Ga naar inhoud

[Flash ActionScript] 3d positiebepaling van een movieclip


Aanbevolen berichten

[size=9:27ab31a670]Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende: Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een spel in Flash; het 'land je helicopter op een vliegdekschip zonder te crashen'-spel. Het doel van dit spel is de gebruiker te leren dat een helicopter altijd [b:27ab31a670]tegen de wind in[/b:27ab31a670] moet landen. De windpositie en -snelheid wordt bij iedere poging random bepaald en wordt gemeten in graden. Het schip zelf heeft door de wind een maximale 'afdrijfwaarde' van +90/-90 graden ten opzichte van de windrichting. Dit betekent dat het schip constant bijgestuurd moet worden om te zorgen dat ze met de neus in de wind blijft. Om het niet al te complex te laten worden kan het alleen maar om haar as draaien en dus niet afdrijven op haar Z-as. De helicopter zelf staat altijd loodrecht op dezelfde X-as als het schip; ze kan zelf niet draaien. De gebruiker moet de mogelijkheid hebben om de heli ten opzichte van het schip naar links of naar rechts, omhoog en omlaag en naar voren en naar achteren te laten bewegen. De heli heeft echter zelf ook 'last' van de wind en zal zich hier ook naar moeten gedragen. Afhankelijk van de windhoek en -snelheid zal ze moeten verschuiven op de X-as en vergroten of verkleinen op de Y/Z-as, om de illusie van diepte te geven. Voor dit laatste gebruik ik de _xscale/_yscale functies. Het probleem is dat het vliegdekschip zélf ook draait en dit natuurlijk ook een effect heeft op de positie van de heli ten opzichte van elkaar. Mijn vraag is: hoe kan ik de positie en grootte van de heli op het scherm berekenen en omzetten? Geen kattepis dus (althans voor mij dan...) Ter verduidelijking even een screenshot: [img:27ab31a670]http://www.gomotion.nl/chopperbob.jpg[/img:27ab31a670] Alvast bedankt[/size:27ab31a670]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...