Ga naar inhoud

Hoe mySQL en phpMyAdmin aan de gang krijgen?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb geprobeerd de 'cursus' mySQL in de laatste ComputerTotaal te doen, maar daarbij loop ik tegen probleempjes aan. Ik wil dus mySQL samen met phpMyAdmin gebruiken zoals beschreven. Ik heb mySQL gedownload en die draait nu als service onder Windows 2000. Ook heb ik de gezipte phpMyAdmin uitgepakt. En dan weet ik het niet meer. De beschrijving in CT zegt dat het makkelijk is, met configuratie-bestand enzo. Maar ik kom er niet uit. Wie kan mij vertellen hoe het verder moet? Wat heb ik verder nog nodig om het aan de gang te krijgen?
Link naar reactie
heey .. jah dat is idd een configuratie bestand . daar zou je een aantal dingen in moeten voeren de gegevens van je database ... voor een connectie en nog wat kleine andere gegevens als je wilt of gegevens aan passen maar waarom wil je phpmyadmin gebruiken op je thuis server ? je kunt toch ook gewoon zo die querys uitvoeren in je database suc6
Link naar reactie
in phpmyadmin zou het niet nodig zijn om iets in te stellen als je standaard mysql gebruikt alleen uitpakken is voldoende volgens mij.... anders moiet je het bestand config.inc.php openen en lees het commetaar per regel. en waarom we phpmyadmin gebruiken? omdat dat een ongeloofelijk handig proggie is en alles veel makkelijker maakt...
Link naar reactie
[quote:8a1ee6536e="The game"]okee stap voor stap: 1 download apache, php, mysql, phpmyadmin (heb je al gedaan neem ik aan) 2 installeer apache (ik zelf doe dat in c:\phpdev\apache) en controleer of hij werkt door naar http://localhost te gaan (zo niet moet je even kijken of ie wel aan staat) 3 installeer/pak php uit (bij mij was dat naar c:\phpdev\php) 4 configureer apache zo dat hij php kan gebruiken.. en zet hem weer aan(zie computertotaal) 5 pak mysql uit (in mijn geval was dat naar c:\phpdev\mysql) en zet hem aan 6 pak phpmyadmin uit (in mijn geval naar c:\phpdev\phpmyadmin\ maar dan moet je nog een extra regel toevoegen aan je httpd.conf) 7 zorg dat alles aan staat(apache, mysql) en ga naar http://localhost/phpmyadmin/ (ervan uitgaand dat je je phpyadmin heb uitgepakt naar apache\htdocs\phpmyadmin) en geef dan eens door wat hij doet...[/quote:8a1ee6536e] the game maakt hij dan automatisch een connectie ?? met de database ? neeh toch je zou toch eerst in het config bestand van je phpmyadmin je gegevens in moeten voeren ?
Link naar reactie
[quote:b8b272225a="The game"]in phpmyadmin zou het niet nodig zijn om iets in te stellen als je standaard mysql gebruikt alleen uitpakken is voldoende volgens mij.... anders moiet je het bestand config.inc.php openen en lees het commetaar per regel. en waarom we phpmyadmin gebruiken? omdat dat een ongeloofelijk handig proggie is en alles veel makkelijker maakt...[/quote:b8b272225a] Heb ik perse zoiets nodig als Apache? Ik heb mySQL draaien, te zien aan het groene verkeerslichtje in de systemtray. Zo ja, hoe installeer ik Apache dan? Ik heb ff de online docs bekeken en dan begint het mij erg te duizelen...
