Ga naar inhoud

[ASP] Session-variabelen in combinatie met cookies


Aanbevolen berichten

Ik ben los :-? , misschien kan iemand mij helpen. Als je gebruik maakt van Session-variabelen, moet dan het gebruik van cookies aan staan in de browser? Even ter verduidelijking: Ik gebruik een loginscript en als het juiste password wordt ingevoerd wordt de volgende code uitgevoerd: [code:1:9ed5454200]Session("IsAdmin") = True[/code:1:9ed5454200] Vervolgens wordt een nieuw scherm opgestart, waar [code:1:9ed5454200]Session("IsAdmin")[/code:1:9ed5454200] weer wordt uitgevraagd. Op mijn eigen PC werkt e.e.a. perfect, echter op een PC waar het gebruik van cookies is uitgeschakeld werkt dit niet. Session verwijst cookies ? JohanW
Link naar reactie
[quote:5f4f0114d1="Dummetje"]Sessions zijn serverside dus het kan er alleen aan liggen dat er iets niet klopt op de server of in het script. Je kan proberen om de inhoud van de session weer te geven op het scherm en kijken of de inhoud wel klopt.[/quote:5f4f0114d1]Niet helemaal. Om een gebruiker te identificeren wordt de session-id meegestuurd in een cookie. Dus het gedrag wat je ziet is "by design". Open maar eens een asp pagina en bekijk dan de inhoud van het cookie (bijv: [color=darkred:5f4f0114d1][i:5f4f0114d1]javascript:document.write(document.cookie)[/i:5f4f0114d1][/color:5f4f0114d1] uitvoeren in de adresbalk)
Link naar reactie
Als ik bovenstaande reacties goed begrijp, zouden session-variabelen gewoon moeten werken, ook als de cookies uitgeschakeld zijn. Helaas werkt het gebruik van session-variabelen toch niet op mijn werkplek op kantoor (beveiliging staat op HOOG, heeft dat er misschien iets mee te maken?). Als ik de inhoud van session.contents weergeef, blijkt deze leeg te zijn, behalve als ik deze meteen na het aanmaken weergeef. Dus bv. [code:1:332553c32d]Session("waarde") = "blabla" For Each i in Session.Contents Response.Write(i & "=" & Session.Contents(i)) Next [/code:1:332553c32d] geeft als resultaat: waarde=blabla ga ik nogmaals naar dezelfde pagina (bv. door een link), maar nu zonder het 'zetten' van Session("waarde") = "blabla", dan krijg ik een leeg scherm. Help!
Link naar reactie
[quote:20f5278bbb="JohanW"]Als ik bovenstaande reacties goed begrijp, zouden session-variabelen gewoon moeten werken, ook als de cookies uitgeschakeld zijn.[/quote:20f5278bbb] Je begrijpt bovenstaande dus niet goed ;) Als je gebruik wil maken van een session systeem zonder cookies dan zul je zelf iets moeten maken (bijvoorbeeld door de session-id mee te sturen in de url). En kan je dus geen gebruik maken van de session implementatie van ASP.
Link naar reactie
[quote:41266fdb4e]Dat is niet waar, je kan prima sessies gebruiken zonder cookies... Alleen zul je dan zelf de sessieID bij ieder request mee moeten sturen...[/quote:41266fdb4e] Dit ben ik nergens tegen gekomen in mijn speurtocht. Heb je misschien een kleine tip hoe ik dit aan moet pakken Bvd. JohanW
Link naar reactie
[quote:c12d36305e="Bill Gates"]Toch wel, je kan aan de hand van het sessieID gewoon weer de data opvragen die bij dat ID hoort. Percies wat een sessie zou moeten doen. Cookies worden ook via de request meegestuurd hoor, dus zoveel verschil is er niet...[/quote:c12d36305e] Hmm, ik maak ook gebruik van sessies in mijn winkel die ik aan het bouwen ben, en in die Sessievariabele wordt een uniek ID opgeslagen waarmee o.a. het winkelwagentje geïdentificeerd kan worden. Maar als ik daar dus gebruik van wil maken zonder cookies wat moet ik dan doen? Op elke pagina opnieuw zetten iets van [code:1:c12d36305e]Session("variabelenaam") = Session("variabelenaam")[/code:1:c12d36305e] zodat je hem steeds opnieuw verlengd ofzo??
Link naar reactie
[quote:dd84188006="Bill Gates"]Toch wel, je kan aan de hand van het sessieID gewoon weer de data opvragen die bij dat ID hoort. Percies wat een sessie zou moeten doen. Cookies worden ook via de request meegestuurd hoor, dus zoveel verschil is er niet...[/quote:dd84188006] Een cookie via een request? Hmmm.. dat klinkt tegenstrijdig zeg, want we praten over session zonder cookies, maar via request meesturen. een cookie via een request zenden kan al helemaal niet. enneh. en een cookie kijk je ook niet plaatsen als deze in de webbrowser is uitgeschakeld Het verschil is er dus wel.
Link naar reactie
[quote:cb39b8b9c2="HarrySnotter"]Een cookie via een request? Hmmm.. dat klinkt tegenstrijdig zeg, want we praten over session zonder cookies, maar via request meesturen. een cookie via een request zenden kan al helemaal niet. enneh. en een cookie kijk je ook niet plaatsen als deze in de webbrowser is uitgeschakeld Het verschil is er dus wel.[/quote:cb39b8b9c2]De server vraagt niet aan de browser om een cookie of zo, de browser stuurt een cookie automagisch mee met je aanvraag (je request dus). Dus je cookie wordt wel degelijk via de request meegestuurd...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...