Ga naar inhoud

class / id probleem


anoniem

Aanbevolen berichten

ik zit met een ID/Class probleem. Ik maak gebruik van [url=http://www.pixy.cz/blogg/clanky/cssnopreloadrollovers/]CSS rollovers[/url]. Nu heb ik 2 plaatjes die ik tegelijk wil 'wisselen', bij deze [i:610202fc79]plaatje 1[/i:610202fc79] en [i:610202fc79]plaatje 2[/i:610202fc79]. [code:1:610202fc79] // css ul#nav li.n-plaatje1 a { display: block; position: absolute; top: 15px; left: 50px; height: 67px; width: 67px; background: url("../images/rollovers/plaatje1.gif") 0 0 no-repeat; text-decoration: none; } // link <li class="plaatje1"><a href="index.php?show=iets"></a></li> [/code:1:610202fc79]Dit werkt prima [code:1:610202fc79] // css ul#nav li#n-plaatje1 a { display: block; position: absolute; top: 15px; left: 50px; height: 67px; width: 67px; background: url("../images/rollovers/plaatje1.gif") 0 0 no-repeat; text-decoration: none; } // link <li id="plaatje1"><a href="index.php?show=iets"></a></li> [/code:1:610202fc79]Dit werkt dus niet. goed, nu zou je zeggen, kies dan voor de 1e maar nu wil ik het andere plaatje ook nog laten wisselen. [code:1:610202fc79] // functie <script type="text/javascript"> function Hover(pic) { document.getElementById(pic).style.backgroundPosition = "0 -156px"; } function HoverOut(pic) { document.getElementById(pic).style.backgroundPosition = "0 0px"; } </script> // css span#top-left { background: url("../images/brain/top-left.jpg") 0 0 no-repeat; position: absolute; top: 0px; left: 0px; width: 225px; height: 156px; } // html voor plaatje 2 <span id="top-left"></span> // link <li class="plaatje1"><a href="index.php?show=iets" onmouseover="Hover('top-left');" onmouseout="HoverOut('top-left');></a></li> [/code:1:610202fc79]dit werkt dus niet. wanneer ik het laatste met <li id="plaatje1" etc doe werkt de hover op plaatje 2 weer wel maar op plaatje 1 verdomd ie het dan weer :-? heeft iemand een id ? -marcel
Link naar reactie
:roll: [quote:4bbedb8fa2="xanuex"]ik zit met een ID/Class probleem.[/quote:4bbedb8fa2]Volgens mij gooi je e.e.a. door elkaar... Bij[code:1:4bbedb8fa2]// link <li class="plaatje1"><a href="index.php?show=iets"></a></li>[/code:1:4bbedb8fa2]hoort[code:1:4bbedb8fa2]// css li.plaatje1 a { .... }[/code:1:4bbedb8fa2]en bij[code:1:4bbedb8fa2]// link <li id="plaatje1"><a href="index.php?show=iets"></a></li>[/code:1:4bbedb8fa2]hoort[code:1:4bbedb8fa2] // css li#plaatje1 a { .... }[/code:1:4bbedb8fa2]Dus een . bij een class en een # bij een id...
Link naar reactie
[quote:f7910a0cdd]Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat je in je stylesheet ID's probeert te nesten, wat [b:f7910a0cdd]natuurlijk[/b:f7910a0cdd] onzin is. Een ID is uniek, die kan je direct aanspreken.[/quote:f7910a0cdd] natuurlijk :D Het werkt iig perfect, heb ik nog een klein vraagje aan de hand van dit probleem, ik heb 5 plaatjes waarvan 3 met verschillende hoogtes die ik wil laten 'wisselen' alleen wil ik niet 5 functies voor hetzelfde maken. [code:1:f7910a0cdd]// voorbeeld functie <script type="text/javascript"> function Hover(pic) { document.getElementById(pic).style.backgroundPosition = "0 -156px"; } function HoverOut(pic) { document.getElementById(pic).style.backgroundPosition = "0 0px"; } </script>[/code:1:f7910a0cdd] [code:1:f7910a0cdd]// functie <script type="text/javascript"> function Hover(pic) { document.getElementById(top-left, top-right).style.backgroundPosition = "0 -156px"; document.getElementById(middle).style.backgroundPosition = "0 -140px"; document.getElementById(bottom-left, bottom-right).style.backgroundPosition = "0 -204px"; } function HoverOut(pic) { document.getElementById(pic).style.backgroundPosition = "0 0px"; } </script>[/code:1:f7910a0cdd] waarbij top-left en top-right dezelfde hoogte hebben en bottom-left en bottom-right dezelfde hoogte hebben. ik weet dat het niet zo werkt, maar ben er nog niet achter hoe het wel zou moeten. -marcel
Link naar reactie
