Ga naar inhoud

Verschil tussen SQL en MySQL ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Een andere manier om het te zeggen is deze: SQL (wat ooit begon als Sequel) is een gestandaardiseerde manier om een database aan te spreken. De "taal" MySQL is gebaseerd op SQL maar wel degelijk anders. Zo implementeerd het niet alle mogelijkheden van SQL als geneste queries en heeft het eigen unieke implementaties als "LIMIT". De MySQL database is de softwarematige implementatie van MySQL, welke dus op SQL is gebaseerd. Correct me if I'm wrong... - Bas
Link naar reactie
En ik maar leren dat SQL een standard was, waar inderdaad diverse "dialecten" uit voort gekomen zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar: http://www.vbip.com/books/1861001800/chapter_1800_02.asp of: http://samgentile.com/blog/archive/2002/06/20/1136.aspx Ik moet echter [b:a335dc89c3]BasHamar[/b:a335dc89c3] tegenspreken dat MySQL niet alle mogelijkheden heeft van SQL. Het heeft inderdaad andere mogelijkheden dan MSSQL, Oracle, SyBase (geloof ik) en anderen zoals ook SAPDB. Een ieder heeft zijn eigen voorstanders.... Kende ik dat al niet van alle OS_systemen :roll:
Link naar reactie
[quote:1774461519="sjouken"]Ik moet echter [b:1774461519]BasHamar[/b:1774461519] tegenspreken dat MySQL niet alle mogelijkheden heeft van SQL.[/quote:1774461519]Dan moet je me toch eens laten zien hoe jij geneste queries in één keer loslaat op de database en nog resultaat krijgt ook... Gaat niet lukken, helaas... - Bas
Link naar reactie
Heren, heren toch... Ik zeg alleen dat SQL een [b:a79b95b7ff]standard[/b:a79b95b7ff] is waarin de basics staan aangegeven. Dit zijn de [b:a79b95b7ff]minimale[/b:a79b95b7ff] eisen waaraan een SQL database moeten voldoen om zich een database te noemen. Als je bijvoorbeeld Stored Procedures en Triggers noem, die bijvoorbeeld in MSSQL zit en niet in MySQL, kan je toch niet zeggen dat MySQL een gebrek heeft. Het enige is dat Microsoft de standard heeft uitgebreid met "leuke" features. Ook de omschrijving van [b:a79b95b7ff]geneste queries[/b:a79b95b7ff] staat niet in de standard. Gaat deze discussie nu over de voor/nadelen van een database of over de vraag wat het verschil is tussen SQL en databases ?
Link naar reactie
[quote:9c62c4df8b="sjouken"]Gaat deze discussie nu over de voor/nadelen van een database of over de vraag wat het verschil is tussen SQL en databases ?[/quote:9c62c4df8b][quote:9c62c4df8b="sjouken"]...maar dat was volgens mij niet de vraag van de TS.[/quote:9c62c4df8b]De vraag van TS is alang beantwoord. Bill Gates ga het simpelste en duidelijkste antwoord: - SQL is een taal; - MySQL een programma (een database(server)). Als een bepaalde vraag tot een hele andere discussie leidt, vind ik dit niet erg (als de discussie op zich intressant\verwant is). Volgens mij zijn de mooiste discussies juist hierdoor onstaan ;). (Ik zie een forum ook meer als discussie-plek, dan als QA-lijstje.) [quote:9c62c4df8b="sjouken"]Ik zeg alleen dat SQL een standard is waarin de basics staan aangegeven. Dit zijn de minimale eisen waaraan een SQL database moeten voldoen om zich een database te noemen.[/quote:9c62c4df8b]SQL is een taal om uit een database gegevens op te vragen (en aanpassen\creëeren\verwijderen, etc.). Deze is gestandariseert. Het is geen minimale eisenpakket, waaraan een database moet voldoen. Een database kun je ook met een andere taal gebruiken. [quote:9c62c4df8b="sjouken"]Ook de omschrijving van geneste queries staat niet in de standard.[/quote:9c62c4df8b]Subqueries staan in de standaard (SQL). [quote:9c62c4df8b="sjouken"]Als je bijvoorbeeld Stored Procedures en Triggers noem, die bijvoorbeeld in MSSQL zit en niet in MySQL, kan je toch niet zeggen dat MySQL een gebrek heeft.[/quote:9c62c4df8b]Ja en Nee, het ligt aan je uitgangspunt. Als je sp en triggers nodig hebt dan is het een gebrek. (En triggers zitten, IMHO, in de standaard (SQL'99).) [quote:9c62c4df8b="sjouken"]En iemand die Oracle beheerst of een andere taal zal ook zijn eigen DB als favoriet neerzetten. Dus volgens mij komen we nu op het punt uit van: Wat is jouw favorite DB :)[/quote:9c62c4df8b]Oracle is geen taal, maar ik neem aan dat je PL\SQL bedoelt (de SQL-'dialect' van Oracle). PL\SQL en T-SQL(SQL-'dialect' van MSSQL) zijn uitbreidingen van SQL. Een DBA zal weinig moeite hebben om in beide te schrijven. Hij kan misschien wel voorkeur hebben, maar dit bepaalt niet, althans niet grotendeels, de keuze van de RDBMS voor een bedrijf. Het is dus geen kwestie van 'je favorite DB', het ligt aan de eisen. MySQL is een DBMS, MSSQL cq Oracle zijn [b:9c62c4df8b]R[/b:9c62c4df8b]DBMS'en: dit is appels met peren vergelijken -[i:9c62c4df8b]'it's a different kind of league'[/i:9c62c4df8b]- (het is hetzelfde als Wordpad vs. Word). Het ligt dus aan de eisen die iemand stelt of MySQL voldoet voor zijn/haar toepassing (en dan kan MySQL een juiste keuze zijn en MSSQL of Oracle iets teveel van het goede.) -Rémy
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...