Ga naar inhoud

afstrippen van het path aan het bestand


Aanbevolen berichten

Hoi, ben op zoek naar de mogelijkheid om met javascript het path af te strippen welke automatisch in het textveld komt te staan. Uitleg : Heb een formulier waarbij je een bestand bij kunt voegen zodat deze ook meeverstuurd wordt, in dit geval een upload. Het bestand komt keurig op de server in de upload directory te staan en het bestandspath c:/mijndocs/test.jpg komt in de database te staan. Als ik nu het bestandje wil laten zien en gebruik wil maken van het path uit de database begrijp je natuurlijk dat c:/mijndocs/ ervoor weg moet. Nu zou voor mij de oplossing zijn zodra het bestandje gekozen wordt in het formulier er een textveld naast staat welke het path er af stript en alleen de bestandsnaam laat zien... Is er iemand bekend met een oplossing voor dit probleem?? Bij voorbaat hartelijk dank...
Link naar reactie
Enerzijds wel anderzijds niet. Ik wordt beperkt binnen de cgi-database dus denk wel dat dit een oplossing is op de volgende manier. Als ik ervoor zorg dat ik op de server in de database ook een kolom aanmaak waar alleen de gestripte bestandsnaam komt te staan ben ik er... In mijn situatie lijkt het mij de eenvoudigste oplossing. Maar dat moet je dan net even weten hoe 't moet... En dat weet ik dus even niet...
Link naar reactie
Het pad kun je eraf strippen met een regular expression in javascript, maar ik ben het met bill dat je helemaal naar een verkeerde oplossing aan het zoeken bent. Als je een plaatje upload, dan krijg je, afhankelijk van je serverside taal verschillende informatie bronnen over het plaatje. Die heb je ook nodig, anders kun je het nooit ergens opslaan. Je krijgt de orginele bestandsnaam met path(c:mijn document..), alleen de bestandsnaam, en het (tijdelijke) path naar het bestand op de server. Ergens in het verwerkende script moet je dus niet de orginele bestandsnaam gebruiken, want die is helemaal niet interessant, maar de naam en het path op de server. En uiteindelijk de path naar de plek waar je de afbeelding zelf opslaat. Die laatste zet je in de database (of alleen de bestandsnaam zelf). Dus het is van belang welke cgi-taal je gebruikt. Javascript is sowieso niet iets waar je van afhankelijk wilt zijn. [ Dit bericht is bewerkt door: Jurriaan R op 2002-04-27 13:55 ]
Link naar reactie
Ik gebruik cgi (perl 5) voor de upload... Het bestand wordt zonder path maar met dezelfde bestandsnaam op de server geplaatst in de juiste directory. Dat gebeurt wanneer ik de submit-knop druk. Wat dan ook gebeurt is dat het gehele path inclusief bestandsnaam in een veld in de database terechtkomt. Dat laatste heb ik niet graag en kan daar niets me... Als ik dmv een script danwel iets anders het voor elkaar kan krijgen dat alleen de bestandsnaam danwel een andere naam met extensie op dat veld komt te staan zonder path ben ik er... Nog een uitleg : Het formulier is gewoon een verkapt emailformulier met een browseknop om een bestand te kunnen selecteren. Zodra geselecteerd komt er in het veld het gehele path met bestand te staan. Welke vervolgens bij submit zo de databaseingejast wordt. Wat is hier wijs...
Link naar reactie
Het principe achter een file-upload wordt al uitgelegd door Jurriaan dus zorg eerst dat dat duidelijk is (als dat nog niet het geval was). Daarna kan je in je code zoeken naar de plek waar de database update wordt gedaan en deze wijzig je zodat alleen de relevante bestandsinformatie wordt opgeslagen (bestandsnaam evt. inclusief relatief pad).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...