Ga naar inhoud

Php-files alleen in cgi-bin directory?


anoniem

Aanbevolen berichten

De titel van deze posting is eigenlijk al de hele vraag. Ik heb me tot nu toe nooit bezig gehouden met php. Maar sinds mijn vrouw en ik webmaster zijn voor de webpagina van een vereniging ben ik me aan het orienteren op het zelf makenvan een gastenboek. We willen dat de reacties meteen daarin zichtbaar worden voor het publiek, en niet via e-mail, zodat we zelf daar alsnog handen vol werk aan hebben. Voorzover mijn kennis van webprogrammering reikt is dat niet mogelijk met enkel html, en moeten we ons richten op php, omdat het plaatsen van de berichten z.g. serverside moet plaatsvinden. Onze provider (Tiscali business) ondersteunt php. En nu dus de vraag: Moet de php-file altijd in de cgi-bin directory worden geplaatst? Of kan dit ook in een gewone subdirectory na de nodige chmod instelling En dan die zogenaamde rechten te wijzigen met chmod. In diverse berichten lees ik dat dit 777 moet zijn. Ik begrijp pas sinds kort dat 7 een optelling is van alle drie categorieën rechten read, write en execute (4+1+2). Mijn FTP-programma (WS-FTP LE) verstaat nl. alleen maar r, w and x, die afzonderlijk worden aangevinkt. Alleen als ik enkele kant en klare pakketten bekijk (die ik niet wil), vertellen ze daar dat dit 755 moet zijn. En verder, geldt die chmod-actie alleen voor die php-file, of ook voor de file (bijvoorbeeld) reacties.html? En moet die reacties.html opgemaakt worden zonder <html>, <head>, <title> en <body>? Kortom, een paar simpele vragen, iemand die helemaal bekend is met deze materie? Jan de Boer Edit: Voorlopig richt ik me op het zeer eenvoudige voorbeeld wat twee jaar geleden (in nr. 7) van Computer!Totaal stond.
Link naar reactie
PHP kan je overal op de server plaatsen, de CGI-bin is iets dat typisch door Perl CGI scripts wordt gebruikt, een andere server side scripttaal. In principe hoef je een PHP-bestand niet te CHMODden tenzij je wil dat dat bestand geupdate of verwijderd kan worden. Dergelijke rechten heb je namelijk standaard niet. Als je de data in een database opslaat dan is CHMOD geheel overbodig.Overigens zou 755 al moeten werken en is dit veiliger dan 777. In jouw geval - je wil de reacties in reacties.html opslaan - moet je dat bestand dus CHMODden. Of je er een head in plaatst moet je zelf weten, maar het is waarschijnlijk handiger om dit dynamisch met PHP te doen. - Bas
Link naar reactie
Reuze bedankt, heb het even uitgeprobeerd, en het werkt. Zonder aanpassing chmod. Het rare is dat ik eerder een poging had gedaan op cgi-bin, want alleen daar werden de chmod instellingen gehandhaafd, elders niet. Maar hoe ik het ook wende of keerde, ik kreeg steeds de melding dat hij de file reacties.html niet vond, ondanks aangeven van het pad: "../www/reacties.html (www is de hoofddirectory van de site. Bij een eerdere poging stonden zowel de php-file als de reacties.html in de hoofddirectory, en dat leidde tot de foutmelding dat toegang tot de file niet toegestaan was. Nu dus de hele handel in een aparte subdirectory, en daar werkt het plotseling wel. Pogingen met chmod leiden er toe dat [b:6848f6fb51]alle[/b:6848f6fb51] files op de site die eigenschap krijgen, maar bij afsluiten van FTP en weer opnieuw inloggen blijkt dat ze niet gehandhaafd zijn maar gewoon weer op rw-r-r staan. Jan de Boer Edit achteraf: Kleinigheid over het hoofd gezien. Het blijkt dat de chmod instelling wel terdege wordt bewaard, omdat bij een vernieuwd uploaden het alleen maar werkt na die chmod instelling. Alleen WS-FTP laat die status die hij dan heeft niet zien. Standaard staat er altijd rw-r-r.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...