Ga naar inhoud

programmeren?


Aanbevolen berichten

Een beetje afhankelijk van de taakbeschrijving... Om software te installeren en te tweaken heb je geen programmeerkennis nodig, evenmin voor het aanleggen van de hardware (dûh). Maar als het netwerk geavanceerder wordt kan het zijn dat je bepaalde macros moet schrijven, en dat is weer een lichte vorm van programmeren. Moeilijk zal het niet zijn, vaak voorkomen zal het al helemaal niet. Over het algemeen dus: nee. - Bas
Link naar reactie
http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=systeembeheerder&btnG=Google+zoeken&lr=lang_nl Eerste hit: http://vacatures.wtb.tue.nl/systeembeheerder_(linux).htm Onder taken: Taken Beheer infrastructuur (werkstations, servers, clusters). Probleem en wijzigingsbeheer infrastructuur. Monitoring efficiency en effectiviteit infrastructuur. Onderhouden documentatie en instructies voor de helpdesk Beveiliging servers en netwerken Evalueren en meewerken met de ontwikkeling van nieuwe infrastructuur Participeren in technisch overleg binnen de faculteiten en de TU/e -termin8or Daarnaast kun je meestal aan het aantal posts zijn hoe betrouwbaar het antwoord is, dus check maar even je eerste reactie ;)
Link naar reactie
Nou dan zal ik de discussie maar even levendig houden door te zeggen dat je [b:4cb6e8981b]wel[/b:4cb6e8981b] enige programeerkennis moet hebben ;) Even serieus, het is al gezegd, maar nog maar een keer herhalen. Of je programmeerkennis nodig hebt is afhankelijk van je functieomschrijving, de omgeving welke je moet beheren, de grootte van het bedrijf, de grootte van je afdeling, enz. Als jij de enige beheerder bent van een klein bedrijf waarbij jij de enige bent met wat technische kennis en bijv. ook een aantal databases heeft draaien die onder jouw beheer staan dan is het natuurlijk een ander verhaal dan dat je chef backup-tapes-verwisselen bent van een groot bedrijf (de vraag is dan natuurlijk of je je dan systeembeheerder moet noemen). Of ben je als systeembeheerder verantwoordelijk voor alleen de infrastructuur? Allemaal verschillende eisen voor je kennis voor (batch)scripting en programmeren.
Link naar reactie
[quote:3d278b2f8d]Nou dan zal ik de discussie maar even levendig houden door te zeggen dat je wel enige programeerkennis moet hebben[/quote:3d278b2f8d] Durf het haast niet maar ik ga toch even tegen Annie in. Ongeacht in welk bedrijf je werkt en wat je ook als taken hebt; een systeembeheerder programmeert NIET. Iemand die systeembeheerder is beheert een systeem. Iemand die programmeert is een programmeur. Meer smaken zijn er niet. Iemand die een systeem beheert en tevens programmeert is systeembeheerder/programmeur.
Link naar reactie
Voor systeemtaken is het vaak handig als je wat kennis hebt van (shell)scripting. Om dat meteen programmeren te noemen is misschien ver gezocht, maar het geeft al aan dat er wel degelijk een bepaalde overlap is. Van mensen (en ook systeembeheerders ;)) wordt tegenwoordig verwacht dat ze multifunctioneel zijn. Kijk maar naar de gemiddelde opleiding, ook daar krijg je onderwijs in gebieden die op het eerste gezicht misschien niets met je vakgebied te maken hebben. Ik zeg dus niet dat je zonder programmeerkennis geen systeembeheerder kan zijn, maar dat deze extra bagage wel een pluspunt is. 2 cent armer.
Link naar reactie
[quote:24bacd4c7a="Annie"]Nou dan zal ik de discussie maar even levendig houden door te zeggen dat je [b:24bacd4c7a]wel[/b:24bacd4c7a] enige programeerkennis moet hebben ;) Als jij de enige beheerder bent van een klein bedrijf waarbij jij de enige bent met wat technische kennis en bijv. ook een aantal databases heeft draaien die onder jouw beheer staan dan is het natuurlijk een ander verhaal dan dat je chef backup-tapes-verwisselen bent van een groot bedrijf (de vraag is dan natuurlijk of je je dan systeembeheerder moet noemen).[/quote:24bacd4c7a] Wat heeft een DB met systeembeheer of programmeren te maken. Om wat DB's te beheren heb je geen kennis van bepaalde programmeer/scriptingtalen nodig vind ik.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...