Ga naar inhoud

SQL / ASP: Verjaardagen tonen..


Aanbevolen berichten

Ik heb de geboortedatum van de users van m'n site opgeslagen in m'n database. Nu wil ik graag de mensen tonen die vandaag jarig zijn. Zoiets dus: SELECT usrName From tblUsers WHERE usrGeboortedatum = #1980-02-01# Laat dus alle mensen die geboren zijn op 1 februari 1980 zien. Het probleem is nu dus dat ik de '1980' dus niet mee wil laten tellen. Hij moet dus alle verjaardagen die vallen op 1 februari laten zien. Niet alleen die uit 1980. Lijkt me dat dit in SQL op de een of de andere manier moet kunnen; maar hoe? Thx, Elja
Link naar reactie
Omdat de site al bijna een jaar loopt en ik dan dus best wat aanpassing moet doen in de database waar gegevens in staan. Ach, kan natuurlijk wel, maar volgens mij is dat moeilijker dan hoe het vast ook met SQL moet kunnen. Lijkt me niet meer dan een bepaald sql commando ofzo.. Alleen ik weet 'm niet. :) Jouw oplossing is wel prima als ik er op deze manier niet uitkom. Elja
Link naar reactie
Je kan de datum in zo'n beetje elke database converteren naar een ander formaat of alleen bepaalde delen van de datum opvragen. Access (en MSSQL overigens ook) heeft bijvoorbeeld de [color=darkred:5f16de0f0b]DatePart()[/color:5f16de0f0b] functie of de [color=darkred:5f16de0f0b]Month()[/color:5f16de0f0b], [color=darkred:5f16de0f0b]Day()[/color:5f16de0f0b] en [color=darkred:5f16de0f0b]Year()[/color:5f16de0f0b] functies tot zijn/haar beschikking. Daar kan je al een heel eind mee komen. Als je nu ook de verjaardagen binnen een bepaalde periode wil hebben dan kan je bijv. kijken naar [color=darkred:5f16de0f0b]DateDiff()[/color:5f16de0f0b].
Link naar reactie
Ik gebruik SQl o.a. op de AS-400 en gebruik hier WHERE SUBSTR(attribuuttypenaam, beginpositie, lengte) = ......... Dus zoiets als SELECT usrName From tblUsers WHERE SUBSTR(usrGeboortedatum,6,5) = #02-01# usrgeboortedatum moet dan wel een string zijn, dus mogelijk ook eerst converteren. Ik ben benieuwd of dit kan binnen ASP.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...