Ga naar inhoud

(PHP-SQL) Trefwoordregister updaten/verwijderen


Aanbevolen berichten

Wederom een goeiemorgen iedereen :smile: Zoals inmiddels bekend ben ik bezig met het bouwen van een trefwoordenregister voor een search-engine. Deze trefwoorden moeten in het content-managementsysteem aangemaakt, aan één of meerdere rubrieken gekoppeld, geupdate en verwijderd kunnen worden. Het register en de koppelingen maken gebruik van twee tabellen met als belangrijkste kolommen: [code:1:1ddb6ac5ec]Tabel 'Categorieen' (In deze tabel word uiteindelijk op trefwoord(en) gezocht naar rubrieken) Kolom titel - naam van hoofdcategorie en rubriek Kolom type - 'MAIN' = hoofdcat. , 'SUB' = rubriek Kolom trefwoorden - de gekoppelde trefwoorden, gescheiden door een spatie Tabel 'Trefwoorden' (Het trefwoordenregister) Kolom trefwoord - een trefwoord dat aan een rubriek gekoppeld kan worden. [/code:1:1ddb6ac5ec] Het koppelen van één of meerdere trefwoorden aan een rubriek via multiple selectboxes verloopt, dankzij de hulp van het C!T-forum, soepel. :grin: Het verwijderen en óntkoppelen van trefwoorden daarentegen is andere koek. Immers, hoe kun je ervoor zorgen dat het trefwoord dat verwijderd moet worden niet de overige gekoppelde trefwoorden in de bijbehorende rubriek(en) 'mee-delete'/overschrijft? Een voorbeeld: Stel, je hebt 2 rubrieken: -Behangwerk -Beglazing Behangwerk bevat de trefwoorden: -behang behangwerk muur behanger Beglazing bevat de trefwoorden: -raam muur glas beglazing In het content-managementsysteem wil ik het trefwoord 'muur' loskoppelen van álle rubrieken en evt. opnieuw toewijzen. Dit betekent dat het woord 'muur' uit alle velden van de kolom 'trefwoord' in de tabel 'Categorieen' gehaald moet worden, zónder dat de overige trefwoorden in de betreffende rubrieken ook ontkoppeld raken. Dit probleem gaat ook op voor het selectief ontkoppelen van een trefwoord aan één rubriek en het verwijderen van één trefwoord uit de database (dus ook uit de tabel 'Trefwoorden'...). Een screenshot met commentaar: [img:1ddb6ac5ec]http://www.klussenbank.nl/www/library/problem3.gif[/img:1ddb6ac5ec] Is er iemand die zin en tijd heeft om dit probleem te bekijken/op te lossen? Ik kom er zelf namelijk maar niet uit. Het is een hele lap tekst - sorry; ik heb geprobeerd het zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen. Als het niet duidelijk genoeg is, meld dit dan even (evt. via e-mail). Alvast bedankt, Djurre
Link naar reactie
Ik zou gewoon alle records selecteren waar dat keyword in voor komt en dan met één of andere functie het keyword uit dat record halen en de hele boel weer terug naar de database schrijven (met een UPDATE query dus). Maar het probleem zou je eigenlijk veel makkelijker kunnen oplossen door een aparte tabel te maken voor de keywords met daarin een kolom die verwijst naar de categorie en een kolom met het keyword. Dan kan je het record met het keyword gewoon deleten als je hem weg wilt hebben.
Link naar reactie
Bedankt Bill Gates voor je snelle respons en oplossing! Dat is misschien wel de beste. If geloof dat ik daar ook al aan gedacht had, maar er was een reden voor dat we dit niet gedaan hebben. Ik kan er eigenlijk niet eens meer op komen waarom.... Voor het geval dat...: Heeft iemand een nog een ander idee? Vr.gr. Djurre
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...