Ga naar inhoud

[PHP] probleem om een mooie opsomming uit een array te halen


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een database met daarin een tabel waarin verschillende merken omschreven staan, en een tabel met verschillende modellen. De data uit deze tabelen krijg ik welop de website, maar niet in de layout zoals ik het graag wil. De bedoeling is dat in de eerste regel het merk staat en daaronder een opsomming van de modellen. En dan daaronder weer een merk met een opsomming er onder. Bijvoorbeeld: [b:021c236522]Opel[/b:021c236522] Vectra Omega Astra [b:021c236522]Volkswagen[/b:021c236522] Golf Transporter Ik heb een query gemaakt waarbij alle merken 1 keer uit de tabel worden gehaald en een query waarbij alle modellen worden opgehaald. Ik heb geprobeerd met de "while" opdracht een loop in een loop te bouwen, echter wat ik ook probeer, ik krijg altijd eerst een lijst met alle merken en daaronder een lijst van alle modellen. Kan iemand een hint geven hoe ik dit voor elkaar krijg? Alvast bedankt voor de moeite Robert
Link naar reactie
Als je met de 2 queries blijft werken zal je de while loops moeten "nesten". bijv: [code:1:4a272d0a33] while (i < 10) { while (k < 5) { echo k; ++k; } echo i; ++i; } [/code:1:4a272d0a33] Maar waarschijnlijk kan je de twee tabellen uit je database ook JOIN-en en daarna in 1 loop afdrukken waarbij je alleen een regel met het merk afdrukt als deze anders is dan de vorige. bijv met een recordset die onderstaande teruggeeft [code:1:4a272d0a33] merk type -------------------- opel vectra opel omega volkswagen transporter [/code:1:4a272d0a33] (pseudo-code): [code:1:4a272d0a33] $merk_oud = ""; while (....) { $merk = $resultaat["merk"]; $type = $resultaat["type"]; // alleen afdrukken van merk als dit nog niet is gebeurd if ($merk != $merk_oud) echo $merk, "<br />"; // afdrukken van type echo $type, "<br />"; // merk onthouden $merk_oud = $merk; } [/code:1:4a272d0a33]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...