken naar "tekst" met script?


Aanbevolen berichten

Ik maak uitsluitend gebruik van CSS voor opmaak van een website, maar nu heb ik telkens op elke pagina de code voor de menu's en andere herhalingen. Nu vind ik dit nogal "duur". Ik vroeg me af of er een javascript ofzo bestaat waarmee ik externe code van een tekstbestand kan importeren in een HTML bestand? Ik doe nu alles met CSS, ik weet ook hoe je extern naar javascripts kunt linken...dat is eigenlijk alles. Is het dus technisch mogelijk om voor 1 zelfde lapje tekst en opmaak telkens naar 1 bestand te linken en te importeren in een html bestand?
Link naar reactie
Feit is dat er toch iets moet verschijnen op het scherm van de bezoeker. Of je nu alles in de bron zet of gebruik maakt van includes, de hoeveelheid data is hetzelfde. Je maakt het alleen jezelf gemakkelijker om nieuwe pagina's aan te maken. Heb je nu geen server side (ssi, php) tot je beschikking zou je de stukken die je veel gebruikt onder kunnen brengen in een extern *.js bestandje. (die moet dan wel gebruik maken van document.write() ). Qua bandbreedte maakt het niets uit, maar het geeft je wellicht een goed idee wat de (on)mogelijkheden zijn. t.
Link naar reactie
Bedankt, het gaat mij niet zozeer om bandbreedte, maar om het sneller en efficienter maken van websites, wanneer ik het ontwerp min of meer klaar heb. Ik wil graag tijd besparen door herhalingen zoals het menu, disclaimer, etc steeds in te voegen met javascript. Nu weet ik dat je met javascript extern tekst kunt invoegen met [code:1:80debaa860] document.write("tekst"); [/code:1:80debaa860] Maar hoe combineer ik dat met mijn stylesheet? In een Javascript mag namelijk geen HTML code zitten, opmaak zoals bold en italic werken wel...Hoe kan ik dan dus links geven zodat ik een menu geheel kan invoegen? En kan ik dit tussen divjes zetten die ik met CSS heb gedefinieerd?
Link naar reactie
Foei! Geen js gebruiken louter omdat het je tijd bespaart. Dit gaat alleen maar in de weg zitten (bijv. zoekmachines kennen geen js, js kan je ook nog eens uitzetten) en al die tijd die jij hebt besteed aan het 'handig oplossen' kon je beter die tijd spenderen aan copy+pasten. Was je ook eens sneller klaar geweest. De enigste optie is dan om, zoals anne al zei, een serverside taal te gebruiken. Dan kan je dmv functies en/of includes het menu in één regel in je document zetten, terwijl er niks aan het html gesleuteld wordt.
Link naar reactie
[quote:539cea7a45="SpaRood"]Met welke code kan dat ook weer? Ik heb ergens gelezen dat je het met #include kon doen ofzo? Ik wil het graag testen op mijn server. Ik hoef dan de extensies (htm) niet te veranderen?[/quote:539cea7a45] Wat je gelezen hebt ging over server-side includes (SSI). Dat is iets anders dan werken met server-side scripting talen (alhoewel vaak combinaties van de technieken worden gebruikt). Voor SSI wordt meestal een [i:539cea7a45]shtml [/i:539cea7a45]extensie gebruikt op de webserver. Kwestie van even navragen bij je hoster of het ondersteund wordt. Voor server-side scriptingtalen geldt hetzelfde, even navragen bij je hoster wat er allemaal ondersteund wordt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...