Ga naar inhoud

[php & forms] Dynamisch een selected in <option> t


Aanbevolen berichten

Tja, hoort volgens mij niet specifiek bij php thuis maar ja, maakt niet zoveel uit. Het volgende: Gegevens die eerder middels een formullier zijn ingevuld kunnen later weer gewijzigd worden. Nu zijn enkele velden geen vrije invoer maar list values m.a.w. een <select><option>, etc. Nu wil ik natuurlijk bij het wijzigen dat degene die default in mijn option naar de gebruiker wordt gepresenteerd, de waarde bevat uit de te wijzigingen gegevens. In een <select><option> contructie kun je met de TAG SELECTED aangeven wat de default option moet worden alleen dit is nogal statisch. Is er een methode om de selected option dynamisch te laten bepalen aan de hand van een eerder ingevoerde waarde? (gaarne een oplossing zonder de selectie 30 keer te moeten kopieren en dan gebruik te maken van 30 if statements) Voorbeeld: <select name=\"chng_uur\" size=\"1\"> <option value=19 >19</option> <option value=20 selected>20</option> <option value=21 >21</option> <option value=22 >22</option></select> Somebody? thnx
Link naar reactie
[quote:8a9e29ba23="janjansen"]gaarne een oplossing zonder de selectie 30 keer te moeten kopieren en dan gebruik te maken van 30 if statements[/quote:8a9e29ba23]Zo te zien heb je een lijst met opeenvolgende nummerieke waarden, ergo: een for-loopje! Lijkt me wel zo handig... En als je andere waarden wilt doorlopen doe je ze in een array en doorloop je die array met een for-loopje. Maar voor gevallen als deze zou ik geen if-statement gebruiken, nog los van het feit dat een switch overzichtelijker is. - Bas
Link naar reactie
Normaalgesproken gebruik ik voor het weergeven van een <select> een functie of class. pseudo voorbeeldje [code:1:a69c6ec4e0] $select = new SelectBox(); $select->addOption('waarde1', 'tekst1', $gekozenwaarde); $select->addOption('waarde2', 'tekst2', $gekozenwaarde); $select->printToScreen(); [/code:1:a69c6ec4e0] Waarbij de addOption telkens de waarde vergelijkt met de "gekozen waarde" (uit een form, database, whatever) en als deze gelijk zijn wordt een [color=blue:a69c6ec4e0]selected="selected"[/color:a69c6ec4e0] (natuurlijk wel xhtml compliant code genereren ;)) toegevoegd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...