[code:1:9de94ea190]// functie <script type="text/javascript"> function Hover(pic) { // hoogtes vastleggen var topheight = "156px"; var middleheight = "140px"; var bottomheight = "204px"; // achtergrond verplaatsen document.getElementById("top-left").style.backgroundPosition = "0 -"+topheight; document.getElementById("top-right").style.backgroundPosition = "0 -"+topheight; document.getElementById("middle").style.backgroundPosition = "0 -"+middleheight; document.getElementById("bottom-left").style.backgroundPosition = "0 -"+bottomheight; document.getElementById("bottom-right").style.backgroundPosition = "0 -"+bottomheight; } function HoverOut(pic) { document.getElementById(pic).style.backgroundPosition = "0 0px"; } </script>[/code:1:9de94ea190]Ik weet niet precies wat je zoekt, maar dit helpt je vast op weg. ;) - Bas
Link naar reactie
bedankt bas (alweer :)) ik ben idd een stuk verder met je code, alleen heb ik nu het probleem dat hij alle 5 de plaatjes tegelijk wisselt. is er iets van een soort break; ofzo? ik heb het idee dat hij ze bij het aankomen van de functie gewoon van boven naar beneden afloopt en ze dus op deze manier allemaal wisselt. -marcel stukje code: [code:1:4044cc6498] // functie om de plaatjes te wisselen <script type="text/javascript"> function Hover(pic) { // achtergrond verplaatsen document.getElementById("top-left").style.backgroundPosition = "0 -156"; document.getElementById("top-right").style.backgroundPosition = "0 -156"; document.getElementById("middle").style.backgroundPosition = "0 -140"; document.getElementById("bottom-left").style.backgroundPosition = "0 -204"; document.getElementById("bottom-right").style.backgroundPosition = "0 -204"; } function HoverOut(pic) { document.getElementById(pic).style.backgroundPosition = "0 0px"; } </script> //plaatjes die ook gewisseld moeten worden <div id="plaatjes"> <span id="top-left"></span> <span id="top-right"></span> <span id="middle"></span> <span id="bottom-left"></span> <span id="bottom-right"></span> </div> //links met plaatjes die wisselen <ul id="links"> <li id="n-plaatje1"> <a href="#plaatje1" onmouseover="Hover('top-left');" onmouseout="HoverOut('top-left');">plaatje1</a> </li> <li id="n-plaatje2"> <a href="#plaatje2" onmouseover="Hover('middle');" onmouseout="HoverOut('middle');">plaatje2</a> </li> <li id="n-plaatje3"> <a href="#plaatje3" onmouseover="Hover('bottom-left');" onmouseout="HoverOut('bottom-left');">plaatje3</a> </li> <li id="n-plaatje4"> <a href="#plaatje4" onmouseover="Hover('top-right');" onmouseout="HoverOut('top-right');">plaatje4</a> </li> <li id="n-plaatje5"> <a href="#plaatje5" onmouseover="Hover('bottom-right');" onmouseout="HoverOut('bottom-right');">plaatje5</a> </li> </ul> [/code:1:4044cc6498]
Link naar reactie
Een beetje zelf nadenken kan ook geen kwaad... :-? [code:1:4eb0c58f9f] // functie om de plaatjes te wisselen <script type="text/javascript"> function Hover(pic,height) { // achtergrond verplaatsen document.getElementById(pic).style.backgroundPosition = "0 -"+height+"px"; } function HoverOut(pic) { document.getElementById(pic).style.backgroundPosition = "0 0"; } </script> //plaatjes die ook gewisseld moeten worden <div id="plaatjes"> <span id="top-left"></span> <span id="top-right"></span> <span id="middle"></span> <span id="bottom-left"></span> <span id="bottom-right"></span> </div> //links met plaatjes die wisselen <ul id="links"> <li id="n-plaatje1"> <a href="#plaatje1" onmouseover="Hover('top-left',156);" onmouseout="HoverOut('top-left');">plaatje1</a> </li> <li id="n-plaatje2"> <a href="#plaatje2" onmouseover="Hover('middle',140);" onmouseout="HoverOut('middle');">plaatje2</a> </li> <li id="n-plaatje3"> <a href="#plaatje3" onmouseover="Hover('bottom-left',204);" onmouseout="HoverOut('bottom-left');">plaatje3</a> </li> <li id="n-plaatje4"> <a href="#plaatje4" onmouseover="Hover('top-right',156);" onmouseout="HoverOut('top-right');">plaatje4</a> </li> <li id="n-plaatje5"> <a href="#plaatje5" onmouseover="Hover('bottom-right',204);" onmouseout="HoverOut('bottom-right');">plaatje5</a> </li> </ul> [/code:1:4eb0c58f9f]- Bas
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...