Link naar reactie
Heb je PHPDev gedownload? Als je dat hebt gedaan hoef je eigenlijk niets meer te doen dan installeren. Voor windows 2k, nt of XP op dit koppelingetje te klikken: 2K-NT-XP-phpdev_start.bat En voor windows98 en ME op dit koppelingetje te klikken: 98-ME-phpdev_start Als je PHPDev hebt geinstalleerd in deze directory: C:\phpdev\ dan staan die koppelingetjes in die map. Als je erop geklikt hebt opent hij een paar dos-vensters. Laat hem ff rustig zijn gang gaan. ALs hij klaar is opent hij automatisch http://localhost. Dan zit je in deze map: C:\phpdev\www\ en als je daar dan je PHP bestanden in opslaat kun je ze zo testen. Gegroet, Rens_uit_His
Link naar reactie
[quote:d551f760fe="whmeeske"][quote:d551f760fe="The game"]in phpmyadmin zou het niet nodig zijn om iets in te stellen als je standaard mysql gebruikt alleen uitpakken is voldoende volgens mij.... anders moiet je het bestand config.inc.php openen en lees het commetaar per regel. en waarom we phpmyadmin gebruiken? omdat dat een ongeloofelijk handig proggie is en alles veel makkelijker maakt...[/quote:d551f760fe] Heb ik perse zoiets nodig als Apache? Ik heb mySQL draaien, te zien aan het groene verkeerslichtje in de systemtray. Zo ja, hoe installeer ik Apache dan? Ik heb ff de online docs bekeken en dan begint het mij erg te duizelen...[/quote:d551f760fe] Als je kijkt op http://www.tutorialbase.net/?sectie=overig daar staat een goede uitleg om apache te installeren, en ook om deze te configureren. Ook staat er de uitleg om php erop te zetten, en om deze goed te laten spreken met apache.
Link naar reactie
Na wat experimenteren met instellingen heb ik de zaak eindelijk draaiend: - Apache 2.0 - PHP 4.3.3 - MySQL 4.0 - PhpMyAdmin 2.5.4 Nu kan ik eindelijk aan de gang met deze configuratie om wat te leren van PHP en MySQL enzo. Ik heb wel gelezen dat het niet slim is om m'n PC met zo'n configuratie aan het internet te hangen. Ik wil dus lokaal dingen uitproberen. Moet ik ergens nog iets instellen om dit voor elkaar te krijgen? Als het kan wil ik m'n webserver wel kunnen benaderen vanaf een andere PC in m'n eigen netwerkje... In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties!
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Het is nu 1 grote teleurstelling, want de volgende dag dat ik m'n computer weer startte deed MySQL het niet meer. WinMySQLAdmin geeft nog steeds een groen verkeerslichtje en de service is gestart door Windows 2000. Maar binnen WinMySQLAdmin zie ik op de verschillende tabs totaal geen server-info meer, iets wat ik eerst wel had toen alles nog werkte. Ik heb van alles geprobeerd, opnieuw installeren, opnieuw configureren, maar niets hielp. Iemand een idee hoe dit op te lossen?...please, please, please?
Link naar reactie
[quote:5f17a8769d="boesh"][quote:5f17a8769d="whmeeske"]Iemand een idee hoe dit op te lossen?...please, please, please?[/quote:5f17a8769d] Het werkt pas niet als je met phpMyAdmin niet bij de tabellen kan komen. Wat MySQLAdmin allemaal doet is van minder belang, ik kijk dara dus nooit naar. Heb je phpMyAdmin al aangezet?[/quote:5f17a8769d] WinMySQLAdmin zag er toen het nog werkte anders uit dan nu. Als ik phpMyAdmin start dan krijg ik de melding: "#2003 - Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061)" Zelfs ik op de DOS-prompt (cmd) wat wil doen met MySQL dan krijg ik deze foutmelding.
Link naar reactie
Ik heb alles gedelete en toen een phpdev geinstalleerd. Dit zou volgens alle info zonder extra instellingen moeten werken, maar helaas...ik krijg exact dezelfde foutmelding als eerst. Ik wil dat apachefriends.org nog wel proberen, maar als dat niet werkt dan ga ik m'n windows opnieuw installeren. Ik zie nl. in de eventviewer dat er elke keer dat windows gestart wordt een foutmelding gelogd wordt: The following boot-start or system-start driver(s) failed to load: ppa Iemand een idee of dit een reden kan zijn waarom het bij mij niet wil werken?
Link naar reactie
[quote:941da96d7c="Berend-kb"]Op www.apachefriends.org kun je een pasklare oplossing vinden. Je laadt eem bestand van ongeveer 10 MB Uitpakken en installeren Duurt 1 minuut en alles werkt Je kunt dan lekker aanrommelen. Gaat het fout dan deinatalleren en opnieuw installeren en het feest kan opnieuw beginnen. Veel succes[/quote:941da96d7c] Ook dit heb ik nu geprobeerd, maar zoals met al die andere pogingen, zonder succes :-( Ik krijg weer elke keer dezelfde foutmelding dat er geen verbinding met de MySQL server gemaakt kan worden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...