Ga naar inhoud

[JavaScipt] maand omzetten van getal naar letters


Aanbevolen berichten

Ik heb het volgende probleem: ik wil de datum op een site in de vorm van dag - maand - jaar, waarbij de maand in letters is --> dus "mei" ipv 5. Met de volgende code lukt het wel, maar met een getal voor de maand: [code:1:d16eef0e4d]var dt=new Date(); document.write("Datum: <BR>", +date+, " ", dt.getMonth(), " ", dt.getYear());[/code:1:d16eef0e4d] Om de maand in letters te krijgen, maakte ik er m.b.v. een boek (van C!T) dit van: [code:1:d16eef0e4d]var dt=new Date(); var date=""; if(dt.getMonth==1){date="januari"} if(dt.getMonth==2){date="februari"} if(dt.getMonth==3){date="maart"} if(dt.getMonth==4){date="april"} if(dt.getMonth==5){date="mei"} if(dt.getMonth==6){date="juni"} if(dt.getMonth==7){date="juli"} if(dt.getMonth==8){date="augustus"} if(dt.getMonth==9){date="september"} if(dt.getMonth==10){date="oktober"} if(dt.getMonth==11){date="november"} if(dt.getMonth==12){date="december"} document.write("Datum: <BR>", +date+, " ", dt.getMonth(), " ", dt.getYear());[/code:1:d16eef0e4d] maar dat werkt niet. Wat is de fout?
Link naar reactie
Probeer eens het volgende, in plaats van een serie if-functies kun je beter een array gebruiken. Het eerste item van de array heeft het nummer 0, de functie getMonth() geeft ook zo zijn maanden terug, dus januari is 0, februari = 1 enz [code:1:a165114567] var dt=new Date(); var maand = new Array("Januari", "Februari","Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"); document.write("Datum: <BR>" + maand[dt.getMonth()]+" "+ dt.getMonth()+ " "+ dt.getYear()); [/code:1:a165114567] Suc 6 Rob
Link naar reactie
Ik was de haakjes niet vergeten (waarom ze er in de post niet in zaten weet ik niet), maar het bleek dat ik in de regel[code:1:2ce64c4f66]document.write("Datum: <BR>", +date+, " ", dt.getMonth(), " ", dt.getYear());[/code:1:2ce64c4f66]de + tekens bij "date" weg moest halen. Die plustekens hoeven er alleen bij als je er geen komma's tussen zet, zoals in Rob van Esch's code. Maar goed, bedankt voor de hulp en op www.xs4all.nl/~warp99 kun je zien dat het script werkt (zie de navigatiebalk).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...