Ga naar inhoud

JSP of PHP?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik kan nu redelijk goed overweg met html en javascript. Ik wil nu alleen meer interactieve pagina's gaan maken waar bijvoorbeeld de content wordt aangepast aan de bezoeker en waar gegevens uit een database worden gehaald. Ik heb gehoord dat dit met bijvoorbeeld PHP en JSP kan. Ik weet alleen niet welke ik moet gaan leren. PHP wordt volgens mij meer gebruikt. Maar misschien is het beter om meteen JSP te leren omdat het een objectgeorienteerde programeertaal is en ik dan in de toekomst makkelijker Java kan gebruiken om complexere programma's te schrijven voor het web en evt ook windows, linux, mac Zijn de toekomstige mogelijkheden met Java/JSP groter dan die van PHP? is JSP beter, sneller dan PHP? bvd, FROSTO
Link naar reactie
[quote:28ce505d38="termin8or"]/me zou zelf ook wel willen weten wat jsp nou precies is en wat het beter maakt dan php als dat zo is.[/quote:28ce505d38]JSP staat voor Java Server Pages en het werkt hetzelfde als PHP: je kan "gewoon" code en html door elkaar heen gebruiken. Voordeel van JSP is dat het eenmalig geparsed wordt door de server. PHP wordt bij iedere aanvraag opnieuw geparsed en zal dus wat trager reageren. Persoonlijk ben ik niet zo weg van JSP, ik gebruik liever Servlets (ook een Java techniek) in combinatie met een goede template engine. Natuurlijk zitten er ook nadelen aan JSP/Servlets (zoals overal nadelen aan zitten): het is lastiger programmeren/scripten dan bijvoorbeeld PHP...
Link naar reactie
Met gebruik van de juiste software, kun je PHP ook 'eenmalig laten parsen'. Het blijft dan gecompileerd, totdat het bestand gewijzigd wordt. Ik gebruik zelf perl, omdat ik daar voor het populair worden van PHP mee begonnen ben, en het meeste van weet. Zou nu waarschijnlijk php kiezen, als ik nog moest beginnen. Redelijk eenvoudige taal, en wordt goed ondersteund bij de diverse hosts.
Link naar reactie
Overigens is het heel goed mogelijk om met PHP te programmeren volgens het Object Georiënteerde principe, het heeft vrijwel alle ondersteuning ervoor. Maar dan moet je alleen wel weten wat het inhoudt en je niet laten verleiden tot niet-OO code. En geloof me, dat gebeurt snel... Maar als je wil kan het dus prima. - Basje.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...