Ga naar inhoud

Voordelen XML in vergelijking met database?


Aanbevolen berichten

XML is sneller, omdat XML bestanden nadat ze eenmaal geladen zijn op de server, in het geheugen blijven staan. Althans op Microsoft platforms. XML heeft wel beperkingen: geen check op relationele integriteit. Bij erg grote hoeveelheid gegevens verwacht ik dat de XML te veel geheugen in beslag gaan nemen. Konklusie: XML gebruiken als database kan, en zal sneller zijn dan gebruik van een database op voorwaarde dat de hoeveelheid opgeslagen gegevens niet te groot is (ik schat de grens bij iets van 1000-2000 records) Het hangt een beetje van de script-taal af of het moeilijker of makkelijker om gegevens in XML of een database op te slaan. Bij gebruik van ADO recordsets: deze kunnen supersnel worden opgeslagen als XML en een op die manier gemaakt XML bestand kan ook erg snel weer in een ADO recordset worden omgezet. De XML die dan gebruikt wordt heeft wel een specifiek formaat.
Link naar reactie
Persoonlijk zie ik het meeste in een combinatie van beide. Gebruik asp/java/php etc om je gegevens uit de db te halen, maak een xml file met alle relevante gegevens, stuur die naar de client en laat de gebruiker de gegevens bewerken. En stuur de xml weer terug naar de server, parse 't etc. Voordelen: - weinig roundtrips naar de server - scheiding presentatie en data Nadelen: - Werkt eigenlijk alleen goed op extra en intranetten waar je controle hebt over de gebruikte browser. Als je xml als vervanger van de database wil gebruiken wacht dan op goede browser ondersteuning en een fatsoenlijke implementatie van Xquery. /E [ Dit bericht is bewerkt door: Eelco Osseweijer op 2002-04-18 19:07 ]
Link naar reactie
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik me niet zoveel bezig hou met XML. Maar volgens mij vergelijk je appels met peren als je een database tegenover XML zet. Imho ligt de kracht van XML vooral op het gebied van data-overdracht. Een gestandaardiseerde manier om data te omschrijven, waardoor je dus 'makkelijk' data kan verplaatsen tussen verschillende systemen. Hmm, misschien wordt het dan toch tijd dat ik me eens echt ga verdiepen in deze materie, zodat het klok-klepel-gehalte wat omlaag gaat :smile:
Link naar reactie
[quote:d96b499324] Is XML dan niet meer dan een marketingstunt van Microsoft en co? [/quote:d96b499324] Xml is helemaal niet ontwikkelt door Microsoft. Webstandaarden worden [b:d96b499324]voornamelijk[/b:d96b499324] door het W3C ontwikkelt. Het is niet zo dat Microsoft hier in ook een monopolie positie heeft (zo goed? Bill) [ Dit bericht is bewerkt door: timonsweb op 2002-04-22 17:44 ] [ Dit bericht is bewerkt door: Timonsweb op 2002-04-22 17:45 ] [ Dit bericht is bewerkt door: Timonsweb op 2002-04-22 17:45 ]
Link naar reactie
XML is met name bedoeld om een recordset te pakken en de relevante gegevens, zodanig relevant te houden dat ze makkelijk weer terug geplaatst kunnen worden in eventueel een database of een ander bestand. Ook is het erg makkelijk om configuraties uit te voeren door XML (kijk maar naar Jakarta/JSP). Je zoekt dan razendsnel de juist node (tag) op en haalt daar de gewenste gegevens uit. Dit in tegenstelling tot de oude platte tekstbestanden die men gebruikt om gegevens weg te zetten. XML wordt inderdaad traag bij een recordset boven de 1500/2000 records. Daar is het ook niet voor bedoeld. Haal een recordset op, doe daarbinnen een query en gebruik dat in de vorm van XML om het snel te verwerken, aan te passen en eventueel weer terug te zetten. En dat allemaal in een vorm dat een andere server/database het ook kan begrijpen (mits je een standaard hebt, zoals SOAP), dan heb je een erg krachtig instrument en de gegevens blijven nog leesbaar ook (gescheiden op categorie of andere antributen). Dus DB+XML+Scripting = Kick-Ass Befree
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...